За всяка музика си има дрога

https://www.24chasa.bg/Article/750848 www.24chasa.bg

“Без малко да си разтребя стаята, но се надрусах... Тъкмо тръгвах за метлата и ме хвана...”

Жизнерадостно малоумие блика от този хит на Афроман, за който критиците все още не могат да решат дали е достатъчно ироничен да заклеймява употребата на дрога, или напротив - утвърждава я.

Наркотиците отдавна не са нещо ново за човека. Упойващи вещества се използват от шумерите още 5000 г. пр. Хр. В Китай марихуаната се прилага широко (с медицински цели) през 2737 г. пр. Хр. А 700 години по-късно в Египет са проповядвали против употребата на наркотици. Към хилядната година в Китай и Далечния изток опиум се пуши масово.

Растафарианец пуши трева. Религията, която изповядва и Боб Марли, препоръчва редовна употреба на “билката”.
СНИМКИ: РОЙТЕРС
Растафарианец пуши трева. Религията, която изповядва и Боб Марли, препоръчва редовна употреба на “билката”. СНИМКИ: РОЙТЕРС

От ХIХ век творците прибягват към дрога, за да разширят съзнанието си и да издигнат творческия процес на нови висоти. Езерните поети (Колридж, Уърдсуърд и Съди), които поставят началото на английския романтизъм, са използвали редовно опиум. Колридж е имал сериозен проблем с това.

ТОМА СПРОСТРАНОВ
ТОМА СПРОСТРАНОВ

Де Куинси пише автобиографичната книга “Изповеди на английски пушач на опиум”. Френският композитор Ектор Берлиоз (1803-1869) в най-известната си творба - програмната “Фантастична симфония”, опус 14, излага в музикална форма собствените си преживявания с опиума, а именно един бесен кошмар, наречен "Отиване към ешафода". Зараждането на джаза през ХХ век е свързано с тревата. За разлика от алкохола, който притъпява сетивата, ганджата помага на музикантите да свирят дълго, придава креативност и оригиналност на изпровизациите им. Луис Армстронг казва: “Винаги сме гледали на нея като на един вид лекарство, по-евтина версия на алкохола, която, вместо да притъпява ума, го изпълва с по-добри мисли.”

За всяка музика си има дрога

През 60-те, особено след 80-те години на ХХ век се появяват много нови наркотици.

Кралят на рокендрола Елвис Пресли умря на 42 години от свръхдоза наркотици. Някои от феновете му смятат, че той е все още жив. 
СНИМКИ: РОЙТЕРС
Кралят на рокендрола Елвис Пресли умря на 42 години от свръхдоза наркотици. Някои от феновете му смятат, че той е все още жив. СНИМКИ: РОЙТЕРС

Когато се заговори за дрога, по-възрастните правят асоциация с бийт поколението, с рокендрола и джаза.

Джим Морисън
Джим Морисън

Едно изненадващо разкритие през 2006 г. разби мита за връзката на дрогата с необузданите размирници в изкуството. Всъщност слушателите на класика са тези, които най-често използват марихуана.

Джанис Джоплин
Джанис Джоплин

Една четвърт от любителите на операта са пушили трева, 12 % от тях са опитвали и халюциногенни гъби, показа проучване на университета в Лестър. Хип-хопърите обаче като че ли най-много се друсат. А феновете на рапа и денс музиката са пробвали най-много видове субстанции.

Кърт Кобейн
Кърт Кобейн

Все още не е изяснено дали причината за тези различия е в самата музика - дали всеки жанр предразполага към употребата на тази или онази дрога, или пък причината е в душевната и умствената нагласа на любителите на дадения вид музика (според същото изследване 100% от заклетите фенове на оперната музика са с магистратура и докторат, а любителите на денс музиката рядко имат бакалавърска степен).

Брайън Джоунс
Брайън Джоунс

В зависимост от въздействието може да се направи връзка между вида дрога и музиката, с която тя се съчетава.

