Данъкът за стари коли нагоре? Не - на нови надолу

https://www.24chasa.bg/Article/647792 Данъкът за стари коли нагоре? Не - на нови надолу Данъкът за стари коли нагоре? Не - на нови надолу www.24chasa.bg
Георги Стоев, Industry Watch

Данъкът върху превозните средства по закон е "местен", т.е. решение на общинския съвет. Общините обаче са ограничени от закона чрез следните параметри:

1. Долна и горна граница на данъка (на 1 квт мощност).

2. Задължение за прогресии на облагането - с увеличаване на възрастта на автомобила данъкът намалява; с увеличаване на киловатите данъкът на киловат се увеличава,

3. Задължение за отстъпка за автомобили с катализатор и мощност до 74 квт.

КОЛАЖ: “24 ЧАСА” по филма "Черната мълния"

За автомобили с мощност в диапазона 55-110 квт в момента данъчните ставки могат да варира от 22 до 1016 лв. според общинското решение за ставката, възрастта и мощността на колата.

Данъкът изглежда абсурден и несправедлив в много отношения, но най-важните са:

1. Защо е местен

2. Защо е прогресивен

3. Защо е в полза на старите коли

Защо е местен

Неясно защо общините имат такива права да изземват богатство от гражданите. Възможна причина е нуждата от финансиране на местната инфраструктура. Но това не е оправдано, при положение че има данък върху недвижимите имоти (които де факто са свързвани от въпросната инфраструктура). За финансиране на другите местни дейности общините би следвало да прибягват до такси, т.е. плащане срещу услуга, а не до данъци - т.е. насилствено плащане без нищо в замяна.

Не ме разбирайте погрешно. Не съм фен този данък да стане централен. По-скоро се чудя има ли някакъв легитимен смисъл в нашето общество.

Защо е прогресивен

Чух от телевизора вчера, че "няма спор, че прогресивните нагоре? Не - на нови надолу данъци са за предпочитане, но сегашната икономическа ситуация изисква запазване на плоския данък".

Това е чиста глупост. За предпочитане са само ако искаме да ограничим, дестимулираме, определена дейност. В случая на прогресивен данък върху доходите искаме да ограничим високите доходи, високата производителност и инвестициите в работни места с такава производителност.

В случая с прогресивния данък върху киловатите на колите явно искаме да ограничим потреблението на мощни автомобили. Защо? Защото причиняват повече катастрофи?

Едва ли. Вероятно целта винаги е била повече приходи в бюджетите на общините.

Но това трябва да се преосмисли. Така или иначе плоският данък сам по себе си носи прогресия в номинално изражение - богатите плащат повече данъци, дори при равни ставки. При колите - ако ставките са еднакви, плоски, на 1 kw, за мощните коли пак ще се плащат повече пари. Не става ясно кое налага прогресията.

Защо е против новите коли

Сигурно всеки от вас се е чудил при такова сравнение. Кола на 20 години има по-малък данък от тази на 11 години - като разликата не е малка.

Повечето нови коли имат катализатор и това им дава 50% облекчение от данъка, но все пак дори с облекчението 3-годишна тойота днес е с 40% по-висок данък от стария вартбург на дядо ви.

При малко по-мощните коли, над 74 квт облекчението за катализатор отпада и разликата между данъка на волво и жигула става направо брутална. За автомобил с мощност 110 квт общините избират данък, който варира между 339 и 1016 лв.

Дори при най-ниската ставка това е около 20 пъти повече от данъка на старите таратайки.

Ще е нужна силна аргументация, ако това се запази. Всъщност има вариант всички избиратели да останат доволни - изравняване на данъка надолу, а не нагоре.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Нещата се решават навън, а тук гърмят халосни патрони

А коалициите за подкрепа извън България се променят бързо Не участвах в публичните схватки между привържениците на Бокова и Георгиева, защото от самото начало бе известно,

Нищо лично, влязохме в световна битка, а те са кални

Все пак става дума за ООН, не за светата Рилска обител Страня от публични изказвания по въпроса за генералния секретар на ООН. Не споделям крайните позиции,

Супербоул на дебатите

Тръмп загуби първия дебат, но дали зрителите разбраха това Трудна за изпускане история. Зрителски партита. Алармите на мобилните телефони са включени. Нищо не е за вярване, ала всичко е истина.

Хилари и Тръмп - размяна на ролите

Дебатът за бъдещия президент на САЩ поднесе две изненади Дебатът Хилари Клинтън - Доналд Тръмп не излъчи отчетлив победител. Не се стигна до сразяващо разкритие или разгромяващ аргумент на нито

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

„Екзакта Рисърч Груп”: ГЕРБ - 25.4% , БСП - 15.3%, РБ - 6%, ако изборите бяха днес

Месец преди старта на президентската кампания, ГЕРБ е първа политическа сила като за управляващите биха гласували 25.4% от българите. Това показват данните от национално представително проучване на

Заселниците са новият Костинброд?

Заговор или двойна игра? Гинка Чавдарова свали гарда на властта Ако нещо може да събори ГЕРБ от властта, то е следната пасторална картинка – китно пащунско селце,

А ЕС няма отговор и решение...

  Българската позиция по бежанския въпрос, както е изложена от Борисов на срещата в Братислава и Виена (според изявленията му). За да знаем с кое сме съгласни, с кое не.

Ако имаше два грама мозък, Миленко щеше да направи паметник на България

Българските паспорти вливат един милиард евро годишно в Македония ВСЕКИ, който мисли доброто на своята страна и народ, особено ако земята е без нефт и газ,

Касапницата в Алепо вещае нова бежанска вълна

Битката за този важен град може да реши съдбата на цялата война в Сирия По време на 8-дневното провалено примирие в Сирия според опозиционни източници на летище Дамаск с транспортни самолети Ан-26

  • Крадците тарикати да си плащат солено

    Парадокс - хем има престъпление с висока обществена опасност, случаите на което се увеличават и стават все по-драстични - кражба на ток, хем за хората, които извършват престъплението, на практика няма санкция. Енергоразпределителните дружества твърдят, че в момента излиза по-евтино, ако те хванат да крадеш ток, отколкото да си лоялен клиент.
  • Ега ти националния, щом и Петев не го иска

    Петър Хубчев е прагматичен вариант, който може да се окаже неочаквано успешен ГЕНИАЛНИЯТ полски сатирик Станислав Йежи Лец има един цитат, придобил изключителна популярност сред песимиститe: “Тъкмо мислехме, че сме стигнали дъното, когато някой почука отдолу!” Горе-долу такава е ситуацията с националния отбор по футбол.