Данъкът за стари коли нагоре? Не - на нови надолу

https://www.24chasa.bg/Article/647792 www.24chasa.bg
Георги Стоев, Industry Watch

Данъкът върху превозните средства по закон е "местен", т.е. решение на общинския съвет. Общините обаче са ограничени от закона чрез следните параметри:

1. Долна и горна граница на данъка (на 1 квт мощност).

2. Задължение за прогресии на облагането - с увеличаване на възрастта на автомобила данъкът намалява; с увеличаване на киловатите данъкът на киловат се увеличава,

3. Задължение за отстъпка за автомобили с катализатор и мощност до 74 квт.

КОЛАЖ: “24 ЧАСА” по филма "Черната мълния"

За автомобили с мощност в диапазона 55-110 квт в момента данъчните ставки могат да варира от 22 до 1016 лв. според общинското решение за ставката, възрастта и мощността на колата.

Данъкът изглежда абсурден и несправедлив в много отношения, но най-важните са:

1. Защо е местен

2. Защо е прогресивен

3. Защо е в полза на старите коли

Защо е местен

Неясно защо общините имат такива права да изземват богатство от гражданите. Възможна причина е нуждата от финансиране на местната инфраструктура. Но това не е оправдано, при положение че има данък върху недвижимите имоти (които де факто са свързвани от въпросната инфраструктура). За финансиране на другите местни дейности общините би следвало да прибягват до такси, т.е. плащане срещу услуга, а не до данъци - т.е. насилствено плащане без нищо в замяна.

Не ме разбирайте погрешно. Не съм фен този данък да стане централен. По-скоро се чудя има ли някакъв легитимен смисъл в нашето общество.

Защо е прогресивен

Чух от телевизора вчера, че "няма спор, че прогресивните нагоре? Не - на нови надолу данъци са за предпочитане, но сегашната икономическа ситуация изисква запазване на плоския данък".

Това е чиста глупост. За предпочитане са само ако искаме да ограничим, дестимулираме, определена дейност. В случая на прогресивен данък върху доходите искаме да ограничим високите доходи, високата производителност и инвестициите в работни места с такава производителност.

В случая с прогресивния данък върху киловатите на колите явно искаме да ограничим потреблението на мощни автомобили. Защо? Защото причиняват повече катастрофи?

Едва ли. Вероятно целта винаги е била повече приходи в бюджетите на общините.

Но това трябва да се преосмисли. Така или иначе плоският данък сам по себе си носи прогресия в номинално изражение - богатите плащат повече данъци, дори при равни ставки. При колите - ако ставките са еднакви, плоски, на 1 kw, за мощните коли пак ще се плащат повече пари. Не става ясно кое налага прогресията.

Защо е против новите коли

Сигурно всеки от вас се е чудил при такова сравнение. Кола на 20 години има по-малък данък от тази на 11 години - като разликата не е малка.

Повечето нови коли имат катализатор и това им дава 50% облекчение от данъка, но все пак дори с облекчението 3-годишна тойота днес е с 40% по-висок данък от стария вартбург на дядо ви.

При малко по-мощните коли, над 74 квт облекчението за катализатор отпада и разликата между данъка на волво и жигула става направо брутална. За автомобил с мощност 110 квт общините избират данък, който варира между 339 и 1016 лв.

Дори при най-ниската ставка това е около 20 пъти повече от данъка на старите таратайки.

Ще е нужна силна аргументация, ако това се запази. Всъщност има вариант всички избиратели да останат доволни - изравняване на данъка надолу, а не нагоре.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар
  • Ученикът, пребил с кол учител, да остане без диплома

    Тръгнат ли ученици да удрят учителите си с кол, значи или не става дума за училище, или пък в него нещата са обърнати с главата надолу. Хулиганите от Садово, дръзнали да бият преподават трябва да си получат солените наказания без никакви условности. Не трябва да се допускат никакви смекчаващи обстоятелства,
  • Портал към друго измерение зее над нас

    Адронният колайдер е виновен за завръщането на Поптодорова, политическите планове на Слави и лъжливите новини за тол системата ПО-МИНАЛАТА година над адронния колайдер в Швейцария се отворил портал към друго измерение. Малко без да искат, станало, но пък за късмет било заснето от случайни граждани.