Джими Хендрикс
Джими Хендрикс

Колкото и любителите на операта да пафкат, марихуаната се свързва предимно с регето. Кой може да си представи Боб Марли без тревата? Тя е част от религията му на растафарианец. Ямайският проповедник казва:

На рейв купоните масово се пуши трева, а стимулантите са за издръжливост в танците. 
СНИМКИ:
На рейв купоните масово се пуши трева, а стимулантите са за издръжливост в танците. СНИМКИ: "24 ЧАСА

"Алкохолът те опиянява, тревата те кара да мислиш."

Момчил Василев
Момчил Василев

След употреба на марихуана Боб Марли създава хитовете Get up, Stand up, No Woman No Cry и Redemption Song. Нищо чудно, че последователите му искат да се потопят в жизнеутвърждаващия свят на Марли. Но общоизвестно е, че и кънтри трубадурът Уили Нелсън не се отказва от тетрахидроканабинола. Даже през ноември в Тексас го арестуваха за притежание на трева. Всъщност трудно е да се намери известен музикант, който никога не е пушил трева.

За всяка музика си има дрога

В интервю за сп. "Плейбой" през 1963 г. Боб Дилън обяснява какво са за него опиумът, хашишът и марихуаната: "Вижте сега, това не са наркотици. Те някак си разчупват мисленето. Всеки има нужда от време на време да разчупи мисълта си."

Именно Боб Дилън открехнал "Бийтълс" за ганджата на 28 август 1964 г. по време на първото им посещение в Ню Йорк. До 1965 г., когато стига върха на кариерата си с Help, Великолепната четворка пафка толкова много, че Джон Ленън казва: "Пушехме марихуана за закуска. Никой не можеше да общува с нас - бяхме вечно кикотещи се идиоти с оцъклени погледи."

Билката е добра и с всякаква етно и народна музика. Българските хора звучат забележително под въздействието й.

Всъщност почти всяка музика, слушана под влиянието на лекия наркотик, звучи приятно. Тревата сякаш подобрява акустиката в главата и всеки звук е отчетлив и звънти с кристална яснота. Същото може да се каже и за ефекта на производното й - хашиша.

През 1920 г. Министерството на земеделието на САЩ препоръчва на гражданите да култивират марихуана, защото лесно се гледа и е доходно занятие. А през 1951 г. по данни на ООН 200 млн. по света пушат трева. Хората на изкуството го правят с двойно повече убеждение и ентусиазъм.

Хероинът е тъжната дрога - идеален за слушане на блус и джаз. След първоначалната еуфория настъпват няколко часа спокойствие, дори сънливо блаженство, което чудесно се връзва с тази музика.

Безкраен е списъкът с творците, които пишат или музицират под влиянието на хероин. Като започнем от Анди Уорхол и Лу Рийд (песента Perfect Day всъщност е химн на хероина), минем през Джон Ленън, Кърт Кобейн, Сид Вишъс, Ерик Клептън и се спрем на жертвите на дрогата - басистката на "Хоул" Кирстин Пфаф, китариста на "Ред хот чили пепърс" Хилел Словак и вокала и китарист на "Грейтфул дед" Джери Гарсия.

Легендата в джаза Чарли Паркър (заедно с Луис Армстронг и Дюк Елингтън той е сред най-влиятелните фигури в този стил) от крехка възраст злоупотребява с хероин. Заради дрогата пропуска ангажименти, уволняват го, но той си остава един от най-великите саксофонисти и джаз композитори. Умира на 35 г. от 4 смъртоносни заболявания - пневмония, кръвоизлив на язва, напреднала цироза и инфаркт. Докторът, който установява смъртта, погрешно определя възрастта му: 50-60-годишен.

