Две комети тръгват от Златните до Созопол

https://www.24chasa.bg/Article/926762 www.24chasa.bg
Кометите са на ремонт в бургаското пристанище. СНИМКИ: ЕЛЕНА ФОТЕВА

Две комети ще порят вълните от Златни пясъци до Созопол това лято след 20-годишно прекъсване. В момента те са на основен ремонт в бургаското пристанище.

"Ще ги пуснем между 25 и 30 юни", каза Петър Узунов, един от четиримата съсобственици. Очаква се на официалния старт да присъства и транспортният министър Ивайло Московски.

Eдната комета ще се е по маршрута Несебър–Созопол–Несебър–Варна–Несебър, а другата - Златни пясъци–Несебър–Созопол–Несебър–Варна. Два дни седмично ще спират и в Бургас.

Янко Червенков от Морска администрация разказва как се е пътувало по вода преди 20 г.
Янко Червенков от Морска администрация разказва как се е пътувало по вода преди 20 г.

За 30 мин ще се стига от Несебър до Созопол, еднопосочен билет ще струва 18 евро. Цената на най-дългия маршрут - Златни пясъци-Созопол, ще бъде 45 евро в едната посока.

Пребоядисаните морски автобуси все още плават в гръцки води. 
СНИМКА: АРХИВ
Пребоядисаните морски автобуси все още плават в гръцки води. СНИМКА: АРХИВ

Билетът от Несебър до Варна ще струва 25 евро. За двупосочен билет вероятно ще има отстъпки.

Пиратски кораби возят туристи във Варна. 
СНИМКА: ЦАНКО ЦАНЕВ
Пиратски кораби возят туристи във Варна. СНИМКА: ЦАНКО ЦАНЕВ

"Пилот" на едната комета ще е футболният съдия Ангел Златков от Бургас. Той има всички необходими документи за водач на плавателен съд.

Първите пътнически кораби Ракета тръгнаха по Дунав през 1962 година. 
СНИМКА: АРХИВ
Първите пътнически кораби Ракета тръгнаха по Дунав през 1962 година. СНИМКА: АРХИВ

Двете комети са 30-годишни и са купени от Гърция. Доскоро са возели туристи от Кавала до Тасос. Максималната скорост, която развиват, е 32 възела, или около 60 км/ч.

Идеята пак да се пътува с комети, както беше до 1989 г., дошла преди 3-4 години." Самите туристи ми я подсказаха, защото всеки, дошъл на море, иска да направи поне една морска разходка", казва Узунов.

12 комети са пътували през два часа от Балчик до Царево от 1 май до 30 септември през 70-те и 80-те. БМФ ги купува в периода 1965-1977 г. от Украйна и Грузия.

"Бях студент във Варна и редовно пътувах до Бургас по море. Билетчето струваше 3,70 лв. Вярно, автобусът излизаше 1,80 лв., но с кометата беше два пъти по-бързо", спомня си Янко Червенков, инспектор от Морска администрация.

Кометите били с много издръжлив алуминиев корпус. Имали два двигателя с по 1100 конски сили. Капацитетът им бил 100 пътници.

"Екипажите спяха в бази на БМФ в Балчик и Царево. Първите комети от двете морски градчета тръгваха още в 7 ч сутрин", казва Янко Червенков.

Лятото на 1989 г. обаче се оказва последното за руските кораби на подводни криле. После атрактивният морски транспорт бил спрян като нерентабилен, а някои от кометите - бракувани. Останалите са продадени в Гърция.

"Първата бракувана комета стана дискотека в Обзор. Друга бе превърната в ресторант в Кърджали", спомня си Червенков.

Тези, които са продадени в Гърция, все още са в движение, две от тях се намират на о. Родос. След като им сменили двигателите, гърците пребоядисали бяло-сините кораби във войнишко зелено. После обаче отново им върнали старите цветове.

ТОНИ ЩИЛИЯНОВА,

ЦАНКО ЦАНЕВ

От 5 до 30 лв. за разходка в морето

И това лято по морето ще предлагат разходка с пътническо корабче. 5 лв. е билетът в Поморие. Срещу 30 лв. можете да пътувате от Поморие до Созопол. 10 лв. струва пък едночасова разходка около Созопол и островите Св. Иван и Св. Петър.

Във Варна обаче изчезнаха най-обикновните лодки за разходки заради строгия контрол и безопасността на пътниците.

За сметка на това цяла флотилия от бутафорни пиратски кораби кръстосва Варненския залив.

Срещу 30 лева на човекнапример клиентите могат да пият бира, да замезват с чипс, да се разходят няколко часа и да се бият с книжни торбички, пълни с вода, с екипажа на друг пиратски кораб.

След това разходката обикновено приключва с чалга и кючек на палубата.

Около 25 лева на човек излиза целодневното висене за риба в морето. От 30 евро нагоре пък са луксозните двудневни пътувания на юг до Созопол. Групите сами си определят и маршрута. (24часа)

Нарязаха за скрап хидропланите по Дунав

Познатите на поколения българи метеори и ракети, които пътуваха по Дунав от Видин до Силистра до началото на 90-те г., изчезнаха, сякаш никога не ги е имало. В наши дни няма никакви изгледи романтичните и практични водни автобуси да тръгнат отново. Причината - по времето на централизираната икономика за лев приход от билети държавата е дотирала още два лева, за да се покрият разходите.

Ако сега се пусне речен хидроплан, той ще бъде най-скъпият превоз. Това е и тежката котва, която държи за неопределено време идеята да се възстанови пътническият трафик по Дунав.

"Параходство "Българско речно плаване" разполагаше с 11 кораба на подводни криле, които се движеха от Силистра до Видин", разказа бившият директор Любен Ботев. През 1962 г. пътническата линия са покривали два кораба "Ракета" с по 40 места. Осем години след това параходството вече е имало шест съда "Метеор" с по 70 места, а след още 12 месеца закупило и два 40-местни кораба "Възход".

По маршрута от Видин до Силистра пътническите кораби са спирали и на междинни пристанища - Лом, Козлодуй, Никопол, Свищов и Русе. Метеорът сутрин тръгвал от Видин, а вечер се връщал от Силистра. В някои периоди са пътували и по два кораба.

Интересът към водния транспорт бил голям и предварителното купуване на билети било задължително, спомнят си видинчани.

"На борда им имаше комфортни седалки с подвижни регулиращи се облегалки. От барчето пътниците можеха да си вземат разхладителни безалкохолни напитки, кафе, чай и бира и да ги изпият на прохлада на задната открита палуба", разказва Любен Ботев.

Пътуването от Силистра до Видин в онези години е струвало малко над пет лева. "В началото на 90-те Министерството на транспорта обяви речните хидроплани на търгове. Впоследствие купувачите пък ги нарязаха за скрап, тъй като опитите да ги превърнат в крайбрежни заведения се оказаха неуспешни", каза Любен Ботев.

Последният "Метеор" бе издигнат като паметник на кея до хотел "Рига" в Русе, но преди 10 г. и той бе превърнат в старо желязо. Видинският му събрат пък бе предоставен на местно туристическо дружество и на БЧК. Той стана заведение, но в средата на 90-те г. напълно изгоря.

ДИМИТЪР ДРАГАНОВ,

ВАНЯ СТАВРЕВА