“Техномаркет” - залез или възраждане

https://www.24chasa.bg/Article/736312 “Техномаркет” - залез или възраждане “Техномаркет” - залез или възраждане www.24chasa.bg

Една от първите български вериги за техника - "Техномаркет", се продава. Собственикът на мажоритарния дял - "Транс Болкан инвестмънт лимитид" (бившият фонд "Екуест") предлага 61,8% от дружеството, което притежава и румънската верига "Домо". Сделката трябва да стане до 12 месеца.

Вече е избран консултант по продажбата - специализираната фирма по придобивания и сливания "Ентрея", научи "24 часа". Това беше потвърдено и от един от управляващите партньори на компанията Росен Иванов.

Параметрите на сделката обаче все още не са ясни, тепърва ще има преговори с потенциални купувачи. Очаква се те да отнемат поне 6 месеца. От "Ентрея" отказаха информация с мотив, че още е много рано за детайли.

Отсега обаче се знае, че оферта за обратно изкупуване на акциите ще подадат миноритарните акционери и основатели на "Техномаркет" Николай Китов и Христо Кусев. Именно те през далечната вече 1992 г. поставят началото на "К енд К електроникс", чиято марка всъщност е "Техномаркет". (Виж на 21-а стр. - бел. ред.)

В момента Китов със съдружника си държат около 26% от регистрираното в Холандия дружество "Техномаркет Домо Н.В.". Около 12% са на румънските основатели на "Домо". Възможен вариант е и съвместна оферта с тях за дела на "Транс Болкан инвестмънт лимитид" (TBIL). Най-вероятно интерес ще има също и от трета страна.

Причината за продажбата на дела на ТBIL не се дължи на проблеми на "Техномаркет Домо", веригата ще приключи 2010 г. на печалба, твърдят от компанията. Счетоводните данни още не са готови, но за полугодието компанията е на плюс с 4-5 млн. евро.

"Техномаркет" била лидер на пазара на техника в България с дял от около 42%, а "Домо" в Румъния - с 26-27 на сто.

TBIL, тогава "Екуест", влезе в "Техномаркет" през 2006 г. С дяловото инвестиране беше финансирана експанзията на веригата в България. Към днешна дата има 61 магазина "Техномаркет" в цялата страна. През 2007 г. "Екуест" купува и мажоритарния дял от румънската "Домо" и слива двете компании в общо дружество.

Под марката "Домо" започват да работят магазини и у нас, най-вече в хипермаркетите "Кауфланд". През миналата година обаче беше взето решение "Домо" да затвори в България и да остане да оперира само в Румъния. Там в момента има 126 магазина под тази марка в 76 по-големи града.

Освен в България и Румъния магазините "Техномаркет" са познати и в почти всички балкански държави. В момента веригата има 21 магазина в Сърбия, 14 в Босна, 11 в Македония, 9 в Черна гора, 6 в Словения, 5 в Косово и по 4 в Словакия и в Хърватия. Те обаче не са част от сделката по продажбата на дела на "Транс Болкан инвестмънт лимитед". Причината е, че са 100% собственост на Николай Китов и Христо Кусев.

"Техномаркет" реално е най-големият търговец на техника на Балканите и Източна Европа.

Годишният оборот на веригата в България е около 340 млн. евро без ДДС, в Румъния - 190-200 млн., и в останалите държави - 250 млн. Така общите годишни продажби доближават внушителните 800 млн. евро.

"Техномаркет" е изключителен представител за България на световни компании като Samsung, Panasonic, Electrolux/AEG/Zanussi и Blaupunkt.

Във веригата се продават и продукти на всички водещи търговски марки в бранша като Sony, Philips, Pioneer, Whirlpool, Yamaha, Jamo, LG, Daewoo, Grundig, JVC, Indesit, Ariston, Gorenje, Hitachi и пр. "Техномаркет" предлага и собствена търговска марка техника NEO.

Във всеки от магазините има над 25 000 различни продукта. В "Техномаркет" у нас работят над 1700 служители.

Първият магазин е на “Витошка”

Историята на компанията започва през далечната 1991-1992 г. Тогава Николай Китов заедно със съдружника си Христо Кусов се захващат с търговия на електроника. Двамата регистрират фирма с инициалите от първите букви на фамилните си имена. Така се ражда "К енд К електроникс". Първия си магазин - "Музикален свят" отварят през 1994 г. на култовия столичен булевард "Витоша". Тогава стратегията била за завземане на центъра на големите градове, точно обратното на сегашното местоположение на хипермаркетите за техника. Но в началото на 90-те години само в центъра на градовете бил потокът от хора, мобилността била по-малко и нуждата от големи пространства не толкова належаща.

През 1996 г. фирмата прави и първата си сграда - голям склад, в който по-късно премества офиса си.

