Дайте на ученика електронна книга

ВЕЛКО ВЕЛКОВ, УЧИТЕЛ, ДОКТОР ПО ФИЛОСОФИЯ

Новата концепция на МОНМ за средното образование ни поднася в завоалиран вид същите мъгляви и вече поостарели идеи, на които се наслушахме в разговорите около прословутия проектозакон. Най-характерно за общото ниво на концепцията е предлаганото решение на проблема "учебници". Единственото, за което не са пропуснали да се погрижат в министерството, е да запазят комисионите за тях.

Ето идея за ефективно решение на проблема с учебниците в няколко стъпки:

- Изработване на визия за предметите, за които учебникът наистина е необходим. Можем например да се откажем от учебника по литература и философия, като запазим по-подходящите христоматии.

- За останалите учебници да приемем варианта: два учебника за всеки предмет - по един за задължително и избираемо обучение;

- Провеждане на конкурси;

- Изкупуване на лиценза на одобрените учебници от държавата;

- Създаване на електронна банка от учебници и помагала;

- Всеки ученик да получи "електронна книга", която в началото на учебната година срещу такса от 30-40 лв. да се зарежда с учебниците за съответния клас. Всеки учебник ще може да бъде допълнен от ученика със съдържание, съответстващо на неговия индивидуален образователен маршрут, и от учителя в съответствие с неговото лично виждане, равнището на учениците в класа и спецификата на конкретната образователна среда. Ще расте броят на авторските програми на учители.

Ефектът ще е многостранен. Ще намалеят общите разходи за учебници и ще се освободят средства за безплатни тетрадки и други нужди. Ще стане по-малък финансовият стрес, особено за родителите на ученици от горния курс, където учебниците са най-скъпи. Там непрекъснато расте броят на тези, които не ги купуват, а още повече на тези, които не ги четат.

Ще има учебници за всеки и на преден план ще излезе въпросът за изграждане на навици за тяхното използване. Единният общообразователен минимум, единните общообразователни програми и единният учебник ще внесат известна унификация в образованието и ще направят сравнимо обучението в училищата с различен профил. Единна ще бъде и основата за организиране и провеждане на тестове и изпити за проверка на знанията.

В момента учебниците са един от големите източници за разхищаване на средства за образование. От тях се "хранят" автори, издатели, печатари, разпространители, оценители и одобряващи. Растат хонорари и комисиони, а всички разходи се покриват от родителя. На практика той плаща и безплатните учебници до седми клас. Държавата изсмуква огромни средства под формата на данъци.

Неограниченият брой учебници по един предмет поражда корупция, отваря път за посредствеността и увеличава разходите.

Мотивът учителите да имат право да избират учебници според равнището на учениците в класа и в зависимост от спецификата на конкретната образователна среда означава в едно и също училище, в един и същ клас учителят да преподава по няколко учебника по предмет.

Мит е самото право на учителя да избира учебник. Първо, практиката показва, че учителите избират учебници, по които дълго време са преподавали, и ги сменят, ако някое издателство им предложи бонус. Заблуда е, че учителите ще четат всичките - при сегашните им вид, форма и съдържание оценъчната способност на учителя се разсейва и става неприложима. Това не са учебници, а сборници от четива, написани за хонорар. Няма значение кой от тях ще бъде избран. Много ученици и сега не ги купуват, защото намират четивата в интернет за по-разнообразни, по-достъпни и безплатни, макар и да не са дидактически и методически издържани. Скоростната смяна на всички учебници ще задълбочи всеобщия хаос. Ще се увеличат сборниците и следващите ги хонорари и комисиони.

Други два мита на МОМН са, че учебниците са неразбираеми и трябва да се пишат от учители. Първо, забравя се, че между учебника и ученика стои фигурата на учителя, който с методическата си подготовка е длъжен да направи разбираема и най-недостъпната материя. Второ, ако учебникът е качествен, труднодостъпността е неуместен аргумент, тъй като доброто помагало трябва да съдържа елемент на трудност, за да стимулира познавателната активност, да "тегли" интелекта по посока на въображение, откривателство и иновативност. Трето, най-добър учебник може да напише онзи, който най-добре познава съответната предметна област. Добрият специалист може да напише достъпен учебник за всяко ниво на потребление. Право да пишат учебници имат и учителите, които превъзхождат учения в методиката. Да съчетаем двете качества.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Пържените яйца - на челото

Тайният вирус, от който елитът става все по-тъп Гледам, че началството пак решило да смени “пържените яйца”, т.е. туристическото лого на България. Грешка!

Който клати клона в парламента, да не падне от него

Какво трябва да се промени в училище и какво не трябва да се променя в учебниците Какво се видя при гласуването на кандидатурата на Меглена Кунева за министър на образованието?

Кунева да рестартира Българското възраждане

Народът тъне в невежество, нужна е просвета Новият министър на образованието Меглена Кунева има две главни задачи. Първата е да върне робството в учебниците.

Новите социалисти

Швейцария, Финландия и Холандия опитват модела с безусловния минимален доход Когато бях на 12, ни заведоха в атомно скривалище някъде в София да ни покажат как да действаме,

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

Ние чакаме, гърците цакат

Решават вътрешни проблеми с натиск навън “А вие били ли сте в Германия? О, аз съм бил в Германия! Накъдето се обърнеш, пълно с германци!” Това е реплика от пиесата “Дървеница” на Владимир

Навън - войни в нова фаза, у нас - нагнетяване на напрежение

Борисов с амбиция за самостоятелност в глобалните и регионалните напрежения Сложната международна среда кара и българските управляващи да говорят нови неща.

Средното богатство в България - само 1,5 x годишния БВП на човек

Милионерите, които владеят световното богатство, имат средно по 1,7 млн. долара и са колкото 10 пъти населението на България “Икономика на 1-ия процент” .

Над 300 хиляди са репресирани след 9 септември

ИСТОРИЧЕСКИ Това е тежка рана в националния организъм, която и до днес не е преболедувана, казва историкът Пламен Павлов Присъдите на Народния съд са чудовищно издевателство над понятието за

Депутатите разделени да плащат ли от джоба си курс по чужди езици

Сега са за сметка на данъкоплатците. Бюджетът да финансира само обучението на администрацията, предлагат и от ГЕРБ, и от опозицията Когато преди 2-3 мандата депутати излязоха с амбициозната идея

  • Облекчение за инвалидите

    Щом един човек получава инвалидна пенсия, значи има здравословен проблем. Това логично правило досега бе пренебрегвано от закони и правилници, защото инвалидите или техните близки трябваше да носят решението от ТЕЛК в НОИ. Най-после тази бюрократична практика ще отиде в историята, защото лекарските комисии вече ще подават тези документи
  • Необяснима жестокост

    Нови министри, нови учебни програми, объркани преподаватели и още по-объркани деца ТРИ девойки, около шестнайсетте, крачат по улицата и се хилят на нещо си. Тежък грим, тежки обувки, тежки обеци. Пред тях гълъбче кротко търси храна или вода, няма значение. По едно време едната, явно от тези, на които в училище им викахме едно време