Идеален дом Авто мото Досиетата от Панама

Данъкът за стари коли нагоре? Не - на нови надолу

https://www.24chasa.bg/Article/647792 Данъкът за стари коли нагоре? Не - на нови надолу Данъкът за стари коли нагоре? Не - на нови надолу www.24chasa.bg
Георги Стоев, Industry Watch

Данъкът върху превозните средства по закон е "местен", т.е. решение на общинския съвет. Общините обаче са ограничени от закона чрез следните параметри:

1. Долна и горна граница на данъка (на 1 квт мощност).

2. Задължение за прогресии на облагането - с увеличаване на възрастта на автомобила данъкът намалява; с увеличаване на киловатите данъкът на киловат се увеличава,

3. Задължение за отстъпка за автомобили с катализатор и мощност до 74 квт.

За автомобили с мощност в диапазона 55-110 квт в момента данъчните ставки могат да варира от 22 до 1016 лв. според общинското решение за ставката, възрастта и мощността на колата.

Данъкът изглежда абсурден и несправедлив в много отношения, но най-важните са:

1. Защо е местен

2. Защо е прогресивен

3. Защо е в полза на старите коли

Защо е местен

Неясно защо общините имат такива права да изземват богатство от гражданите. Възможна причина е нуждата от финансиране на местната инфраструктура. Но това не е оправдано, при положение че има данък върху недвижимите имоти (които де факто са свързвани от въпросната инфраструктура). За финансиране на другите местни дейности общините би следвало да прибягват до такси, т.е. плащане срещу услуга, а не до данъци - т.е. насилствено плащане без нищо в замяна.

Не ме разбирайте погрешно. Не съм фен този данък да стане централен. По-скоро се чудя има ли някакъв легитимен смисъл в нашето общество.

Защо е прогресивен

Чух от телевизора вчера, че "няма спор, че прогресивните нагоре? Не - на нови надолу данъци са за предпочитане, но сегашната икономическа ситуация изисква запазване на плоския данък".

Това е чиста глупост. За предпочитане са само ако искаме да ограничим, дестимулираме, определена дейност. В случая на прогресивен данък върху доходите искаме да ограничим високите доходи, високата производителност и инвестициите в работни места с такава производителност.

В случая с прогресивния данък върху киловатите на колите явно искаме да ограничим потреблението на мощни автомобили. Защо? Защото причиняват повече катастрофи?

Едва ли. Вероятно целта винаги е била повече приходи в бюджетите на общините.

Но това трябва да се преосмисли. Така или иначе плоският данък сам по себе си носи прогресия в номинално изражение - богатите плащат повече данъци, дори при равни ставки. При колите - ако ставките са еднакви, плоски, на 1 kw, за мощните коли пак ще се плащат повече пари. Не става ясно кое налага прогресията.

Защо е против новите коли

Сигурно всеки от вас се е чудил при такова сравнение. Кола на 20 години има по-малък данък от тази на 11 години - като разликата не е малка.

Повечето нови коли имат катализатор и това им дава 50% облекчение от данъка, но все пак дори с облекчението 3-годишна тойота днес е с 40% по-висок данък от стария вартбург на дядо ви.

При малко по-мощните коли, над 74 квт облекчението за катализатор отпада и разликата между данъка на волво и жигула става направо брутална. За автомобил с мощност 110 квт общините избират данък, който варира между 339 и 1016 лв.

p>Дори при най-ниската ставка това е около 20 пъти повече от данъка на старите таратайки.

Ще е нужна силна аргументация, ако това се запази. Всъщност има вариант всички избиратели да останат доволни - изравняване на данъка надолу, а не нагоре.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

“Лестър” - шампион на Англия, е като Великден на 1 май

Преди няколко месеца, а по-точно на 12 февруари, написах в “24 часа”, че “Лестър” прави изкуствено дишане на английския футбол. Признавам, че тогава не вярвах, че отборът,

Заведете ли типичните негласуващи до урните, очаквайте изненади

Това са трайно отчуждените от политическия живот и може лесно да се поддадат на популизъм Българският законодател реши да експериментира със задължителното гласуване,

Умориха ли се гърците от бежанците?

Все още никой не знае колко точно средства и сили ще им струват   В средата на март Анкара и Брюксел подписаха споразумение за бежанците, според което при определени условия Турция се задължи да

Силните на пътя и газенето на пешеходци безнаказано

Шофьорът трябва да спре, когато човек е застанал пред пешеходна пътека Малко са шофьорите, които не са били спохождани от кошмарната мисъл какво ще стане, ако ударят пешеходец.

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

Какво означава “Честито Възкресение Христово?”

Понеже гледам, че доста хора си “честитят” Възкресението, да изясним каква е работата с “Честито Възкресение Христово!”: “Които са вършили добро, ще възкръснат за живот, а които са вършили зло,

Княз или цар е Борис

Тези, които наричат Борис I княз, не са прави. Княз е славянска титла, а цар Борис е българин. Княз означава шеф на околия. Не може да се нарече така човек, който управлява държава,

Коментари на седмицата. №1: Говорете за вредата от магданоза!

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи през седмицата, защото явно тези теми ви вълнуват. Този е най-четеният - над 47 000 посещения: За голямото табу в избирателните промени Помните

Коментари на седмицата. №3: Мир за покойника, война между опечалените

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи през седмицата, защото явно тези теми ви вълнуват. Ето третия - почти 15 000 прочитаия: За публичните скандали на близките на Трифон Иванов Когато

Избори по великденски

Кой гласувал - гласувал, кака се омъжи Много страсти се вихриха в Страстната седмица. Причина за тях бяха промените в Изборния кодекс и най-вече въпросът дали и как да гласуват българите в чужбина.

  • Може да е банално, и все пак: мийте си ръцете

    Направо си е страшно човек да чете какви щети причинява липсата на елементарна хигиена. Уж отдавна не живеем във варварските нрави на Средновековието, уж цивилизованите хора са суперинформирани по всички важни въпроси на заобикалящия ги свят, а ето че едно нищо и никакво миене на ръцете може да спасява живот.
  • Гледай износа за Германия, мисли за индустрията

    Все по-ясна е тенденцията индустриални лидери да насочват част от производствената си верига към страни като България ГЕРМАНИЯ е най-големият пазар за български стоки – 12,4% от общия износ през 2015 г. Детайлните данни показват резултатите от протичащото вече десетилетие преструктуриране на българската индустрия.