МВР дебне бандити с летящи СРС-та

https://www.24chasa.bg/Article/703936 www.24chasa.bg
Така изглежда един от моделите НИТИ на фона на малкия хеликоптер Бел-206. Снимката е от изпитания на изоставеното летище край Кондофрей.

МВР вече може да наблюдава бандити и от въздуха.

Ролята на супермодерни СРС-та (специални разузнавателни средства) играят безпилотни самолети, натъпкани с мощни камери и друга модерна апаратура.

Представете си следната ситуация: опасен бандит успява да избяга от конвоиращите го полицаи и потъва в тъмнината. След блокади, засади и преследване не е открит. Тогава на помощ идва малкият безпилотен апарат АТ-1 "Полска чучулига". Той е дълъг само 1,5 м и тежи 3кг. Изстрелва се от ръка - като птичка. Но затова пък може да прелети 20 км и с камерите за нощно виждане да засече неподозиращия бандит. Той няма нищо да разбере, защото машината е почти безшумна още повече когато лети на голяма височина.

Най-малкият безпилотен апарат -
Най-малкият безпилотен апарат - "Полска чучулига", в полет.

Цялата информация от камерите се предава в реално време на наземната станция за управление денем и нощем във видимия и в инфрачервения спектър, като се управлява само от 1 човек.

Вариант на ударен безпилотен апарат по време на изпитания. Под крилата са монтирани по 2 малки ракети. 
СНИМКИ:
Вариант на ударен безпилотен апарат по време на изпитания. Под крилата са монтирани по 2 малки ракети. СНИМКИ: "АРМСТЕХНО"

Именно малката "Полска чучулига" предаде на военните първата видеоинформация за взривените складове в Челопечене преди 2 години.

В халето на предприятието се сглобява поредния апарат.
В халето на предприятието се сглобява поредния апарат.

На 18 юли тя прелита на няколко метра над епицентъра на чудовищната експлозия и показва лунния пейзаж на хилядите невзривени мини, снаряди, патрони, ракети. Така сапьорите получават възможност да оценят ситуацията, без да рискуват живота на пилот от случайно избухнал в този момент боеприпас.

Създатели на безпилотните апарати са инженери и конструктори от софийската фирма "Армстехно"-ООД. Преди 2 г. тогавашното ръководство на МВР тества самолетчета и сключва договор.

Пред "24 часа" инж. Георги Георгиев потвърди информацията за договора, но отказа всякакви подробности с аргумента, че става дума за класифицирана информация.

Според висш военен преди време ръководството на МВР е пробвало да следи бандити и с помощта на хеликоптер "Кугар" от авиобазата в Крумово край Пловдив.

Опитът обаче не бил особено сполучлив. Първо заради шума на машината, който се чувал на километри. И второ - заради недостатъчните възможности на системата за въздушно наблюдение на вертолета ФЛИР.

По неофициални данни МВР е купило 2 системи безпилотни летателни апарати на "Армстехно"-ООД - едната е АТ-1 "Полска чучулига", а втората е известна с обозначението НИТИ. Във всяка от тях влизат 2 самолета плюс наземна станция за управление.

Тя се командваот специално обучен екипаж. При по-сложните апарати той е от 3-5 души.

Според източник на "24 часа" договорът между МВР и "Армстехно" ООД е бил подписан по времето на тройната коалиция. Анекс към документа е парафиран от тогавашния главен секретар Павлин Димитров, днес зам.-министър на вътрешните работи. Той обаче не бе открит за коментар.

На официално запитване на "24 часа" за договора, МВР отговори, че сделката е класифицирана информация. Оттам препоръчаха тя да бъде потърсена по Закона за достъп до информация с уговорката, че и по този начин едва ли ще бъде предоставена.

Според запознати от година изпълнението на договора е зациклило. Не вървяло и обучението на екипажите от МВР, които ще управляват апаратите.

Докато проблемите по изпълнението на сделкатабъдат преодолени, спасителни за фирмата са договорите, които сключват с чужди контрагенти.

Според инж. Георгиев в момента имали поръчка от Пакистан. Той обаче не уточни какви модификации са договорени. Най-вероятно става дума за безпилотни самолети, снабдени с апаратура за откриване на тунели под границата с Афганистан. По тях се прекарвало всичко - от оръжие до наркотици и хора.

ЛЮБОМИР ДЕНОВ

Български "Хищник" за армията

"Хищник" ("Придейтър") е най-известният безпилотен самолет в света.

Той се прочу с акциите си в Афганистан и Ирак, благодарение на които бяха ликвидирани десетки водачи на терористични групи.

Малки ракети улучиха един от набелязаните лидери, докато отдъхваше на покрива на къщата си. Друг пък бе убит в движение в колата си.

Вече се разработва и български "Хищник". Засега най-новият ударен безпилотен апарат носи работното название РУК (Разузнавателно-ударен комплекс), каза инж. Георги Георгиев, шеф на "Армстехно" ООД.

През пролетта, когато представяше Бялата книга за отбраната, военният министър Аню Ангелов е направил публична заявка за купуване на безпилотни летателни апарати.

Силовата установка на българския "Хищник" е конструирана в България.

Задвижването е хибридно - с бензинов двигател, който е съединен с електрически. Докато работи бензиновият мотор, електрическият действа като генератор. Съчетанието с бордните акумулатори позволява напълно безшумен полет в продължение на 24 часа.

Под крилата на апарата се окачват по 2 ракети с лазерно насочване.

Новият апарат е доста по-голям от "Полската чучулига". Той е дълъг почти 5 м, а разпереността на крилете му достига 12 м.

Максималното тегло, което може да вдигне във въздуха, е 200 кг, като само ракетите са 30 кг.

За осигуряването на автономен полет апаратът е снабден със специална сензорна платформа. Тя включва собствено захранване, интегриран компас и жиростабилизация по всяка ос, както и отделен GPS приемник.

Така системата от сензори може да работи на всички безпилотни апарати.

Новото при разработката РУК е, че сензорната платформа може да се прибира по време на полет, за да не създава челно съпротивление и да пести гориво.

Във варианта на "Армстехно" е предвиден асансьорен механизъм, който спуска и прибира натъпканата с техника "топка".

Така операторът на наземната станция чрез обикновен джойстик може да управлява сензорите и да насочва монтираните на борда камери.

В момента се работи по програма за автоматично проследяване на движеща се цел без намесата на оператора. Достатъчно е само целта да бъде захваната.

Очаква се първият полет на новия ударен апарат да бъде през май догодина. А до септември трябва да бъде завършена конфигурацията на базата на сложни летателни изпитания.

Според висш военен всички армии на страните от Югоизточна Европа без Българската са приели на въоръжение безпилотни летателни апарати.

В договора за доставка на новите транспортни самолети "Спартан", подписан преди 5 г., бе предвидена и офсетна програма. Според нея български и италиански фирми трябваше да започнат съвместна разработка на безпилотни летателни апарати. До този момент обаче нищо не е направено. (24часа)

Инж. Георги Георгиев, шеф на "Армстехно" ООД: Апаратите виждат, но не подслушват

-Г-н Георгиев, вярно ли е, че фирмата ви е продала безпилотни летателни апарати на МВР?

- Не мога да коментирам. Става дума за класифицирана информация.

- Къде намирате пазар за вашите изделия?

- Изключително навън. В момента работим по договор с Пакистан. От прощъпалника през 2008 г. сме сключили 7 сделки с чужди контрагенти.

- Има ли сред тях страни от ЕС?

- Не. Всички страни са извън Европа. В момента водим разговори с европейските компании ЕАДС и СААБ за съвместен инженеринг. Все пак не бива да забравяме, че в момента водещите сили в областта на безпилотните летателни апарати са САЩ и Израел. Смея да кажа, че ние се нареждаме плътно след тях.

- С какво те са по-добри?

- Защо да са по-добри? По някои фактори например цената ние им водим. Примерно един апарат от типа на нашата "Полска чучулига" в САЩ струва 230 хил. долара. А ние го правим значително по-евтино. Не мога да назова точни цифри, защото всичко зависи от оборудването и това колко бройки са поръчани.

- Кое произвеждате тук и кое купувате?

- Почти всичко си правим сами с изключение на камерите. Те всъщност са и най-скъпият елемент на апаратите. Произвеждаме 7 вида безпилотни самолети. Някои от тях със СТЕЛТ покритие, което ги прави невидими за радарите.

- Какво е тяхното предназначение?

- Главно за въздушно разузнаване. Както и за изследване нивото на радиацията, състоянието на атмосферата и природните ресурси. Списъкът може още да се продължи.

- Освен че предават картина в реално време, апаратите може ли да подслушват?

- Не. По принцип те летят на голяма височина, за да имат по-широк обзор и за да не бъдат забелязани.

- Как излитат и как кацат безпилотните апарати?

- По-леките може да излитат от ръка. По-големите - като класически самолет от писта или от катапулт. Там, където няма летище или поне равно място, катапултът е напълно достатъчен. А кацат като самолет. Всичко зависи от нивото на бордната техника и от опита на оператора.

Някои летят по предварително зададени маршрути, други се командват в реално време. Трети са програмирани при инцидент сами да се върнат на изходното място.

ЛЮБОСЛАВ КИРОВ

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Отстранени по различни причини съдебни заседатели провалят дела и ги връщат в изходна позиция. Това от своя страна налага повтаряне на проведени вече процесуални действия - разпити на свидетели, приемане на експертизи и др. Резултатът е влачене с години на делата, а през изтеклото време вече далите обяснения пред магистратите често "забравят"

От присъда затвор доживот е на път да се измъкне доайенът сред наркотрафикантите Огнян Атанасов, който международните ченгета определят като Балканския или Петричкия Ескобар. Най-тежкото наказание е дадено от Апелативния съд в Солун на 57-годишния мафиот от село Тополница. Освен тази присъда Ескобара има още две за трафик на дрога

Тежка промоция за пловдивската си резиденция е обявил Цар Киро, показа проверка на "България Днес". Самозваният ромски монарх е извадил за продан притежаваната от него седеметажна сграда в центъра на града, става ясно от сайт за имоти. Обявената цена е 2 млн. лева. Макар и висока, сумата на практика е солидно намалена