Данъкът за стари коли нагоре? Не - на нови надолу

https://www.24chasa.bg/Article/647792 Данъкът за стари коли нагоре? Не - на нови надолу Данъкът за стари коли нагоре? Не - на нови надолу www.24chasa.bg
Георги Стоев, Industry Watch

Данъкът върху превозните средства по закон е "местен", т.е. решение на общинския съвет. Общините обаче са ограничени от закона чрез следните параметри:

1. Долна и горна граница на данъка (на 1 квт мощност).

2. Задължение за прогресии на облагането - с увеличаване на възрастта на автомобила данъкът намалява; с увеличаване на киловатите данъкът на киловат се увеличава,

3. Задължение за отстъпка за автомобили с катализатор и мощност до 74 квт.

За автомобили с мощност в диапазона 55-110 квт в момента данъчните ставки могат да варира от 22 до 1016 лв. според общинското решение за ставката, възрастта и мощността на колата.

Данъкът изглежда абсурден и несправедлив в много отношения, но най-важните са:

1. Защо е местен

2. Защо е прогресивен

3. Защо е в полза на старите коли

Защо е местен

Неясно защо общините имат такива права да изземват богатство от гражданите. Възможна причина е нуждата от финансиране на местната инфраструктура. Но това не е оправдано, при положение че има данък върху недвижимите имоти (които де факто са свързвани от въпросната инфраструктура). За финансиране на другите местни дейности общините би следвало да прибягват до такси, т.е. плащане срещу услуга, а не до данъци - т.е. насилствено плащане без нищо в замяна.

Не ме разбирайте погрешно. Не съм фен този данък да стане централен. По-скоро се чудя има ли някакъв легитимен смисъл в нашето общество.

Защо е прогресивен

Чух от телевизора вчера, че "няма спор, че прогресивните нагоре? Не - на нови надолу данъци са за предпочитане, но сегашната икономическа ситуация изисква запазване на плоския данък".

Това е чиста глупост. За предпочитане са само ако искаме да ограничим, дестимулираме, определена дейност. В случая на прогресивен данък върху доходите искаме да ограничим високите доходи, високата производителност и инвестициите в работни места с такава производителност.

В случая с прогресивния данък върху киловатите на колите явно искаме да ограничим потреблението на мощни автомобили. Защо? Защото причиняват повече катастрофи?

Едва ли. Вероятно целта винаги е била повече приходи в бюджетите на общините.

Но това трябва да се преосмисли. Така или иначе плоският данък сам по себе си носи прогресия в номинално изражение - богатите плащат повече данъци, дори при равни ставки. При колите - ако ставките са еднакви, плоски, на 1 kw, за мощните коли пак ще се плащат повече пари. Не става ясно кое налага прогресията.

Защо е против новите коли

Сигурно всеки от вас се е чудил при такова сравнение. Кола на 20 години има по-малък данък от тази на 11 години - като разликата не е малка.

Повечето нови коли имат катализатор и това им дава 50% облекчение от данъка, но все пак дори с облекчението 3-годишна тойота днес е с 40% по-висок данък от стария вартбург на дядо ви.

При малко по-мощните коли, над 74 квт облекчението за катализатор отпада и разликата между данъка на волво и жигула става направо брутална. За автомобил с мощност 110 квт общините избират данък, който варира между 339 и 1016 лв.

Дори при най-ниската ставка това е около 20 пъти повече от данъка на старите таратайки.

Ще е нужна силна аргументация, ако това се запази. Всъщност има вариант всички избиратели да останат доволни - изравняване на данъка надолу, а не нагоре.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Натискът върху Меркел расте

Ако Германия стане цел на терористична атака като във Франция и Белгия, канцлерката едва ли ще стигне до нов мандат През последните седмици поляризацията около Меркел сякаш беше поспаднала.

5 важни извода за бъдещето

В състояние ли са терористичните атаки да унищожат нашите души и нашите демокрации, тласкайки ни към абсурдно отмъщение и отказ от всичките ни принципи?

Време за генерали

Кандидатът на ГЕРБ за президент да е Бойко Борисов - шанс 50:50 След 70 дни България влиза в предизборна кампания, макар че досега не е ясно между кого ще избира.

Всеки 2-и в Германия скептичен за икономиката след излизането на Великобритания от ЕС

На въпрос на института GfК как Brexit ще засегне икономиката и пазара на труда в Германия, 51% от анкетираните споделят негативни прогнози, а 40% отхвърлят подобни опасения.

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

Трите кита на световния амок

Кратко евангелие на лузъра Как да не изпиташ умиление пред неистовите усилия на германските власти да бранят до смърт мултикултурната толерантност?

За какво ни е такава олимпиада?

Путин просто нямаше да е Путин, ако не беше представил решението на Международния олимпийски комитет за своя победа Не е много сигурно дали нещо свързва Томас Бах и Владимир Путин.

Двете стратегии на глобализацията

Ислямизмът е глобализиращо се примитивно съзнание, ограничено от правилата на шариата - правен кодекс за номадски племена отпреди 1400 години, и решено да спре настъплението на западното безбожие,

Русия превзе Черно море

С противокорабните си ракети, съвременни военни самолети, кораби и подводници руският флот “остави зад борда” корабите на НАТО Русия постигна феноменални успехи,

Терор и истерия

Напрежението заради бежанците тласка психари към насилие, да запазим спокойствие Да - кръвопролитията в Германия от последните дни имат връзка включително с бежанците и политиката на отворените

  • Знак да задължава тировете да пускат изпреварващи

    Тежките камиони особено когато са натоварени трудно изпреварват, но такива гледки може да се наблюдават всеки ден по магистралите. Въпреки че вече имат забрана за това, те я нарушават и така правят тапи на магистралите. Особено когато един тир изпреварва друг, средната и крайната лява лента остават доста време блокирани.
  • За усмивките и Брекзита

    Welcome to Bulgaria* е тайната парола на англичаните, че нещо е извън техните представи за добро обслужване и поведение “АЛЕКС, можеш ли да ми кажеш защо българите са вечно сърдити, навъсени и груби? И защо никога не се усмихват?” Поглеждам Саймън. Хем ми се иска да защитя сънародниците си, хем – в последните 3 дни със Саймън попадаме точно на