Руският автомобилен производител ГАЗ няма да пуска повече леки коли със собствената марка "Волга", а вместо това ще сглобява возила на Volkswagen и General Motors. Това съобщава в интервю за Automotive News Europe президентът на компанията Бо Андерсон.
“Няма смисъл да поддържаме собствен бренд. Ние сме най-ефективният производител на коли в Русия и ще използваме това, за да работим с чужди компании”, убеден е босът. Андерсон разказва, че ГАЗ най-вероятно ще разшири сътрудничеството си с VW и GM, защото пазарът в Русия има огромен потенциал. Според първите договори с Volkswagen в завода в Нижни Новгород ще се правят VW Jetta, Skoda Octavia и Yeti, а с General Motors - Chevrolet Aveo. Очаква се първите коли, сглобени от ГАЗ, да излязат на пазара след година.
Любимата на партийните величия марка се произвежда от 1956 година Тогава излиза от завода и първата "Волга" - ГАЗ- 21. Тази кола, с модерния за тогава американски дизайн, е построена напълно в съответствие със суровия климат и неравните следвоенни пътища в СССР. Тя се характеризира с големия клиренс, здравото окачване и огромния и яко харчещ гориво 6-цилиндров бензинов двигател. Колата и сега е блян за колекционерите по цял свят с луксозната си полулегнала предна седалка, наличието на запалка, парно, система за миене на предното стъкло и радио.
Първата волга става най-луксозният и голям автомобил в СССР, но високата цена пречи на обикновените трудещи се да седнат зад волана й. Затова тя става бързо символ на партиен просперитет и в други комунистически държави, като България. Моделът 21 е и първият, на който се монтира “буржоазната” автоматична предавателна кутия.
През 1968 година ГАЗ-21 беше наследен от дългогодишника ГАЗ-24. Този модел се появява едновременно с ВАЗ-2101, но това не пречи отново да се смята за руската топкола. Тази волга се монтира в един и същ вид чак до средата на 80-те години на миналия век, когато е заменен от ГАЗ-3105. Той трябваше да замести едновременно ГАЗ-3102 и ГАЗ-14, или известни като лимузини "Чайка". Първоначално колата е предназначена за партийния и държавен апарат, а след това са се планирали опростени варианти за останалите соцграждани, такситата и милицията.
ГАЗ-3105, чието производство бързо залязва по време не "перестройката", е имал невиждан дотогава за руски автомобил комфорт, като сервоусилвател на волана, АBS, климатик, подгряване и електрическо регулиране на седалките, електрически стъкла, система на задвижване 4х4 с блокировка на диференциала от мястото на водача. Под капака е разположен 3,4-литров мотор с мощност 170 к.с. и петстепенна механична кутия. Масата му била почти два тона, а разходът на бензин 17 литра на 100 км пробег.
Първите концептуални коли са били готови през 1987 г., но за влизане в серийно производство са нужни цели пет години, а за това време политическата обстановка в страната се промени изцяло.
Така през 1996-а производството на луксозното возило е спряно.
ГАЗ-3105 се оказа върхът на развитието на компанията, но и началото на края на марката "Волга".
Втори опит за замяна на конвейера на ветерана ГАЗ-24 се прави чрез конструирането на ГАЗ-3111. Външността на тази волга е доста съвременна за руски автомобил и има нелошо оборудване - АBS, централно заключване, електропакет и светодиодни задни светлини. Колата има 2,5-литров двигател ЗМЗ с мощност 155 к.с., а се планира и използването на по-мощния мотор ЗМЗ 4064.10 с 200 к.с.
Първите ГАЗ-3111 слизат от конвейера в началото на 2000 г., но се оказва, че към това возило няма никакъв интерес заради високата цена и нарастващия вълнообразно интерес на руснаците към западните коли. От този модел са направени едва 500 екземпляра.
През 2003-а е направен опит да се предложи по-евтин вариант - “Волга ГАЗ-3115” от по-долния клас D, заменен е ресорният заден мост с многораменен, двигателят е 2,3-литров с мощност 130 к.с., но настъпва поредното фиаско.
И това обаче не е краят на марката. През 2006 г. е решено да се купи от Щатите демонтирана линия за монтаж на Chrysler Sebring и на нея да се прави нова волга. Новият проект е с чуждоезичното измислено име Siber. За стартирането му са похарчени огромните 290 милиона долара, като за тази сума са произведин малко повече от 2000 "сайбъра". Това е и последният опит да остане жива съветската тоталитарна марка "Волга". (24часа)