Кръстник на хероина е германската фармацевтична компания "Байер". Името идва от heroisсh ("героичен"). Такъв е завоевателният му поход по цял свят - хероинът първо се разпространява като цяр срещу респираторни заболявания и... морфинова зависимост, макар пристрастяването към него да е два пъти по-силно. До 1931 г. е забранен, което принуждава цяло поколение хероинозависими да се обърнат към бързо разрастващия се черен пазар.

За разлика от хероина кокаинът е добър за танци.

Ефектът му е кратък (20-30 мин), което го прави неподходящ за кротко и умозрително потапяне в света на звуците. Всъщност той предизвиква всичко друго, но не и кротост и вглъбяване. Употребилият получава прилив на енергия, необичайна острота на вниманието, като навита пружина е. Става общителен и приказлив. При крека (обработен кокаин, който се пуши) ефектът е още по-силен, но и по-краткотраен.

Коката върви добре с агресивна музика - чалга, рок, рап, техно. Всичко, което е ритмично, насечено. Хип-хоп - също.

Колкото и да е подходящ кокаинът за разклащане на костите, екстази е наркотикът за танци. Амфетамините (спийд и екстази) имат ефект, подобен на кокаина.

През 60-те години на ХХ век, по времето на децата цветя и много преди да се родят рейв музиката и техното, американският биохимик Аликзандър Шългин открива нова субстанция. Като истински учен изпробва лекарството върху себе си и установява, че му носи "приятно развеселяване и нужда веднага да се заеме с вършенето на неотложни неща". Субстанцията е екстази.

По-късно ефектът му е описан в медицинската литература така: "Първоначалната приятна отпуснатост отстъпва на вълни на физическо удоволствие и еуфория. Съзнанието се отваря, появява се чувство на емпатия към ближните. Засилва се усещането за допир, а оттам и удоволствието от секса. Заради това го наричат и наркотика на любовта.

Мускулите се отпускат, но се изострят възприятията за цвят и звук."

В началото на 80-те г. екстази е законно продаван медикамент, предписван от хиляди психиатри на техните пациенти. Смята се за изключително ефективно средство при терапия на брачни двойки. Лекарството бързо измества кокаина като любимата дрога на средната класа.

Последната група - халюциногенните наркотици, е сложно да бъде свързана с определен вид музика. Психеделичен рок и електронна музика вероятно са подходящият фон при употребата им. Все пак част от тях (дисоциативните - вълшебните гъби, кетамин, РСР) по-скоро откъсват съзнанието от действителността, отколкото да подобряват възприятията.

При психеделичните наркотици (ЛСД, мескалин, пейот) ефектите са непредвидими и неконтролируеми, а границата между личността и външния свят се размива понякога до пълно изчезване. Това може да доведе до преживяване, близко до лудост, или до усещане за връзка с мистичното.

С тези вещества човек може да мине и без музика - дори да я няма, пак можеш да я чуваш.

Ела да те кача на черешата

"Ела с мен да те кача на черешата. Аз черпя." Здрав мъж над 30-те години хваща за ръка младо русо момиче и го повежда към общата тоалетна на нощния бар. Двамата се напъхват в кабинката, като мъжът си пробива път пред опашката, избутвайки с рамене чакащите. Погледът му е изцъклен, той минава като всъдеход през хората, ползвайки лакти и колена. Затова никой от чакащите на опашка не помисля да му се възпротиви.

Мъжът и момичето остават няколко минути в тоалетната. Чува се женски смях. След малко излизат. Тя доволно почесва носле, а бабаитът е по-бодър, напорист, жестикулира още по-агресивно.

След малко той набелязва нова жертва, защото почерпеното преди минути от него момиче се е впуснало в шеметни танци на дансинга.

Бабаитът се приближава до барплота и вперва поглед в стройна брюнетка. "Как си? Да те кача на черешата. Айде с мен!", казва дежурната си реплика наркопласьорът и понечва да хване девойката за ръка и да я поведе към тоалетната. "Не, благодаря. Не шмъркам", отсича тя и се обръща на другата страна. "Крава", изръмжава дилърът и се оглежда за друга жертва.

В този момент русокосата, освободена от ефекта на кокаина и жадна за нова доза, го доближава и прошепва в ухото му: "Дай една линийка, че ще полудея."

"Нямам вече за без пари. Намери някой баровец да ти купи", изръмжава дилърът.

"Хайде, само още една ме почерпи", примолва се зажаднялата за кокаина госпожица.

"Казах ти вече. Ти бой ли искаш да ядеш? Я се виж к'ва си готина, намери някой да ти купи. Айде, действай", раздава команди дилърът. След малко русото момиче го доближава, хванало за ръка свой връстник, който е готов да плати дозата.

Ако преди години дилърите не консумираха наркотици заради стройната и твърда организация в отрядите им, днес голяма част от разпространителите също са зависими, твърдят полицаи.

В повечето елитни нощни барове в София тоалетните са обзаведени с масички за шмъркане на кокаин. Върху плотовете зависимите разгъват прозрачното пликче с бял прах и чертаят линийки обикновено с кредитни карти. Табиетлиите пък шмъркат от фунийка, направена от банкнота от 100 или от 500 лева. В клетките влизат по няколко души. Затова и тоалетните помещения на най-новите и модерни дискотеки са с по-големи размери. Преддверията на тоалетните често наподобяват холен интериор, обзаведени са с плазмен телевизор, в някои има и диванче за отдих. Таваните са нагиздени с тежки попилеи, а по стените висят картини в златни рамки.

ВЕНИ ВОЙНИШКА

Джим Морисън искал да е креватен атлет

"Истината е, че този Джими Хендрикс, когото ние познавахме, нямаше да го има без дрога. Наркотиците обогатяваха фантазията му. По време на "Уудсток" той бе пълен с енергия, палеше си китарата и я забиваше в колоните. Това бяха изблици на лудост. Нямаше да го има този бяс, той просто не беше на себе си", обяснява музикалният журналист Тома Спространов.

За другата икона на фестивала - Джанис Джоплин, известна с разпуснатото си сексуално поведение и бутилката уиски преди концерт, радиоводещият мисли, че тя би била същата, понеже и без алкохол и наркотици пръскала много страст по сцената.

В ерата на психеделичния рок задължително присъства и големият глас на Джим Морисън от "Доорс". "Слуховете през 60-те г. бяха, че употребата на разни субстанции прави мъжете свръхпотентни. Джим Морисън искаше да бъде върховен и в леглото, и на сцената", каза Спространов.

За жалост всички тези велики музиканти са платили с живота си. Наркотиците са им дали много, но са им взели и най-ценното.

И "Бийтълс" са минали през този период. Арестуван беше и Джон Ленън, а после и Пол Маккартни в Япония.

Малко преди Нова година Тома Спространов взел интервю от Род Стюарт. В него изпълнителят на Sailing си признал, че е употребявал наркотици навремето, но единственото, което в момента имало значение за него, бил 5-годишният му син. "Отдавна съм забравил лудите работи, сега искам да бъда горд баща!", казал певецът.

ГАЛЕНА ГЮРЧЕВА

Рискът при рок музикантите е най-висок

Защо рок музкантите умират толкова млади? Съвсем просто е: "Секс, наркотици и рокендрол." Фреди Меркюри умря от СПИН, Елвис Пресли от свръхдоза приспивателни, а Кърт Кобейн не можа да понесе тежестта на славата и се самоуби. Това са три показателни примера, но смъртните случаи в музикалната история съвсем не се изчерпват с тях.

След дълги опити учени от университета в Ливърпул доказаха, че рокендролът сериозно вреди на здравето.

Екипът анализира кариерите на 1604 изпълнители, включени в съставената през 2000 г. класация на най-добрите 1000 албума на всички времена. Сто от тези музиканти са вече мъртви. На първо място сред причините за смъртта им е самоубийството, следвано от инцидент, свързан с алкохол или дрога. Около една четвърт от изследваните смъртни случаи са били поради злоупотреба с алкохол или наркотици.

При това нивото на смъртност при рокаджиите е три пъти по-високо от това на другите видове музиканти.

В проучването фигурират някои от най-популярните имена в музиката. Първи е Кралят на рокендрола. Елвис Пресли умира на 42-годишна възраст в дома си "Грейсланд". Причината за смъртта му е свръхдоза наркотици. В последните години от живота си той не може да излезе без тях на сцената. И до днес обаче много негови фенове са убедени, че е жив. Но Краля е доживял до "преклонна възраст" в сравнение с повечето от събратята си по съдба.

Според нумерологията 27 е фатално число за рок музикантите. Удивително и твърде мистериозно е, че най-големите в рока умират именно на тази прокълната възраст.

Някои от тях дори вярвали, че числото 27 въздейства на съдбата им. Като Джими Хендрикс например, който се задушава след повръщане и умира. В едно интервю богът на китарата се пошегува, че му се иска да създаде "Клуб 27". Негови членове щели да станат най-добрите световни музиканти. С тези думи е предизвикал съдбата, тъй като скоро след това умира - на 27 години! 16 дни след него - на 4 октомври 1970 г., го последва след голяма доза хероин и уиски великата Джанис Джоплин, класирана през 2008 г. от Rolling Stone на 28-о място сред стоте най-велики певци на всички времена. Тя също умира на 27 години. Вокалистът и текстописец на "Дъ Доорс" Джим Морисън е също от емблематичните фигури, загубили живота си на 27. След тяхната кончина музикантите, склопили очи на фаталната възраст, се смятат за членове на "Клуб 27" (Виж каретата по-долу.)

По същия начин като Хендрикс умира и 33-годишният вокалист на AC/DC Бон Скот. На 19 февруари 1980 г. той се задушава след натравяне с алкохол.

Лейн Стейли е вторият фронтмен от гръндж средите (след Кърт Кобейн), който умира след злоупотреба с наркотици. Вокалистът на "Алис ин Чейнс" е намерен във вилата си мъртъв.

Зарил се е с почт всички видове наркотици, известни на човечеството. Музикантът бил мъртъв от близо две седмици, но телевизорът още работел.

Учените обаче обръщат специално внимание на т.нар. почетни изключения от правилото - Боб Дилън, Пол Маккартни Мик Джагър и Кийт Ричардс. Те продължават да свирят, въпреки че вече са на преклонна възраст.

Споменат е и фактът, че през 1969 г. "Ролинг стоунс" губят своя китарист Брайън Джоунс. Той се удавя в басейн също на 27 години.

ГАЛЕНА ГЮРЧЕВА

Клуб 27

ДЖИМ МОРИСЪН

Главният двигател на легендарната група "Дъ Дорс" Джим Морисън умира на 3 юли на 27-годишна възраст. Приятелката му Памела го намира мъртъв във ваната на техния апартамент. Тъй като не е направена аутопсия, има всякакви спекулации за смъртта му, включително, че е убит. Официалната версия е смъртоносна доза уиски и хероин. Култовата реплика на секссимвола приживе е: "Отворете всички врати! Минете през която ви харесва!"

ДЖАНИС ДЖОПЛИН

Също на 27-годишна възраст от този свят си отива и страстната Джанис Джоплин. Звездата от "Уудсток" умира на 4 октомври 1970 г. Тя е намерена мъртва в "Лендмарк хотел" в Холивуд. Причината за смъртта й е свръхдоза хероин, наквасен обилно с уиски.

КЪРТ КОБЕЙН

На същата възраст умира още една емблема на рока. Фронтменът на гръндж бандата "Нирвана" Кърт Кобейн се самоубива на 5 април 1994 г. Смъртта му е "самопричинена от огнестрелна рана в главата". Кобейн се е прострелял, след като взел голяма доза наркотици, защото не можел да понесе известността си.

