Учители: Помнете само факти, за друго няма време

https://www.24chasa.bg/Article/704498 www.24chasa.bg
ЖЕНЯ МИЛЧЕВА

В ЕДИН и същи ден бях на родителска среща и беше съобщено, че по успеваемост българските ученици са чак на 46-о място сред връстниците си от 65 държави. Най-много се били издънили на четенето с разбиране.

Родителската среща ми помогна да си отговоря на някои въпроси около провала на децата ни на световното състезание.

Синът ми е седмокласник в обикновено квартално училище, представително за образователната ни система. Учителите му са едни свестни хора, които се опитват да си вършат добре работата според изискванията на тази система. Доколко се справят, в голяма степен се преценява по това какви резултати показват възпитаниците им на външното оценяване. Понеже то не е за първа година, учителите вече знаят какво се дава на изпитите и на какво държат проверяващите. Затова на родителската среща за историята примерно ни беше обяснено: "На единия ден свършваме учебника, а на другия е външното оценяване. Няма никакво време за преговор. Понеже форматът на изпита е тест, в който измежду няколко отговора трябва да се избере верният, децата трябва да знаят фактите - събитията, датите, имената на владетелите."

Не се очаква да отговарят, обосновавайки се, на въпроси "защо". Дори да има такива, пак ще трябва да се разпознае верният отговор измежду няколкото дадени.

Само факти, толкова! Понеже искам детето ми да може нещо повече от това да решава кръстословици, понякога вкъщи разговаряме върху материала. Целта ни е разбиране на историческите процеси, а не само на конкретните събития. Датите може да си назубри и сам.

По литература до 7-и клас се изучава само преразказ, а за гимназия се кандидатства с т.нар. трансформиращ преразказ - от името на някой герой примерно.

"Никакви елементи на разсъждение не се допускат, за тях не само че не дават бонуси, ами отнемат точки. Ще разсъждават от следващата година, когато в програмата влиза съчинението разсъждение, а ще мислят творчески още по-нататък, когато "вземат" есе. Сега само ще възпроизвеждат точно", обясни учителят.

А къде остана обучението за разбиране на текст? Някои побързаха да обяснят издънката на българските ученици по този критерий в международното състезание с констатацията "децата не четат книги". Това е съвършено манипулативно твърдение. (Защо смятам така, ще обясня в друг текст.)

Но да се върнем на външното оценяване след 7-и клас, с което се увенчава цяла образователна степен. Съгласна съм, че щом изискванията на формата "трансформиращ преразказ" са такива, трябва да се спазят. Но на какво той учи децата ни? На нищо друго освен на папагалщина. И как си представят някои, че след като до 15 юни от тях се очаква да бъдат перфектни папагали, на 16 юни ще се събудят готови да пишат съчинение разсъждение, а само след година ще са узрели дотолкова, че да могат да бъдат себе си в есето? И откъде ще дойде това "себе си", щом не е било допускано да се изяви до този момент?

Учителите са оставени на собствената си добросъвестност в преподаването и на история, и на литература. Само от тях си зависи дали историята ще бъде сведена до дати и имена. Но препускането през учебника и изискванията за справяне с тест май не им дават голям избор. От учителите по литература пък си зависи дали ще продължават да задават обидните за всички въпроси "какво е искал да каже авторът" и "защо го е казал по този начин", или ще насърчават ученика да обясни дали и защо казаното от автора е важно за него лично. И дали би мислил по същия начин, ако живееше в авторовата епоха, което предполага да я познава. От учителя зависи и дали ще приеме с уважение всяка теза, дори най-абсурдната, стига да е направен достоен опит да бъде защитена. Струва ми се, че до последното скоро няма да се стигне, защото във фундамента на нашето образование е "другомислещите вън, да живеят конформистите!". Винаги и във всичко. Затова и децата дълбоко не разбират какво е идеал и защо им е на някакви си исторически и литературни герои да се борят за него. Впрочем открай време нашето училище толерира паметливите зубрачи за сметка на тези с по-слаба памет, но с по-дълбока мисъл.

Ситуацията, която лъсна на родителската среща, е нечестна не само спрямо децата, тя разпъва на кръст учителите. Кой от тях ще си подритне трудовата книжка, проявявайки фриволността да ги пусне да разсъждават, вместо да следва изискванията, та да избутат учениците му външното оценяване с приличен резултат?

За децата е ясно - освен че не научават нищо, отрано се отказват да си ползват мозъците. Въобще не изключвам това да е цел при съчиняването на учебните програми, защото от мисленето се раждат съмнения, а от тях - самостоятелни мнения. А това е неизгодно на всяка власт у нас в последните 75 г. Така че вайкането на разни чиновници около лошите резултати на учениците е абсолютно лицемерно. Каквото сеете, това жънете, господа.

Да се обвинява семейството за лошите резултати на учениците, също е лицемерие. Оставяйки децата предимно на родителите им, не постигаме нищо друго освен възпроизводство на сегашната ситуация. Неуки и отказали се от мислене родители няма как да възпитат ценящи знанието и мислещи деца. Само образователна система, която дава възможност на детето да надскочи средата си, може да ни извади от блатото, в което тънем от години.

ЖЕНЯ МИЛЧЕВА

  • Има ли газова връзка в темата на матурите

    Има ли газова връзка в темата на матурите

    На българските зрелостници им се падна да пишат съчинение за поета Димчо Дебелянов. Може би това е в контекста на газовия проблем, защото Дебелянов загива край град Сидерокастро (Демир Хисар, което на български значи Желязна крепост). Оттам минава старата газова връзка между Гърция и България и оттам фактически ще влиза американският втечнен газ
  • Слави Василев, политолог

    Слави Василев: Украйна ще стане западна държава, когато и Русия стане

    Защо политическият ни елит си съдира ризата Искам да напиша няколко думи за Украйна. Чувам през последните седмици какви ли не мнения по темата. Политическият ни елит подкрепя гледната точка на украинските властимащи и оттам в обществото се заражда една лавина от еднопосочни мнения, които анатемосват всичко

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо