Хоспис ВИТА – „Всеки човек трябва да получи достойна грижа, не само медицинска, но и чисто човешка „

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7552897 www.24chasa.bg

смята Д-р Анна Савчева – Собственик и Управител на Хоспис ВИТА, а също и Медицински управител и Спeциалист по вътрешни болести в Болница и ДКЦ ВИТА. Тя е оторизиран лекар към посолствата на САЩ, Канада, Австралия и Нова Зеландия.

- Какво значи хоспис и каква е разликата със старчески дом?

- В медиите често се бъркат тези две понятия. Хоспис е лечебно заведение, в което медицински и други специалисти осъществяват палиативни грижи за хора с увреждания, хронично болни, болни в слединсултни състояния, терминално болни пациенти, медицинско наблюдение, поддържащо лечение, здравни грижи, насочени към лекуване на пациента. За разлика от старческите домове в хосписите има възможност за извършване на диагностични и терапевтични процедури, долекуване на различни медицински състояния, а не просто ежедневни грижи за пациента.

Старческите домове са място за настаняване на хора, които имат нужда от всекидневни практически грижи, свързани с хранене, спане и други домакински услуги.

- Пациенти в какво състояние се приемат в хосписа?

- В Хоспис ВИТА са добре дошли всички пациенти, които имат нужда от медицинско наблюдение, наглеждане и грижи от болногледачи и от рехабилитиране. Това са както хора с тежки, живото-застрашаващи, хронични заболявания – онкологични, сърдечно-съдови, след прекаран инсулт и др., така и пациенти, които се нуждаят от специфични медицински грижи по време на възстановяването си.

Пациентът може да остане при нас за кратко време –за извършване на кратки диагностични и терапевтични процедури при възрастни и хронично болни пациенти, за да получи помощ при лечение на симптомите, съпровождащи лъчетерапия или химиотерапия при пациенти на амбулаторно лечение. Но може и да му предоставим възможност за продължително лечение и престой в зависимост от състоянието му.

- Колко време е задължителният минимален престой? Каква е продължителността на времето за лечение в хосписа?

- Няма задължителен минимален престой. Колко време да остане в хосписа, се определя от пациента и от неговите близки в зависимост от неговия здравен статус, желания и нужди.

- Как се определя цената на престоя?

- Цената на престоя се определя на ден и зависи от различни показатели: от здравето на пациента, от грижите, които се налагат, както и от допълнителните услуги, включени в подписания между двете страни договор. Състоянието на пациента се определя от лекаря и зависи от степента на подвижност и от възможността за самообслужване. При постъпването се прави оценка на здравето на пациента и впоследствие при необходимост се актуализира.

- Хосписът работи ли по клинични пътеки, финансирани от НЗОК?

- Тази дейност, за съжаление и за нас, и за пациентите, както и за техните близки, все още не се финансира от НЗОК. Услугите са изцяло частни и се заплащат по предварително одобрен ценоразпис, който може да намерите на сайта ни www.vita.bg.

- Определената цена включва ли използваните медикаменти, консумативи, изследвания и консултации?

- Пациентите се приемат в хосписа с вече назначено от личния им лекар лечение и вземат собствените си лекарства, които са им необходими и вече предписани. Ако има необходимост от промяна в лечението – допълнителните лекарства се доставят или от хосписа, или от роднините на пациентите.

Цената им обаче не е включена и те се заплащат допълнително. Това се отнася и за всички лекарства, които са реимбурсирани от НЗОК и човекът има нужда да приема по време на престоя си в хосписа.

А що се отнася до медицинските консумативи, хосписът предлага доставка на преференциални цени за пациентите си, които също се заплащат допълнително. Ако семейството обаче реши, всички необходими консумативи и материали могат да се осигуряват от близките на пациента, в зависимост от тяхните изисквания.

Допълнителните изследвания и консултации, извършени от лабораториите и специалистите на ВИТА, също се заплащат допълнително.

- Как стои въпросът с хигиенните нужди на пациентите?

- Това е грижа на нашия специализиран екип болногледачи. Пациентите на хосписа получават ежедневна хигиенна и лична грижа при обличане, хранене и ежедневен тоалет. Това са хората, които често най-много се сближават с пациентите, защото техните грижи и съпричастност помагат на много болни да преодолеят стреса от болката и страданието.

- Има ли ежедневно лекарско наблюдение?

- Да, В хосписа работи квалифициран лекарски екип, притежаващ значителен опит при лечението и грижата за тежко болни пациенти. Осигурено е денонощно медицинско присъствие, включително и през почивните дни.

- Осигурено ли е непрекъснато медицинско наблюдение на пациентите?

- В Хоспис ВИТА работят квалифициран персонал, с богат опит от работа в реанимационни и спешни отделения. Осигурено е денонощно присъствие на медицински сестри, които осъществяват медицинското наблюдение на пациентите и при необходимост заявяват лекарски консултации.

- Има ли възможност пациентът да бъде придружаван от близък или роднина непрекъснато?

- Да, допуска се присъствие на придружител, като може да бъде осигурено легло, завивки, храна, както и всичко необходимо срещу допълнително заплащане.

- Възможно ли е консултация от специалисти и изследвания при леглото на пациентите, без той да бъде разкарван до кабинетите на различните лекари?

- Консултациите от специалисти, изследванията и кратките терапевтични интервенции се извършват при леглото на пациентите. Разбира се, с изключение на тези процедури, които по технически причини не могат да бъдат извършени на място.

- Може ли, според Вас, да се променят обществените нагласи, че хосписът е мрачно място, където захвърляме нашите близки, за да се отървем от грижите за тях?

- Ние създадохме лечебно заведение, където пациентите и техните близки се чувстват добре, уютно като у дома, в сигурните ръце на нашия екип. И работихме упорито, за да го постигнем.

- Как може да се облекчат страданията не само на пациента на хосписа, но и на неговите близки, за които цялата тази ситуация често пъти също е драматична?

- Нашите пациенти ще получат както адекватните медицински, палиативни и рехабилитационни грижи, така и личното отношение на всеки член от екипа ни.

Аз смятам, че всеки човек трябва да получи достойна грижа, не само медицинска, но и чисто човешка, да не се чувства изоставен и самотен, да има чисто легло и топла храна.

Екипът на хоспис Вита иска да помага и подкрепя не само пациентите, но и техните близки, които също страдат и имат нужда от съдействие .

В тази връзка при необходимост на разположение на нашите пациенти е и специалист психолог. Услугите, които Хосписът предлага, всъщност са много и разнообразни, в зависимост от състоянието на конкретния пациент. Подробности може да намерите на нашия сайт www.vita.bg.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Едната от секси психоложките на националите Лилия Стефанова се уреди в телевизията на Слави Трифонов. Добилата скандална слава покрай нападките на Николета Лозанова терапевтка получи своя рубрика в шоуто на гологлавия водещ. Блондинката ще коментира злободневни теми. Тя получи предложението за работа, след като плени Слави с чара си

Пада от мотор, получава редица травми и фрактури Симеон ДЕМИРЕВ Тежък инцидент претърпява Луиза Григорова по време на снимките на филм "Диви и щастливи". Голяма част от сцените са екстремни и опасни. А актьорите се отървават на косъм от ужасни травми. Не и Луиза Григорова. В една от тях актрисата яхва мощен мотор,

Безводието изведе на протест жителите на Перник и околните села. От началото на седмицата районът е на воден режим заради пресушаването на близкия язовир "Студена". По план вода трябва да има 10 часа в денонощието, но граждани са бесни, че в центъра на Перник има за повече време, а в крайни квартали водата е с жълтеникав цвят