Плажове има достатъчно и за всички

https://www.24chasa.bg/Article/583701 www.24chasa.bg
Бургаският плаж СНИМКА: "24 ЧАСА"

ИДЕЯТА за категоризация на плажовете не е само моя, тя се поддържа и от областните управители на Варна и Добрич и от браншовите организации.

Не искам да я препоръчвам като панацея за решаване на проблема, но в края на краищата трябва да се намери някакъв изход по въпроса за т. нар. закрити плажове. От една страна, т.нар. външни летовници, които не са туристи в затворените ваканционни комплекси, които предлагат услугата ол инклузив, се оплакват, че не получават достъп до плажните им ивици.

От друга, собствениците на тези комплекси дават много пари да поддържат плажа в добър вид, за да могат да привличат по-платежоспособни туристи. И не са длъжни да чистят и след другите летовници, които идват на плажа.

КОНСТАНТИН ГРЕБЕНАРОВ
КОНСТАНТИН ГРЕБЕНАРОВ

Тази година е първата от управлението ни, в която се сблъскваме с този проблем, и веднага се захванахме да търсим решение. Затова и направихме някои предложения до МРРБ за промяна на Закона за устройство на Черноморието, между които и за категоризацията на плажовете. Трябва да има ивици с национално значение, от местен характер и плажове, прилежащи към комплексите от затворен тип. Въпросът е комплексен и трябва да се намери някакъв баланс. Защото, от една страна, е интересът на гражданина, а от друга - на инвеститора. Затова трябва много внимателно да обсъдим всички плюсове и минуси, тъй като явно съществува противоречие между двата субекта.

Съгласно конституцията плажовете са публична държавна собственост и всеки гражданин има право на свободен достъп до тях. В същото време обаче един инвеститор влага доста средства за облагородяване на пясъчната ивица пред комплекса си. Това го прави в интерес на туристите, които са отседнали да почиват в базата му, и държи на тяхното спокойствие и удобства. Представяте ли си какво би станало, ако в комплекса влезе една джебчийска банда. Впрочем самата услуга ол инклузив е заварена за този тип курорти като Елените и Дюни.

Затова се учудвам на първосигналната реакция на някои кметове срещу ограничения достъп в подобни курорти. Ако имат някакви предложения, да ги дадат - омръзна ми да слушам нападки, а не търсене на решение по същество. Ние сме отворени за всякакви предложения, независимо откъде идват, които ще обсъдим, обобщим и ще внесем за разглеждане в МРРБ.

Но в никакъв случай категоризацията не трябва да се разглежда като делене на плажовете за бедни и богати. Защото пясъчни ивици има достатъчно много. Да вземем Дюни, например. Плажът на курорта е много малък, а наоколо има 5 километра пясъчна ивица. Че до него е един от най-красивите плажове по Черноморието - Райският залив, и всеки има достъп до него.

А по въпроса за децентрализацията на плажовете моето мнение и на колеги е, че на този етап те трябва да се управляват от областните управители. Вероятно общините много остро реагират на това, защото може би така спираме определени кранчета за незаконно финансиране.

КОНСТАНТИН ГРЕБЕНАРОВ, ОБЛАСТЕН УПРАВИТЕЛ НА БУРГАС

  • За повече коли трябва добра инфраструктура

    За повече коли трябва добра инфраструктура

    България е в дъното на класацията на страните в Европа по брой автомобили на глава от населението. У нас са 407 на 1000 души. За сравнение, в Италия има 663 автомобила на 1000 души. Отделен въпрос е, че българският автомобилен парк е най-остарелият в Европа - караме вехти и потрошени коли. Докато светът върви към автомобили
  • Първан Симеонов: Протестът умря, срути се под собствените си претенции

    Първан Симеонов: Протестът умря, срути се под собствените си претенции

    Как Слави си е представял политиката? Като честен манастир? Да, протестът свърши снощи. Андрей Райчев го напомни. Ако искате, бройте го днес, петък, тринайсети – за по-лесно запомняне. Няма драма, протестът имаше смисъл. Моделът „Борисов“ вече трябваше да се смени. Даже протестът свърши, точно където трябваше – като протест именно; свали Борисов

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо