Ще опазим талията с риба и дивеч

https://www.24chasa.bg/Article/712175 www.24chasa.bg

Настроението след празниците често се разваля от появилите се сякаш от нищото няколко килограма отгоре. През зимата повечето хора рязко намаляват физическата активност и дори разходките, бързайки да се приберат на топло. А и по Коледа във всеки дом трапезата е отрупана с вкусни изкушения, на които е трудно да се устои по време на дългите обеди и вечери. Равносметката за фигурата става още по-тревожна, като се прибави и повишеният апетит за сладко.

Има някои прости трикове, с които можем да спестим немалка част от калориите в празничните блюда, съветва сп. “Бригите”. Хрупкавата коричка от традиционното печено прасенце или гъска изглежда много вкусна. Тъкмо под нея обаче се крият доста мазнини.

Ако държите на стройната фигура, изрежете коричката ли пък изберете по-постно месо - пуйка, пиле или патица. Ако в гъската мазнините са 31%, то в пуйката са само 15%.

Шоколадът е любимо лакомство на всички, но трябва да се хапва с мярка. 
СНИМКИ: ТКК
Шоколадът е любимо лакомство на всички, но трябва да се хапва с мярка. СНИМКИ: ТКК

Внимавайте и със сосовете. Те често се приготвят с повечко мазнина от печеното. Не се отказвайте от гарнитури с картофи и ориз. Макар че доставят основно въглехидрати, в тях има и други полезни вещества - витамин С и калий (в ориза). Добър избор за трапезата е и киселото зеле. То доставя не само витамин С, но и калий, желязо и цинк на организма. Разбира се, можем да изберем за празничната трапеза и риба. Диетично е също и месото от дивеч. То съдържа средно около 3% мазнини.

Помислете и за повече храни на масата, които са обемни и пълнят стомаха, без да са калорийна бомба. Вместо сухи мезета пригответе няколко вида салати по възможност от пресни зеленчуци. Може да сервирате като предястие и супа с повече зеленчуци.

Добре известно е, че когато дъвчем по-бавно, се засищаме с по-малко храна. На организма му е нужно известно време, за да реагира с усещане за ситост. Изпийте и чаша вода по време на храненето. Тя ще помогне апетитът да се уталожи по-бързо.

Освен с мазното месо поглъщаме много калории и със сладкишите, все едно дали са торта, коледни курабийки или шоколадови бонбони. Не е нужно да се отказвате съвсем от тях, но яжте с мярка. За десерт хапнете и плодове. 150 г млечен шоколад например отговаря на 40 мандарини. Ако ще е шоколад, нека да е с по-високо съдържание на какао. Избягвайте да се тъпчете с масленки и меденки. Те съдържат между 20 и 30% мазнини. Много калоричен е и популярният напоследък у нас коледен сладкиш щолен (21% мазнина), а също и изделията от многолистно тесто (32%). За предпочитане като сладкиш е домашно приготвеният кекс.

Ако искате да впечатлите гостите си, предложете плодова салата. На пазара вече има всякаквиекзотични плодове. подходящи са и печени ябълки, поръсени с ванилова захар.

Използвайте и силата на ароматите. Доказано е, че миризмата на ванилия засища. А и какво е Коледа без уханието на канела, карамфил и кориандър?

Правилният подбор на менюто е изключително важно и за това да останем здрави през зимата. Прегрешенията - малко пресни плодове и зеленчуци, прекалено много месо и сладкиши, а и алкохол, са основна причина няколко месеца по-късно да усещаме пролетна умора.

Не е нужно да се храним като аскети, но е добре да подбираме с повече внимание това, което слагаме на масата. За да функционира добре имунната ни система в сезона на настинките и грипа, трябва да приемаме достатъчно витамини, минерали и микроелементи. При това полезните продукти са евтини и достъпни. На първо място по важност е витамин С.

Има го в чушките, киселото зеле и картофите. Мастноразтворимият витамин А (черен дроб, яйца) и бета-каротинът (тиква, сушени кайсии, моркови, броколи, листна салата) също стимулират отбранителните сили на организма. Липсват ли тези два важни елемента, кожата и лигавицата са сухи, а това е най-важната бариера пред микробите, които се опитват да проникнат в тялото.

По-полезно е да приемаме витамините чрез хранителните продукти, отколкото във вид на таблетки, пише сп. “Бригите”. Причината е, че в плодовете и зеленчуците се съдържат различни биоактивни вещества, които ни помагат в борбата с инфекциите. Това са каротиноиди, флавоноиди, сулфиди, глюкозинолати и фенолова киселина. Флавоноидите, които са под кората на плодовете (ябълки, тъмно грозде, ягодоплодни), допълват антиоксидантната функция на витамин С.

Феноловата киселина (ядки, пълнозърнести продукти, зелен и черен чай) дейтва противовъзпалително и потиска развитието на различни микроорганизми. Различните видове зеле (бяло, цветно, брюкселско и др.) и репичките пък съдържат глюкозинолати, които в организма действат като естествен антибиотик. Затова трябва да са в менюто ни през зимата редовно.