Български асове печелят боеве с щатски Ф-16

https://www.24chasa.bg/Article/648255 Български асове печелят боеве с щатски Ф-16 Български асове печелят боеве с щатски Ф-16 www.24chasa.bg
Ген. Константин Попов току-що е слязъл от самолета и показва маньовъра, довел до жестоко 7-кратно претоварване. СНИМКИ: ПИЕР ПЕТРОВ

Български военни авиатори пилотираха американски изтребители Ф-16 в авиобаза Граф Игнатиево миналата седмица. И въпреки недостатъчния опит успяха да удържат първите си въздушни победи.

В същото време щатски летци с успех пробваха силата на родния МиГ-29.

Кулминацията на съвместното учение "Тракийска звезда" обаче бяха въздушните дуели между смесени екипажи.

Погледите на всички събра двубоят с участието на ген. Константин Попов, командващ българските ВВС. Попов е истински въздушен ас, в богатата си кариера освен на родни мигове, е летял на Ф-16 и на съвсем новите "Грипен" и "Юрофайтер".

МиГ-29 набира скорост над пистата в Граф Игнатиево.

В учебната схватка влязоха две спарки - така наричат изтребителите с екипаж от двама човека. Обикновено бойните машини се командват от един пилот. Спарките служат за обучение - в предната кабина е инструкторът, а отзад - обучаемият.

Майор Милен Димитров преди да се качи в Ф-16.

В американския изтребител Ф-16 полетяха подп. Стивън Хортън и българският майор Милен Димитров. Срещу тях "воюваше" изтребител МиГ-29 с майор Атанас Бекяров и ген. Попов.

Специална машина нонстоп чистеше рульожките от боклуци, които би могъл да засмуче нечий двигател.

Двубоят трая точно 24 минути. На 25-ата българският МиГ се приземи. След десетина минути кацна и американецът.

Подп. Стив Хортън - на преден план, инструктира майор Милен Димитров, който вече е заел мястото си в кабината на Ф-16.

Ген. Попов не бързаше с оценката, но личеше, че е доволен от дуела. Нека изчакаме резултата от обективния контрол, сдържано отвърна той на въпрос кой е надвил горе. Обективният контрол е анализ на видеозаписа на въздушния бой, който сеправи веднага след приземяването.

Подп. Хортън се качва в машината си.

Силата на българската машина е в по-голямата тяга на двата двигателя, коментира младият генерал. Затова тактиката на пилота е да повлече противника на по-големи височини. Докато Ф-16 залага на пъргавината на единствения си двигател и на по-модерната си електроника. И затова търси бой на по-малки височини.

МиГ-29 на ген. Попов и майор Бекяров се връща от полет.

Анализът на въздушните боеве остана зад кадър. Само ден по-късно по време на посещението на премиера Бойко Борисов в Граф Игнатиево обаче американски генерали се скъсаха да хвалят родните асове.

Защо тренираме с американски летци ли? Защото притежават особено богат боен опит, смята ген. Попов.

Но защо идват именно тук, в Граф Игнатиево?

Първо, защото за тях МиГ-29 е интересен като противник особено в непозната среда като нашата. Всеки уважаващ себе си американски пилот иска да има в биографията си въздушни боеве с руската машина.

От друга страна, решението на янките да водят тренировките си именно в авиобаза Граф Игнатиево е признание за българските пилоти, смята Попов. По думите му никой няма да прекоси цяла Европа, за да отбие номера с въздушни игри срещу посредствени партньори. Освен от Германия тук идвали да трениратамерикански летци от бази в Италия и Англия.

Трето - съвместните полети са голяма школа за нашите авиатори. Отработва се взаимодействието при изпълнение на сложни задачи, усвояват се важни процедури, повишава се езиковата подготовка, твърди командващият ВВС.

Докато говорим, край нас с оглушителен рев на двигателя рулира машината на подп. Хортън. Зад него маха с ръка майор Милен Димитров, видимо доволен от полета на Ф-16.

В интерес на истината американецът се отнесе изключително отговорно към подготовката на българина, видя екипът на "24 часа". Близо час преди излитането той покани майора в кабината, където му проведе подробен инструктаж.

В този ден авиобаза Граф Игнатиево работеше на пълни обороти. Което в последните години не се случва толкова често.

Имаше моменти, когато на всеки 10-15 секунди излиташе изтребител. Пълен с авиатори бе и КДП - контролно-диспечерският пункт. Там командирът на базата ген. Цанко Стойков следеше хода на учението и със завидно спокойствие посрещаше всяка задача.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар