МВР се отказа да дебне бандити с летящите СРС

https://www.24chasa.bg/Article/822161 www.24chasa.bg
Така изглежда един от безпилотните летателни апарати на фона на хеликоптер БЕЛ-206 на летището в Кондофрей.

МВР се отказва да дебне бандити с летящи СРС засега, защото самолетчетата за трайно проследяване са се провалили на няколко теста. Революционната идея за борба с престъпността бе описана от "24 часа" на 10 декември миналата година.

Безпилотните летателни апарати (БЛА) българско производство се превърнаха в ябълка на раздора между МВР и родната фирма "Армстехно" ООД.

Какво трябваше да свършат самолетчетата? Представете си, че опасен бандит лети към границата с откраднат автомобил.

МВР се отказа да дебне бандити с летящите СРС

Няма друг начин за откриване и проследяване освен с малък безшумен апарат, натъпкан с електроника. Той излита както от писта, така и от място, и може да прелети десетки километри дори нощем.

Самолетчето е разглобено.
Самолетчето е разглобено.

Информацията от камерите се предава на наземна станция, която се управлява само от един човек. След като идентифицира бандита, трябва да каже къде полицията да го пресрещне и залови.

Вместо да ползва апаратите за скрито наблюдение, МВР бие отбой и се опитва да си върне изплатените авансово пари на "Армстехно" ООД.

Причините са две. Спецкомисии стигат до извода, че безпилотните апарати на "Армстехно" ООД показват редица дефекти. Според МВР и обучението на техни хора за работа с апаратите, организирано от фирмата, не дало добри резултати. Затова ръководството на вътрешното ведомство дава сделката на прокурор.

Назначената проверка не открива основания за престъпление. Шефовете в МВР обаче са категорични и призовават Георги Георгиев, собственик на "Армстехно" ООД, да върне взетите вече пари. Георгиев отказва.

В документите, с които "24 часа" разполага, участници в обучението твърдят, че техниката показва дефекти, защото някои части са заменени с по-евтини и некачествени.

Например в пултовете за управление на камерите били използвани елементи от детски играчки. Рулевите машинки за управление на елероните и кормилата пък били от клас за любителски модели. Модемите за ръчно излитане и кацане били китайско производство и надеждността им будела съмнение.

Още по-сериозни са забележките към възможностите на безпилотните апарати. За месец от обучението на летище Кондофрей са разбити 3 самолета.

И тъй като "Армстехно" ООД не излиза със становище по катастрофите, останало впечатлението за неотстранени технически дефекти. Дефекти показали и елементи на катапулта, който служи за изстрелване на апаратите при липса на писта за излитане.

По-важното обаче било, че безпилотните машини не демонстрират основното си качество - тайно откриване, засичане и проследяване от въздуха на определени обекти.

По неофициални данни договорът между МВР и "Армстехно" ООД е подписан по времето на тройната коалиция. Анекс към документа е парафирал тогавашният главен секретар Павлин Димитров. На официално запитване на "24 часа" за договора МВР отговори, че сделката представлява класифицирана информация.

Неофициално източници от вътрешното министерство твърдят, че самолетчетата за тайно проследяване са се провалили при няколко теста, на един от които присъствал дори главният секретар на МВР главен комисар Калин Георгиев. Той предложил на полигон самолетът да проследи автомобила му, но апаратът не успял да изпълни дори такава задача.

В министерството се надявали "Армстехно" да изпълнят ангажимента си, но самолетчетата им се оказали негодни за поставените изпитания. Това принудило ръководството на МВР да откаже сделката и да си търси обратно парите.

Собственикът на "Армстехно" ООД Георги Георгиев категорично отхвърля обвиненията. Според него МВР търсело начин да прекрати договора по чисто финансови причини. Сделката е категоризирана като финансово необезпечена.

От всички конкретни обвинения Георгиев приема само едно: че в процеса на обучение хората не са тренирали излитане от друго летище или площадка, а само от Кондофрей.

По думите му неведнъж самолетите са извеждани от зоната за визуално управление, противно на твърденията на МВР, летяно е и с автопилот, на машините са качвани камери за наблюдение.

Георгиев потвърди и информацията за катастрофи с апаратите. Но поясни, че това е напълно в реда на нещата, когато се обучават новаци. Той посочи тяхна машина от типа НИТИ, която безпроблемно е извършила над 500 излитания и кацания.

В крайна сметка не МВР съди нас, а ние съдим МВР за неизпълнение на договора, каза шефът на "Армстехно" ООД. Той е 100% убеден, че ще спечели делото и ще си вземе парите. Той не коментира какво вече е изплатено от МВР и колко остава, но отрича информацията за 4 млн. преведени и 3 млн. неизплатени. Не било вярно и твърдението, че обучението на всеки специалист от СДОТО струвало 60 000 лв.

В хода на разследването "24 часа" се добра до информацията, че миналата година "Армстехно" ООД е предложила на Министерството на отбраната закрита процедура за сключване на договор за публично-частно партньорство. В документа, с който редакцията разполага, се планира изграждане на авиационен компонент за въздушно разузнаване и на международен център за обучение на летище Кондофрей.

Авиационният компонент включва 12 безпилотни апарата за тактическо и оперативно използване и още 6 в оперативна готовност плюс 6 учебни. Финансовата рамка на предложения договор е 18,9 млн. лв. за конструиране, изпитание и покупка на безпилотни апарати. 1,6 млн. за мобилни наземни станции, още 1,2 млн. за обучение и сертифициране на тези, коитоще работят със самолетите. Общо 21,7 млн. лв.

Отделно се предлага придобиване на собствеността върху летище Кондофрей срещу 1 апарат, 1 мобилна наземна станция и обучението на 2 екипажа на стойност 2,6 млн. лв.

МО отхвърлило офертата с аргумента, че българските закони не предвиждат подобно публично-частно партньорство.

Нашите юристи смятат, че това е напълно възможно, контрира Георгиев. Идеята за международен център била изключително актуална, защото в цял свят имало само 2 такива центъра - в САЩ и в Израел. По субективни и обективни причини арабите например няма да пратят свои хора нито в единия, нито в другия център. Но ако бъде открит у нас - сондажите показват, че биха се включили, коментира Георгиев.

“Армстехно”: Договорът е конфиденциален

Управителят на "Армстехно" ООД Георги Георгиев отговори на въпросите за летящите СРС с писмо.

В него се казва: "Фирма “Армстехно” ООД е разработила и внедрила в производство уникален безпилотен въздушен комплекс за наблюдение и контрол от въздуха на подвижни и стационални обекти като фирмено ноу-хау. Предвид възможностите на комплекса и конкретните нужди на държавата комплексите бяха доставени на МВР по проведена обществена поръчка. Установената във фирмата ни политика на конфиденциалност на търговските ни взаимоотношения не ни позволява да дадем каквато и да е информация за хода на изпълнение на договорните ни отношения. За ваше сведение заявяваме, че отношенията с контрагентите ни не само по този, а по всички договори, по които “Армстехно” ООД е страна, са се градили и се изграждат на принципите на доверие, отговорност, сътрудничество и придържането към добрите делови и търговски отношения".