Лягам и ставам със седем магистрали, тунел и 2 моста

https://www.24chasa.bg/Article/701595 www.24chasa.bg
Росен Плевнелиев СНИМКА: АНТОАНЕТА ПЕЛТЕКОВА

Росен Плевнелиев, министър на регионалното развитие и благоустройството, пред МАРИЯНА БОЙКОВА и ВЯРА ИВАНОВА:

- Какво се случва сега с пътната агенция в България, министър Плевнелиев - закривате ли я, защото не сте доволен от нея или търсите по-удачен формат за управление на големите инфраструктурни проекти?

- Това, което ме впечатлява и не мога да го разбера, е как може да се позовем на един неназован източник от Брюксел. Кой е казал, че ще се закрива пътната агенция?! От вчера сме прозвънили всички представители на дирекции в Брюксел. Някой генерира интрига, позовавайки се на неназован източник, за да създаде проблеми на един министър, който се опитва да направи три магистрали

- Е, какъв е интересът на този някой...

- Да внесе смут в пътната агенция, която най-после работи. Наследихме пет пъти реформирана структура, която имаше прясно спрени търгове и замразени еврофондове. Сега по програма "Регионално развитие" спрените търгове на Батко и Братко работят. Свършена е огромна работа, но тепърва ни чака много повече.

- Сутринта се чу слух за оставка на шефа на пътната агенция Божидар Йотов. Разписахте ли я?

- Не, моля ви. Някой тиражира интриги. Няма подадена оставка, няма уволнение. Не влизам в интриги. Не съм политик, аз съм министър експерт, който е свикнал да си върши работата и да постига конкретни резултати. Това, което ме боли, е, че в момента се създават проблеми, така че да се демотивира пътната агенция.

- От Брюксел има забележки към работата на пътната агенция. Вие имате ли?

- Разбира се, че има, и никога не са били тайна. Аз също имам забележки и никога не съм го крил. Претенциите на Брюксел са пет: ниска степен на усвояемост и на договарянето, липса на резервни проекти и на готовност на проектите за 2014-2020 г. и нисък капацитет. Някой да е изненадан?

Още преди година дадох ясни параметри на комисаря по регионално развитие. По първия проблем - стартираме от нула, но до края на 2010 г. сме обещали да усвоим 3% по оперативна програма "Транспорт". Ще се опитаме да усвоим 5% от общо 1 млрд. евро за пътищата. До края на 2011 г. процентът ще е 25. По "Регионално развитие" пътната агенция е отличник. По втория проблем - до края на годината ще договорим 25%, а през 2011 г. трябва да станат 60 на сто и пускаме още 7 търга. Вече стартира лот 1 на "Марица", лот 2 - утре (днес, б.р.), предстоят Кърджали-Подкова, столичният Околовръстен път-гара Яна и Мездра-Ботевград.

Създадена е работна група за Калотина-София и се надяваме през 2012 г. да стартираме. Друг резервен проект е по коридор 9 - пътят през Шипка. Всички тези неща са обединени в прословутата Библия на Плевнелиев, с която се прочух в Брюксел, но вече я налагат като модел на всички останали. Те казват: това е един от малкото министри, който не се държи като политик - обещава конкретни неща.

- Какво означава библията в регионалното развитие?

- Това е екшън планът, графикът по всички тези лотове, включително и резервните. Един от проблемите е, че нямаме проекти. Къде са за "Хемус", "Струма", "Черно море"? Искаме да направим нещо повече - седем магистрали, тунел под Шипка и два моста.

Нося си ги в мен, лягам и ставам с тях.

- Ще направите тунела под Шипка?

- По-рано ще се случи, отколкото си мислите. Докато съм тук, ще вдигам все по-високо летвата. Тези три магистрали ще се случат. Ако бях политик, щях да бъда най-щастливият човек да кажа - ето, обещах, направих ги. Но искам повече. Да работим и по четвъртата - "Струма", и по петата - София-Калотина, и по шестата - която е "Хемус" в два участъка. Те са 8,5 км до гара Яна и още 7 км до Шумен. Да подготвим и още 280 км.

- Ще изместите ли трасето на "Хемус"?

- Не, там местенето е деструктивно.

- Защо създавате нова компания - четвърто око, както я нарекохте?

- Ще обясня с пример - ако започнем от 1 януари 2014 г. да строим 280 км от "Хемус", която струва 1,5 млрд. евро, откъде ще вземем тези пари? Трябва да докажем, че е приоритетна европейска магистрала и да влезе в европейската мрежа на транспортните коридори. Това е единствената магистрала на половината България, отключва потенциала на трите най-бедни регона на Европа. Следователно на много ранен етап в проекта трябва да влязат експерти на световно ниво, включително от ЕК, от Джаспърс, от ЕИБ. За да можем да работим до март 2011 г. по правилната концепция. Дотогава са експертните изслушвания, а после през юни 2011 г. да я защитим. Тогава е окончателното решение за ревизията на европейската транспортна мрежа. Искам експертите да влязат в проекта от самото начало, а не както досега - 20 г. да се обясняваме за пътната агенция, за забавянето тук и там.

- Значи разделяте пътната агенция?

- Не. Тя ще строи "Хемус" като възложител, ще продължава да строи и всички републикански пътища. Агенцията в усилията си да построи 3 магистрали, което не се е случвало 46 г., трябва да мисли и за още 4. Тя щеше да търси проектант за "Хемус". Така е направено и за "Струма" - за лот 1 и 4 има проекти. За да вземем европарите за "Струма", трябва да имаме одобрена апликационна форма, а за нея гледат проекта нацяло. Искат да кажем колко ще струва, а ние за тези 67 км в дефилето не знаем. Няма анализ на приходи, ползи, защото някой е мислил на парче.

- Означава ли, че "Струма" ще закъснее?

- Не. Лот 1 и 4 стартират по график. Липсата на апликационни форми не ни спира. Това правителство може да разплаща аванси, включително и междинни плащания. Това се случва на "Тракия". За "Струма" ще работя денонощно през 2011 г. включителни и по лот 2 и 3, за да може в средата на 2012 г., ако видим, че има свободен ресурс, да го пренасочим към магистралата, която има голям смисъл за Европа.

- Каква ще е ролята на компанията?

- В България го няма това ноу-хау - да се обхване всичко в цялостта му - финансиране, "Натура", приходи, адекватни модели за съответния участък. Начинът да стартирате проектиране на нещо, за което нямате ноу-хау, е да ползвате чуждото. И да интегрирате експерти в един инструмент - държавната компания за проджект мениджмънт. Тя ще става и ляга със "Струма", "Хемус" и "Черно море". Ще е в помощ на пътната агенция. Това ще е една допълнителна дясна ръка, втори чифт очи.

- Кой ще е я управлява?

- Принципал ще е министерството на регионалното развитие. От 27 европейски държави 2/3 го имат като модел.

Ние не откриваме колелото.

Ако пътната агенция каже на някого проектирай, той ще проектира каквото иска. А трябва да има някой до нея, който да казва кое е най-ефективното от европейския и световния опит. Освен това се създава чисто търговска структура, която е по-гъвкава. Пътната агенция като възложител има ясни правомощия и никой няма да им отнеме и квадратен сантиметър от тях. Агенцията е 1600 човека, държавната компания ще бъде вероятно 15 - експерти на световно ниво. Докато се случи, ще минат 6 месеца.

- Къде ще ги намерите? Ако ги имахте, щяхте да ги сложите в пътната агенция.

- Не е точно така. Правомощията на агенцията не включват да се занимава с проджект мениджмънт. Не всички обекти имат нужда от такъв.

- Бюджетът на министерството за догодина е орязан. Откъде ще намерите финансиране?

- Ще направим едно елитно звено за проджект мениджмънт на трите най-големи бъдещи проекта, които са за 2,5-3 млрд. евро. Разходите на 80% ще се покриват от Брюксел. Той ни критикува, но иска и да ни помогне. Ако в "Струма" не влязат сега експерти на ЕИБ, ще имаме проблеми след време, минавайки през всички изисквания на "Натура". Имаме нужда от тази компания, за да можем заедно с експертите да адресираме проблемите. Те имат връзките в Брюксел, знаят на кого да се обадят. Да си сложат подписите, да ни водят от първия ден правилно, а пътната агенция да не бъде удобното извинение.

ВИЗИТКА

Роден на 14 май 1964 г.

Завършил е изчислителна техника в Техническия университет, София

През 1990 г. основава и управлява "Ирис Интернешънъл" АД. През 1998 г. създава "Линднер Ирис Имобилиен"

През 1999 г. основава "Бизнес Парк София", а две години след това "Линднер България"

През 2007 г. е член на управителния съвет на КРИБ, а на следващата година влиза в борда на директорите на Американската търговска камара

Женен, с три деца

  • Като няма идеи за политика, идва риалити

    Като няма идеи за политика, идва риалити

    Шоуто, което политикът от “Да, България” Христо Иванов направи на брега до Бургас, подсказва две неща. Първо, че като свърши сезонът на риалититата по телевизиите, има ниша за този вид художествено творчество в социалните мрежи. Второ, че когато идват избори, трябват избиратели, но липсват идеи за политика, остава само зрелището