БРАЙЪН ДЖОУНС

Китаристът на "Ролинг стоунс" става полулярен най-вече със забележителния си мод имидж (субкултура, изявяваща се чрез специфичните музика, дрехи, танци, мотори - б.а.)и прекомерна употреба на наркотици.Умира на 27 години от свръхдоза.

ДЖИМИ ХЕНДРИКС

Такъв е случеят и с Джими Хендрикс, който също се прощава с живота на 27 години. На 18 септември 1970 г. е намерен мъртъв в апартамент на хотел Samarkand. Виртуозният китарист прекарва нощта с гаджето си, германката Моника Данеман. Преди лягане взема свръхдоза приспивателни. Задушава се в съня си, без тя да усети.

Самата Данеман се самоубива няколко години по-късно по време на ново разследване.

Изборът на наркотик зависи и от джоба

Българите си падат по различна музика и ако употребяват дрога, тя също е различна. Между двата типа предпочитания като че ли има връзка.

"Разликата в предпочитанията е заради характеристиките на отделните групи - ценности, място в обществото, материален статус и платежоспособност, начин за забавление", обяснява Момчил Василев от Националния фокусен център по наркотици.

Преди 10-ина години у нас е правено качествено изследване на различните субкултурни групи и е хваната зависимостта музика-дрога.

"Ясно е, че рейвърите се забавляват различно от рокаджиите и, логично, имат различни предпочитания при употребата на дрога", казва Василев.

Според него различията заради платежоспособността са като че ли най-видими.

Първо в САЩ кокаинът става дрогата на "белите якички" (особено на юпитата - млади хора с престижни професии и високи доходи), които могат да си го позволят. Кокаинът е скъп и щом си го купуваш, значи имаш и по-високо положение в обществото, а това означава и по-висок престиж.

И у нас кокаинът е дрогата на имотните млади и това, че могат да си го плащат, е източник на самочувствие. Музикалните предпочитания на заможните българи обаче са най-разнообразни. Кокаинът е дрогата и на шоумените, певците и певиците от различни жанрове, защото им дава енергия и издръжливост.

На обратния полюс в скалата по платежоспособност са употребяващите летливи инхаланти - лепило, бронз. Те са хора от маргиналните групи, крайно бедни. Всички сме виждали циганета да дишат лепило. Това не е заради етноса, а заради социалното им положение.

Зората на масовата употреба на дрога се свързва с хипи движението през 60-те и 70-те години на ХХ век. При сбирките на хипита на Уудсток например въздухът тежал от дима натрева, а алкохолът се леел като река. Децата цветя са разпознаваеми отдалеч - шарени, освободени, екзалтирани. Тяхната дрога е ЛСД.

Нашите хипари, които междувременно остаряха, продължават да слушат рока от младостта си. Някои си позволяват по някой и друг джойнт, повечето просто поливат музиката с алкохол.

През 90-те години у нас мощно навлиза хероинът най-вече сред тогавашните млади.

"Това не е случайно, а е свързано с характеристиката на групата - младите силно се бунтуваха срещу обществото и възрастните, които го бяха изградили такова, каквото е. Опиоидът хероин ги отделя от реалността, праща ги в друга реалност, където "живеят" друг живот", обяснява Василев. Тяхната музика тогава беше "Нирвана".

Любителите на рок музиката предпочитат твърд алкохол, понякога в комбинация с трева. Но рокаджиите не са фенове на твърдата дрога. Рокерите пък (моторджиите, чиято музика е хардрок) не си падат много по твърдия алкохол, а пият бира. Евентуално с трева.

Съвсем отделна група са рапърите. Те са разнолика общност, но като цяло предпочитат канабис.