Още от 1991 г. са отношенията на двамата съдружници със световните производители на техника, чиито продукти внасят - "Зануси", "Електролукс", "Самсунг", "Панасоник" и пр. Преди въвеждането на валутния борд у нас обаче западните фирми гледат на търговията с България като прекалено рискова. Затова и едва след 1997 г. те започват да сключват вече и договори с "К енд К електроникс". Продажбите потръгват вече в доста по-големи обеми.

Така през 1999 г. съдружниците събират смелост и правят първия "Техномаркет" на площ от 1500 кв. м в столичния квартал Дружба. За онова време той е най-големият магазин за техника у нас. В него клиентите могат да видят 80-90 на сто от продукцията на производителите и реално да избират, нещо, което е невъзможно в дотогавашните малки магазинчета.

Това се оценявява от потребителите, резултатите шокират дори Китов и Кусев. Започват бързо да развиват веригата извън София, появяват се и сериозни конкуренти като "Технополис". Така до 2006 г. успяват да отворят 12 магазина. Тогава идва и предложението от "Икуест", с чието финансиране разрастването стига до днешните 61 обекта в цялата страна. (24часа)

Николай Китов: Ще преговаряме, рано е за цена

"Ще преговаряме, но е рано да се коментира цена", потвърди пред "24 часа" Николай Китов интереса си към мажоритарния дял. Според него информациите, че веригата се продава заради лоши резулати, са спекулация. Единствената причина били затрудненията с изплащането на взетите кредити от "Транс Болкан инвестмънтс лимитед". "Техномаркет" бил лидер на българския пазар на техника, както и "Домо" на румънския.

Възможни са различни варианти, нашето желание е веригата да се върне под една шапка, така както и тръгна, коментира Китов. При евентуална сделка за мажоритарния дял с трета страна остава и опцията за продажба на 26% на българските съдружници.

Дължи над 100 млн. евро

"Транс Болкан инвестмънтс" завърши 2009 г. със загуба от 72,7 млн. евро. За първите шест месеца на 2010-а е 14,7 млн.

p>Изводът на акционерите е, че ефектът на кризата не намалява, а това води до спад в стойността на инвестициите им в имоти. 2009-а е била поредната разочароваща година, а 2010 г. също не е донесла очакваното подобрение на пазара. От компанията не предвиждат позитивна промяна преди 2012 г.

Групата има съществуващи банкови задължения в размер на над 100 млн. евро, които са обезпечени с активи. Най-голямото от тях - 56 млн. евро, е на "Техномаркет&Домо".

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

107 млн. лв. кредити за стартиращ бизнес

Новият социален министър Зорница Русинова даде първото си интервю за “24 часа”, в което каза, че ще се дават на хора до 29 г. в райони с висока безработица чрез Фонда на фондовете 107 млн.

Дизелът мина над 1,90 лв., бензинът е почти 2 лева

Причината - петролът, който е най-скъп от 6 месеца Горивата са поскъпнали с 4-5 ст. ни литър преди празниците и дизелът се продава за 1,92 лева при някои от големите вериги бензиностанции,

В разгара на сезона: Цената на черешите не пада под 6 лв./кг

Рекордно високи са цени на българските плодове тази пролет, която беше много дъждовна и с ниски температури през май. В разгара на сезона на черешите цената им продължава да не пада под 6 лева за

Една трета от мъжете строители, 15% - в селското стопанство

Едва 0,9% от ромите са висшисти, 9 на сто са със средно образование Основна отличителна черта на ромската заетост през последните години е нейната цикличност, която има ясно изразен сезонен характер.

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

„Байер” купува „Монсанто” за 62 млрд. долара

Германският химически и фармацевтичен гигант „Байер” е направил оферта за покупка на американската фирма „Монсанто” – световен лидер в производството на ГМО храни.

Всеки български плод е минал през циганин

На практика няма български плод, който да не е минал през циганска ръка. “Или е откраднат от ром, или е откъснат легално от дървото. Над 90% от берачите са от малцинствата”,

Неволите на Златин или изгубени в превода

Както вече знаете, Златин работи като международен шофьор. Нека това не ви заблуждава – той не знае и дума чужд език. Из Европа се оправя с ръкомахане и сочене и е горд с това.

Нови срокове за заплащане на фактури за електроенергия в EVN България

Фактурите за електроенергия в Югоизточна България вече ще излизат по-бързо след отчитане на потребената енергия. Това е част от подго¬товката за либерализация на пазара и в тази връзка EVN България

Прогноза: Над 180 000 на туризъм всяка събота и неделя до края на лятото

Бум на уикенд пътуванията през лятото, очакват от туристическия бранш. Все повече българи използват всяка свободна събота и неделя, за кратък отдих на море или планина, съобщи Нова тв.