Който спи малко, по-трудно отслабва

https://www.24chasa.bg/Article/906593 www.24chasa.bg

Пълноценният сън е важен и за хубавата фигура, твърди клиничният психолог Майкъл Брюс, член на американската медицинска асоциация по проблемите на съня. Той се позовава на проучване, проведено в Сао Паулу, Бразилия, че по време на сън човек изгаря три пъти повече калории, отколкото докато лежи буден в леглото. В друго изследване пък участниците спазвали една и съща диета, но тези, които спели по 7 и повече часа, губели тегло от изгаряне на мазнини, а задоволяващите се с 5,5 часа - от мускули.

Невинаги обаче човек може да контролира теглото си чрез спалнята - често, дори да иска, не може да мигне. Брюс предлага няколко лесни трика.

1. Осигурете си нещо като персонален "Сънчо" във фиксиран час - напомняне от мобилния телефон например, че е време за лягане. 2. В последния час бодърстване забавете темпото, изключете телефона си, изнесете от спалнята лаптопа и друга електроника, за да не се улисвате с ровичкане в мрежата от една страна, и от друга - да си спестите излишните излъчвания. 3. Вместо това се помотайте, свършете дребни неща, за които не ви е стигнало времето, поглезете се с масаж или медитация, проветрете хубаво. 4. Не допускайте светлина край леглото си - тя лъже хормоналната система, че е време за бодърстване. Ако се събудите нощем, не палете лампите. 5. Изолирайте се от шума. 6. Търсете, докато намерите удобните за вас матрак и възглавница, сменяйте ги съответно на 7 и 1 г., защото за това време се деформират. 7. И нещо много важно - навивайте будилника за часа, в който наистина ще станете. Навикът на някои да си оставят 15 минути “аванс” и когато чуят звъна, да пренавиват за по-късния час, разстройва последната фаза на съня. А точно тя е отговорна за регулиране на метаболизма. Оттам и за нормалното изгаряне на калориите.

Който спи малко, по-трудно отслабва

Нощната почивка обаче има и една друга особеност, за която не се замисляме. Любимата поза за сън, в която прекарваме всяка нощ години наред, може да влияе на здравето ни. В. “Дейли мейл” коментира (виж долу)как се отразява това на кондицията ни. (24часа)

Който спи малко, по-трудно отслабва

НАСТРАНА

Който спи малко, по-трудно отслабва

Някои не могат да заспят, докато не легнат на една страна. Тази поза помага при киселини и стомашни неразположения, обяснява проф. Джим Хорн от центъра за изследване на съня към университета в Лафбъроу. При гастро-езофагиалната рефлуксна болест стомашните киселини се връщат нагоре по езофагуса (хранопровода) и предизвикват пареща болка. Дължи се на пролука във връзката между стомаха и езофагуса. Избавлението е да се спи на лявата страна, казва проф. Хорн. При проучване на пациенти с киселини се установило, че спането на дясната страна забавя оттичането на стомашната киселина от хранопровода. Това води до по-голям дискомфорт при хора с оплаквания от парене в тази област.

Който спи малко, по-трудно отслабва

Ако спането на лявата страна не помага при киселини, повдигнете леко главата така, че да е по-високо от стомаха, съветват специалистите. Така киселините ще се върнат към стомаха по силата на гравитацията.

Който спи малко, по-трудно отслабва

Ако и да е полезно за стомаха, спането на една страна може да доведе до бръчки, твърдят учените. Така се упражнявало повишено налягане върху назолабиалната гънка, която започва от основата на носа към крайчетата на устата. Там са едни от първите бръчки, които обикновено се появяват с възрастта. В зависимост от това на коя страна обичате да спите от същата страна ще е по-изразена и назолабиалната бръчка. Тя е резултат от притискането на лицето към възглавницата. Имало твърдения, че копринена възглавница намалява натиска и съответно опасността от бръчки, но не било доказано категорично.

ПО ГРЪБ

Тази поза е добра, ако имате артрит, но ако хъркате, борите се с астма или сънна апнея, не е най-добрият избор.

Облекчението от болките в ставите идва, защото тежестта на тялото се разпределя равномерно, без да се притиска повече едно или друго място на тялото.

Същата поза обаче е известна с това, че влошава хъркането. Причината е, че когато спим по гръб, мускулите на челюстта и езика са отпуснати и гърлото хлътва по силата на гравитацията. Става по-тясно и се получава въздушна турбуленция, която води до вибриране и хъркане, обяснява д-р Джон Шнирсон, директор на центъра по съня към болницата "Папуърт" в Кеймбридж. Това важи най-вече за възрастните с наднормено тегло, където теглото на двойната брадичка подсилва още повече хлътването на гърлото.

По-неприятно е при хората, които страдат от сънна апнея. При нея на моменти гърлото се затваря напълно и се получават паузи в дишането, които продължават десетина секунди или повече. При спане по гръб сънната апнея се влошава, отново заради гравитацията в гърлото. Проучване сочи, че тези пациенти, които предпочитат тази поза, имат понижени количества кислород в кръвта си, обяснява д-р Дейвид Екълстоун от Бирмингам, който се е специализирал по проблемите на съня. Хората, които спят по гръб, дишат по-бързо, отколкото тези, които са на една страна или по корем, а тъканите в тялото не са така наситени с кислород. Това може да обостри някои оплаквания, свързани с дишането или кръвообращението, като например астмата или някои сърдечни оплаквания.

Ако по гръб е любимата ви поза за сън, то поне инвестирайте в качествена възглавница, съветват лекарите. Липсата на добра опора за основата на врата и горната част на раменете може да доведе до болки в тях. Тези, които хъркат, докато са по гръб, нека подпъхнат възглавница под горната част на раменете си, съветва д-р Шнирсон. Това може да ги накара да сменят позата на една страна или по корем.

КАТО В УТРОБА

На една страна със свити към тялото крака - тази поза за сън е известна като ембрионална, защото прилича на позата на плода в майчиното тяло. Тя отнема напрежението в горната част на гърба, но може да предизвика болки във врата или главата, предупреждават специалистите. Във Великобритания това е най-разпространената поза за отмора нощем, сочи допитване. Трима от четирима почиват по този начин. През деня гръбнакът е изложен на гравитационните сили, които упражняват натиск върху дисковете му, разположени между гръбначните прешлени. При спане в ембрионална поза няма натиск върху прешлените, дисковете успяват да си извлекат вода от организма и така да регенерират. Лекарите смятат, че тя е идеална за възстановяване на гръбнака. Важно е обаче вратът да е на една линия с гръбнака. Затова възглавницата не бива да е нито прекалено висока, нито прекалено ниска. Иначе това ще напрегне мускулите и нервните окончания на врата, а на сутринта ще се чудите откъде са болките там и на главата. Възглавницата трябва да е такава, че да запълва празнината между брадичката и раменете.

Внимавайте също тазът и бедрата да не са извити или усукани на една страна, защото това може да задълбочи неприятното стягане в тила на заранта. Причината за тензионното главоболие (усещане, сякаш главата е стегната в обръчи) може да е именно напрягането на вратните мускули, ако гръбнакът не е на една линия при тази странична поза.

Най-добре е да попитате друг човек, който да прецени дали успявате да се настаните правилно в леглото. Ако все пак чувствате неудобство, сложете тънка възглавница между коленете. Така ще избегнете усукване на бедрата и таза, съветват специалистите.

ЛЪЖИЧКАТА

Това е позата, при която двама души спят на страна един до друг като лъжичките в чекмеджето, откъдето идва и името й. Тя е добра за връзката - казват, че така спят хората, които искрено се обичат. Проучване на американския невролог д-р Джеймс Кон разкрива, че дори да е по време на сън, физическата близост с любимия човек намалява последиците от стреса както при мъжете, така и при жените.

При някои хора обаче тази поза може да се окаже неудобна и да засили някои съществуващи болки в ставите и мускулите.

Тялото се променя с течение на годините и това, което е било удобно преди, може вече да не е.

В резултат може да се събудите с болки в гърба и врата, дори да сте останали емоционално удовлетворени.

Лекарите съветват дори когато спим в едно легло с партньора, да проявим здравословен егоизъм и да изберем поза за сън, която е удобна за самите нас, дори това да означава да сме на известна дистанция един от друг. Ако двамата имат голяма разлика в теглото или като физическа структура, може да се наложи дори използването на два различни по вид матрака един до друг на общата спалня, поясняват медиците.

ПО КОРЕМ

Ако хъркате, тази поза ще внесе облекчение. Гърлото няма да хлътва поради гравитацията, казва д-р Дейвид Шнирсон. Не се препоръчва обаче при хора, които нощем скърцат със зъби. При спането по корем долната челюст излиза по-напред, отколкото е обичайно. Ако човекът скърца със зъби, това я излага на допълнителен натиск, който може да увреди зъбите.

Възможни са и проблеми, свързани с нервите в горната част на тялото. Те възникват, когато костите от гръбначния стълб притискат нервните окончания на врата. Това стеснява каналчетата им с годините и може да доведе до артрит.

Когато лежим по лице, а възглавницата е твърде малка или ниска, се изкривява правата линия на врата с гръбнака. Увеличава се вероятността от допълнителен натиск върху нервните окончания в горната област, особено при възрастните, пояснява д-р Екълстон. Обикновено човек извърта главата си на една страна, а това изпъва още повече мускулите.

Спането по корем може да доведе също така до болки или изтръпване на ръцете.

За да се избегнат проблемите при спането по корем, лекарите препоръчват внимателен избор на матрак, който може да заема до голяма степен позата на тялото. Може да се опита и с възглавница, разположена по дължина от стомаха до раменете. Така се избягва неблагоприятното извиване на гръбнака.