Любителите на електронната музика - рейв и техно, употребяват халюциногени (ЛСД). Понякога и амфетамини и екстази, но в определена доза. Тази доза, когато е точно уцелена, по въздействие наподобява халюциногените - обостря слуха и музиката се възприема по-контрастно, кънтящо и агресивно.

Тази част от рейв и техно любителите, която си организира партита в тесен кръг, смесва с кокаин - това е сигнал за по-висок стандарт и престиж.

Дискоманиаците и любителите на денс музиката приемат стимуланти - тяхната музика е танцувална и изисква много енергия. Стимулантите им помагат да издържат дълго на дансинга.

Любителите на чалгата въобще не са единна група. Тя включва палитра от различни по възраст, социално положение и платежоспособност подгрупи.

12-15-годишните чалгаджийчета почти не употребяват психоактивни вещества. Но ако от някъде им попадне трева, по-разтропаните не отказват.

По-възрастните, за които чалгата е алтернатива на поп музиката, но не са с висок социален статус, я поливат с алкохол евентуално плюс трева.

Заможните и заемащите по-висока позиция в социалната йерархия гарнират чалгата с кокаин.

"Отделна група са бодибилдърите. Споменаваме ги, въпреки че не приемат вещества, отнасяни към групата на класическите дроги. Но това, което те пият, също може да има психоактивно въздействие. Бодибилдърите са маниаци на тема анаболни стероиди - група вещества, чийто ефект се подценява. Към тях не се развива физическа зависимост, но те могат да доведат до психична зависимост", каза Василев.

Бедните интелектуалци пушат марихуана

Хероинът е отживелица, дори у нас губи позиции, твърдят запознати със средите на употребяващите. Техният разказ внася някои нюанси в картината, очертана в горния текст. Ето тяхната версия:

"Хероинът беше дрогата на депресарите от 60-те и 70-те г., свързваше се с хипарския начин на живот и хипи музиката.

Хероинът вървеше с "Доорс", Дженис Джоплин, "Лед Цепелин". Така беше и у нас в онези времена.

Но днес хероинът със сигурност не е дрогата нито на младите, нито на богатите българи. Употребяват го предимно хора от ниските социални слоеве - бедни от крайните квартали, роми. Какво друго освен чалга слушат те, е трудно да се каже, но едва ли е класическа музика. Но стремежът за излизане от масовата депресия, в която е обществото, вече не е свързан с хероина.

Кокаинът е много характерен за чалга средите, носи имидж на състоятелност, защото е скъп. Той много скоро ще задмине хероина по употреба.

Напоследък у нас все по-актуални стават синтетичните наркотици. Свързани са с електронната денс музика - тя е ритмична, телесно ориентирана, може да доведе до транс, работи на несъзнателно равнище, без в нея да има каквито и да е обществени послания. Любителите на денс музиката не си позволяват кокаин, защото им е скъп, но употребяват и трева.

"Вдигащите" наркотици са за дискотечната музика с нейната мощна еуфория, която предизвиква свръхрадост. Но те стават все по-популярни и в други среди, защото в нашата епоха на самота, анонимност и виртуални социални мрежи се търси преживяването, че си част от някаква общност - макар и за кратко, макар и измамно. И заради това има глад за стимуланти.

Немалък процент измежду интелектуалците пушат трева. Особено по-бедните Те са и социални самотници. Тревата им е по-скоро за да се справят със стреса и в търсене на някаква емоционална стабилност. Тяхната музика със сигурност не е чалга.

Любителите на рока под 40-годишна възраст пият алкохол, гарниран от време на време, но рядко, със стимуланти. Тяхната опасна илюзия е, че като не употребяват дрога, са ОК. Но не си дават ясна сметка, че алкохолът е не по-малко зло.

Големият проблем е полиупотребата и зависимостта към повече от едно вещество. Употребяващите различни видове дроги в зависимост от настроението си и от ситуацията могат да отидат на диско парти със стимуланти или на купон с хероин.

ЖЕНЯ МИЛЧЕВА