Българинът дарява най-много за болни - деца и звезди

https://www.24chasa.bg/Article/712370 www.24chasa.bg
1 038 822 лв. събра "Великолепната шесторка" . Сумата набъбна с още 159 хил. лв., след като по време на заключителния спектакъл премиерът Бойко Борисов и финансовият министър Симеон Дянков дариха от името на правителството дължимия ДДС върху сумата от есемеси. СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА

Българинът дарява най-много, за да помогне на болен. Особено ако е дете или знаменитост.

"Постоянно расте броят на хората, които даряват чрез есемес. От януари досега са изпратени повече от 700 хил. съобщения, а през първите 2 години от старта на системата бяха до 250 хил. годишно", обясни Георги Цветков, програмен мениджър на DMS.

DMS е единен дарителски номер, който предоставя възможност за дарения чрез есемес на абонатите на трите мобилни оператора у нас.

Социалният министър Тотю Младенов (вляво) връчва на инж. Димитър Георгиев от
Социалният министър Тотю Младенов (вляво) връчва на инж. Димитър Георгиев от "Роза импекс" наградата "Най-щедър дарител".

Според Цветков расте не само броят на хората и организациите, които набират средства чрез есемес кампании, но и на общините. Сатовча например търси пари за своя фонд в подкрепа на болните деца в градчето; Харманли - за празника на града; Русе - за борба с комарите, след като тази година не получи целево финансиране.

Симона Чаръкчиева получава от името на Vivacom наградата за най-голям принос на компанията чрез доброволен труд на служителите й. 
СНИМКИ:
Симона Чаръкчиева получава от името на Vivacom наградата за най-голям принос на компанията чрез доброволен труд на служителите й. СНИМКИ: "24 ЧАСА"

"Столичната община има 2 силни кампании - за децата в будна кома и в подкрепа на тези с церебрална парализа. Много се разширява кръгът от идеи, за които се набират средства. Търсят ни и църковни настоятелства за ремонт на храмове. Но една кауза става успешна, когато влезе в голяма и популярна медия. Така Гого от "Тоника" събра 150 хил. есемеса за по-малко от месец, а Миро от "Мери бойс бенд" само за 20 минути получи 40 000 есемеса по време на участие в популярно тв шоу. Има много благородни каузи, които не получават голяма подкрепа само защото не правят нищо да си популяризират кампаниите", обясни Цветков.

ДИМИТЪР ПАНИЦА
ДИМИТЪР ПАНИЦА

В момента са актуални 125 дарителски есемес кампании, които досега са набрали средства, чийто ДДС възлиза на 250-300 хил. лв. Някои от тях не са включени в системата на единния дарителски номер, а за тях са открити отделни номера. В DMS актуалните каузи са 118 и само за ноември са набрали 97 509 есемеса на стойност117 010,80 лв. с ДДС.

Най-отдавнашната кампания, която върви и в момента, е от септември 2007 г. в подкрепа на болния Светомир.

Някои акции приключват успешно - със събирането на нужната сума. Случва се обаче болният да не дочака. Тогава близките решават как да постъпят, но обикновено даряват парите на друг нуждаещ се.

Дарения чрез есемеси набират и Военномедицинската академия, Клиниката по нефрология в ИСУЛ и пр.

По този начин се финансира и кампанията "Фенклубът на "Левски" помага на добрите каузи".

Сред каузите, които търсят подкрепа, има екологични като

"Дари 1 sms - спаси 1 кв. м природа", "В помощ на дивите животни в беда", но и кампании като "Разходите на българската държава" (получила 3 есемеса през ноември).

Най-новата кампания, която разчита да събере средства чрез есемеси, е за създаването на българска градина в Англия в рамките на най-голямото изложение на цветя.

Благотворителни кампании постоянно организират УНИЦЕФ, БЧК, "SOS детски селища" и др.

"Българската Коледа" традиционно събира много значителни суми от есемеси.

Крайно време е да отпадне ДДС върху есемесите, с които се даряват средства за здраве и за обществено значими каузи, призовават от Български дарителски форум

Те настояват това да стане със законодателно решение, с което да се създаде регламент и да се гарантира равнопоставеността на благотворителните кампани, които набират средства чрез есемеси.

НАЙ-ЩЕДРИТЕ

В сряда Български дарителски форум връчи наградите "Най-голям корпоративен дарител 2010".

Призовете в 7 категории отличиха социално отговорните компании, които инвестират в значими обществени каузи.

"Най-голям обем на финансови дарения" - M-Tel със 707 015 лв.

"Най-голям обем на нефинансови дарени" - bTV с 5 052 431 лв.

"Най-голям принос чрез доброволен труд на служителите" - VIVACOM. 3300 служители са положили труд, остойностен на 62 386, 23 лв. "Най-щедър дарител" (обем на даренията, изчислени като процент от печалбата преди облагане - "Роза Импекс". Подкрепата е за 189 000 лв., а печалбата преди облагане - 5 358 000 лв.

"Най-добра дарителска програма за 2009 г." - "Данон България" за съвместната си кампания с фондация "Димитър Бербатов" "Активни и здрави".

"Най-прозрачна дарителска програма за 2009 г." - Райфайзенбанк за кампанията си "Избери, за да помогнеш" (дарителска платформа, която популяризира и набира средства за повече от 20 каузи).

"Най-сполучливо партньорство" - М-Тел и ФПББ за дългогодишното им партньорство в социалната сфера.

Димитър Паница - специална награда на БДФ за личност, допринесла много за развитието на благотворителността в България.