Дайте на ученика електронна книга

https://www.24chasa.bg/Article/837049 Дайте на ученика електронна книга Дайте на ученика електронна книга www.24chasa.bg

ВЕЛКО ВЕЛКОВ, УЧИТЕЛ, ДОКТОР ПО ФИЛОСОФИЯ

Новата концепция на МОНМ за средното образование ни поднася в завоалиран вид същите мъгляви и вече поостарели идеи, на които се наслушахме в разговорите около прословутия проектозакон. Най-характерно за общото ниво на концепцията е предлаганото решение на проблема "учебници". Единственото, за което не са пропуснали да се погрижат в министерството, е да запазят комисионите за тях.

Ето идея за ефективно решение на проблема с учебниците в няколко стъпки:

- Изработване на визия за предметите, за които учебникът наистина е необходим. Можем например да се откажем от учебника по литература и философия, като запазим по-подходящите христоматии.

- За останалите учебници да приемем варианта: два учебника за всеки предмет - по един за задължително и избираемо обучение;

- Провеждане на конкурси;

- Изкупуване на лиценза на одобрените учебници от държавата;

- Създаване на електронна банка от учебници и помагала;

- Всеки ученик да получи "електронна книга", която в началото на учебната година срещу такса от 30-40 лв. да се зарежда с учебниците за съответния клас. Всеки учебник ще може да бъде допълнен от ученика със съдържание, съответстващо на неговия индивидуален образователен маршрут, и от учителя в съответствие с неговото лично виждане, равнището на учениците в класа и спецификата на конкретната образователна среда. Ще расте броят на авторските програми на учители.

Ефектът ще е многостранен. Ще намалеят общите разходи за учебници и ще се освободят средства за безплатни тетрадки и други нужди. Ще стане по-малък финансовият стрес, особено за родителите на ученици от горния курс, където учебниците са най-скъпи. Там непрекъснато расте броят на тези, които не ги купуват, а още повече на тези, които не ги четат.

Ще има учебници за всеки и на преден план ще излезе въпросът за изграждане на навици за тяхното използване. Единният общообразователен минимум, единните общообразователни програми и единният учебник ще внесат известна унификация в образованието и ще направят сравнимо обучението в училищата с различен профил. Единна ще бъде и основата за организиране и провеждане на тестове и изпити за проверка на знанията.

В момента учебниците са един от големите източници за разхищаване на средства за образование. От тях се "хранят" автори, издатели, печатари, разпространители, оценители и одобряващи. Растат хонорари и комисиони, а всички разходи се покриват от родителя. На практика той плаща и безплатните учебници до седми клас. Държавата изсмуква огромни средства под формата на данъци.

Неограниченият брой учебници по един предмет поражда корупция, отваря път за посредствеността и увеличава разходите.

Мотивът учителите да имат право да избират учебници според равнището на учениците в класа и в зависимост от спецификата на конкретната образователна среда означава в едно и също училище, в един и същ клас учителят да преподава по няколко учебника по предмет.

Мит е самото право на учителя да избира учебник. Първо, практиката показва, че учителите избират учебници, по които дълго време са преподавали, и ги сменят, ако някое издателство им предложи бонус. Заблуда е, че учителите ще четат всичките - при сегашните им вид, форма и съдържание оценъчната способност на учителя се разсейва и става неприложима. Това не са учебници, а сборници от четива, написани за хонорар. Няма значение кой от тях ще бъде избран. Много ученици и сега не ги купуват, защото намират четивата в интернет за по-разнообразни, по-достъпни и безплатни, макар и да не са дидактически и методически издържани. Скоростната смяна на всички учебници ще задълбочи всеобщия хаос. Ще се увеличат сборниците и следващите ги хонорари и комисиони.

Други два мита на МОМН са, че учебниците са неразбираеми и трябва да се пишат от учители. Първо, забравя се, че между учебника и ученика стои фигурата на учителя, който с методическата си подготовка е длъжен да направи разбираема и най-недостъпната материя. Второ, ако учебникът е качествен, труднодостъпността е неуместен аргумент, тъй като доброто помагало трябва да съдържа елемент на трудност, за да стимулира познавателната активност, да "тегли" интелекта по посока на въображение, откривателство и иновативност. Трето, най-добър учебник може да напише онзи, който най-добре познава съответната предметна област. Добрият специалист може да напише достъпен учебник за всяко ниво на потребление. Право да пишат учебници имат и учителите, които превъзхождат учения в методиката. Да съчетаем двете качества.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Третият мандат - пожарен изход или конституционен бъг?

Трудно се правят коалиции, когато на хоризонта се мержелеят избори При тези ускорени смени на правителства в България през последните години често-често се налага на политици и коментатори да

Иде ли “Шоу програми от всички страни - съединявайте се!”

Навремето “реалният социализъм” трябваше да привлича с примера си, но за беда тъкмо в този късен период това взе все по-малко да му се удава. Интересно дали вече можем да говорим за “реалния

Как станах бежанка*

Казвам се инженер Петрова и от 40 години обитавам блок 16 в “Красно село” в столицата. Всъщност обитавах, но откакто го бомбардираха, живея при роднини.

За пръв път - церемония за награждаване на най-добрите университети за 2016 г.

Инициативата на “24 часа” цели добрите примери да получават повече публичност и признание В понеделник за първи път на официална церемония ще бъдат връчени призове на университетите-първенци по

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

Коментари на седмицата. №1: Какво е да си богат софиянец

Със средна годишна заплата от 13 500 лв. потребителската кошница в София е толкова пълна, колкото и в Европа Синоптикът Емил Чолаков вдига вежди и се чуди от телевизионния екран - защо в цяла

Коментари на седмицата. №2: Искате ли Марешки да е премиер?

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на седмицата. Този е номер три с над 33 хил. прочитания:  Избори без промяна на правилата ще бъдат ударени от зловещ наказателен вот.

Коментари на седмицата. №3: Триковете с минималната пенсия

Трябва да се увеличава не само тя, а всички - ако има повече пари за пенсии, а за това трябват реформи Тези дни обществото се занимава с въпроса за размера на минималната пенсия – Патриотичният

Ребята, давайте жить дружно!*

Нека пратим пенсионерите на Запад, така ще оправим социалната система Не знам защо е толкова трудно да се състави кабинет. Всеки българин знае как да го направи, само онези,

Какво е да си богат софиянец

Със средна годишна заплата от 13 500 лв. потребителската кошница в София е толкова пълна, колкото и в Европа Синоптикът Емил Чолаков вдига вежди и се чуди от телевизионния екран - защо в цяла

  • Декларация за благородство на един достоен българин

    Декларация, че не му дължат никакви пари, за да са спокойни - такъв документ кара да подписват бедните си пациенти известният ортопед д-р Янаки Янакиев от Пловдив, който ги подпомага финансово.  Лекарят с щедро сърце е вдигнал на крака десетки болни от церебрална парализа - от най-малки до най-големи.
  • Ще дадем престижни дипломи на молдовските студенти

    Тараклийският държавен университет в Молдова отдавна е неофициален филиал на Великотърновския - защо да късаме с традицията ИДЕЯТА Тараклийският държавен университет в Молдова да стане филиал на Русенския университет “Ангел Кънчев” буди недоумение със своята нелогичност. Заплашва да прекъсне една традиция на дългогодишно партньорство и