Дайте на ученика електронна книга

https://www.24chasa.bg/Article/837049 Дайте на ученика електронна книга Дайте на ученика електронна книга www.24chasa.bg

ВЕЛКО ВЕЛКОВ, УЧИТЕЛ, ДОКТОР ПО ФИЛОСОФИЯ

Новата концепция на МОНМ за средното образование ни поднася в завоалиран вид същите мъгляви и вече поостарели идеи, на които се наслушахме в разговорите около прословутия проектозакон. Най-характерно за общото ниво на концепцията е предлаганото решение на проблема "учебници". Единственото, за което не са пропуснали да се погрижат в министерството, е да запазят комисионите за тях.

Ето идея за ефективно решение на проблема с учебниците в няколко стъпки:

- Изработване на визия за предметите, за които учебникът наистина е необходим. Можем например да се откажем от учебника по литература и философия, като запазим по-подходящите христоматии.

- За останалите учебници да приемем варианта: два учебника за всеки предмет - по един за задължително и избираемо обучение;

- Провеждане на конкурси;

- Изкупуване на лиценза на одобрените учебници от държавата;

- Създаване на електронна банка от учебници и помагала;

- Всеки ученик да получи "електронна книга", която в началото на учебната година срещу такса от 30-40 лв. да се зарежда с учебниците за съответния клас. Всеки учебник ще може да бъде допълнен от ученика със съдържание, съответстващо на неговия индивидуален образователен маршрут, и от учителя в съответствие с неговото лично виждане, равнището на учениците в класа и спецификата на конкретната образователна среда. Ще расте броят на авторските програми на учители.

Ефектът ще е многостранен. Ще намалеят общите разходи за учебници и ще се освободят средства за безплатни тетрадки и други нужди. Ще стане по-малък финансовият стрес, особено за родителите на ученици от горния курс, където учебниците са най-скъпи. Там непрекъснато расте броят на тези, които не ги купуват, а още повече на тези, които не ги четат.

Ще има учебници за всеки и на преден план ще излезе въпросът за изграждане на навици за тяхното използване. Единният общообразователен минимум, единните общообразователни програми и единният учебник ще внесат известна унификация в образованието и ще направят сравнимо обучението в училищата с различен профил. Единна ще бъде и основата за организиране и провеждане на тестове и изпити за проверка на знанията.

В момента учебниците са един от големите източници за разхищаване на средства за образование. От тях се "хранят" автори, издатели, печатари, разпространители, оценители и одобряващи. Растат хонорари и комисиони, а всички разходи се покриват от родителя. На практика той плаща и безплатните учебници до седми клас. Държавата изсмуква огромни средства под формата на данъци.

Неограниченият брой учебници по един предмет поражда корупция, отваря път за посредствеността и увеличава разходите.

Мотивът учителите да имат право да избират учебници според равнището на учениците в класа и в зависимост от спецификата на конкретната образователна среда означава в едно и също училище, в един и същ клас учителят да преподава по няколко учебника по предмет.

Мит е самото право на учителя да избира учебник. Първо, практиката показва, че учителите избират учебници, по които дълго време са преподавали, и ги сменят, ако някое издателство им предложи бонус. Заблуда е, че учителите ще четат всичките - при сегашните им вид, форма и съдържание оценъчната способност на учителя се разсейва и става неприложима. Това не са учебници, а сборници от четива, написани за хонорар. Няма значение кой от тях ще бъде избран. Много ученици и сега не ги купуват, защото намират четивата в интернет за по-разнообразни, по-достъпни и безплатни, макар и да не са дидактически и методически издържани. Скоростната смяна на всички учебници ще задълбочи всеобщия хаос. Ще се увеличат сборниците и следващите ги хонорари и комисиони.

Други два мита на МОМН са, че учебниците са неразбираеми и трябва да се пишат от учители. Първо, забравя се, че между учебника и ученика стои фигурата на учителя, който с методическата си подготовка е длъжен да направи разбираема и най-недостъпната материя. Второ, ако учебникът е качествен, труднодостъпността е неуместен аргумент, тъй като доброто помагало трябва да съдържа елемент на трудност, за да стимулира познавателната активност, да "тегли" интелекта по посока на въображение, откривателство и иновативност. Трето, най-добър учебник може да напише онзи, който най-добре познава съответната предметна област. Добрият специалист може да напише достъпен учебник за всяко ниво на потребление. Право да пишат учебници имат и учителите, които превъзхождат учения в методиката. Да съчетаем двете качества.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари на седмицана. №2: Кафява опасност в Източна Германия

  Правителствен доклад признава, че има силна дясноекстремистка заплаха в бившата ГДР Подобно нещо не се беше случвало досега: докладът на германското правителство за развитието на провинциите на

Коментари на седмицата. №3: Борисов - най-одобряваният партиен лидер, Нинова и Първанов изравнени

Началото на есенния политически сезон се характеризира с малки, но многозначителни промени в рейтинга на политическите лидери. Това показва проучването на "Алфа Рисърч" на обществените нагласи от

“Монд”: Европа се страхува от колапс

“Монд”: Европа се страхува от колапс “За първи път от съзнателния ми опит на европейско сътрудничество ми изглежда, че проектът може да се провали”, написа Франс Тимерманс,

Къде са мама и тате в алкохолното “образование”

Докато ние се опиваме в самооплакване, младите търсят заместители на щастието Изследване в 35 европейски страни показва, че пушещите 16-годишни у нас са с 5% повече от средното за Европа (а какъв

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

Кафява опасност в Източна Германия

  Правителствен доклад признава, че има силна дясноекстремистка заплаха в бившата ГДР Подобно нещо не се беше случвало досега: докладът на германското правителство за развитието на провинциите на

Плевнелиев: Силна държава се гради на здрава почва

Вижте речта на президента Росен Плевнелив по повод 108-та годишнина от обявяването на българската независимост. Уважаеми сънародници, Има събития в историята ни, за които споменът не избледнява.

Мустафа бори студенокръвието

За бедността и вълните от съпричастие Сълзливо ли? Хленчене ли? Поетични вопли? Хайде холан, нито очите ми са на мокро място, нито по-голямата част от народа е студенокръвен и апатичен към

Първо спрете убийствата в Сирия

Бившият американски президент Джими Картър призова и САЩ, и Русия да спрат огъня Обявеното споразумение за прекратяване на огъня в Сирия е добра новина,

Може би Джоли просто е още една уморена работеща майка

ЕЛИЗА СТРОС, “Слейт” #Brangelexit вече предизвика много теории. Ами ако обяснението е по-нетаблоидно? Ами ако Анджелина Джоли е не толкова възмутена съпруга, а просто още една работеща майка,

  • Да се гордеем с талантите и да отглеждаме нови

    Постижението на лазерния физик Теньо Попминчев, когото жури от нобелови лауреати подреди сред 10-те най-перспективни учени в света, не е шега работа. Според журито това са хората, които ще направят следващите големи открития през този век. (Виж 1-а стр.) И съвсем не е щастлива случайност, че той е възпитаник на известния учител Теодосий
  • Удрят по паметниците и с чук, и със слухове

    Ще осъдя вандала, потрошил паметника на Каймакчалан НАВРЪХ Деня на Независимостта на България македонски вандали организирано счупиха паметника на загиналите ни бойци на връх Каймакчалан. Македония е бойно поле на българската армия в четирите от петте войни, които води България след Освобождението.