- Комисар Николов, в момента е пикът на туристическия сезон у нас. Какви мерки предприемате за безопасността на движението и хората в участъците на магистралите "Хемус" и "Тракия", за които отговаря дирекцията ви?
- Ако в страната е доста натоварено движението в активния туристически сезон, това важи с пълна сила и за областната дирекция на МВР в София. През нашата територия трафика на туристите и транзитно преминаващите от Западна Европа за Турция е изключително голям.
Планът ни за действие предвижда използването на допълнителни полицейски сили и усилени дежурства на униформени по магистралите "Хемус", "Тракия" и главен път 1-8 от Калотина.
От МВР са ни дадени и допълнителни сили от жандармерията, които участват активно в допълнителните наряди за охрана и обезпечаване на реда по пътищата на територията на областната дирекция. Има засилени дежурства на оперативните служби от ОДМВР-София с цел недопускане на тежки престъпления.
- Казвате тежки престъпления. Вероятно имате предвид въоръжените грабежи по пътищата, които преди години бяха чести. Сега какво е положението?
- За този сезон още е рано да правим анализ. До този момент по магистралите няма регистрирано тежко престъпление.
- Какви мерки вземате, за да намалите катастрофите и жертвите по пътищата ?
- Провеждаме специализирани полицейски операции по линия на КАТ - ОДМВР- София, съвместно с Магистрална полиция. Освен стационарните камери за контрол на скоростта, ползваме мобилни радари. За последния месец нямаме смъртен случай, въпреки че има тежки катастрофи.
За първите 6 месеца на 2010 г. общият брой на пътно-транспортните произшествия е бил 255, а за същия период на т. г. те са 204. Тежките катастрофи са били 23 за шестмесечието на м.г., а през 2011 г. са само 12. За първата половина на 2010 г. убитите в катастрофи са 11, а от началото на годината - двама. Ранените са 30 срещу 14. През последните седмици на юли имаме само 5 леки катастрофи. Но ние работим не само срещу нарушителите на закона за движение по пътищата. Следим за контрабанда на акцизни стоки като цигари и горива.
- Предишни години полицията имаше сериозни проблеми с шофьорите на чужди тирове, които карат пияни и предизвикват катастрофи. Така ли е и сега?
- Безкомпромисни сме към всички нарушители. Имаме чувствителен спад в регистрирането на пияни шофьори на тежки камиони. При проверки през последните месеци нямаме засечен шофьор на ТИР да кара с алкохол. Имаме хванати за каране с висока скорост.
Ограничението на движението на тирове в петък и неделя от 16 до 22 ч има положителна роля. За ефекта може да питате гражданите. Пътувам без затруднения от Стара Загора до морето само два часа. Пътувах през отпуската си до морето в петък следобед. Според мен това е много полезна мярка, която подпомага превенцията на пътния травматизъм.
- Преди седмица анализ на Центъра за изследване на демокрацията за последните 10 г. показа, че битовата престъпност изпреварва организираната заради кризата. Каква е картината в Софийска област и в дирекцията, която е определяна като една от най-натоварените у нас?
- Битовата престъпност е бичът за областната дирекция. Не отдавам активизацията й само на кризата, а бих казал - като създадена мода за извършване на престъпления. Обект на кражби са предимно черни и цветни метали. При един от докладите си до мен началникът на РПУ - Своге казва следното: Г-н директор, в района на Своге, осеян с много вили и вилни зони всичко, което се движи на два крака, краде. И това е самата истина. Ето ви пример. Задържана е баба на 80 години в една от вилните зони на Своге, която от съседна къща е отнела черни и цветни метали и ги бута с количка.
Затова промяната в Закона за управление на отпадъците е добре дошла.
- Да, но представители на бизнеса недоволстват от него. Твърдят, че това ще ги погуби?
- Ще ви отговоря така: Ако потърпевшите от тези кражби се вдигнат на протест срещу "металистите" ще унищожат всичко, което им се изправи на пътя.
Защо? Защото всичко, което може да се открадне от мазета и вили, е откраднато. И сега вече крадците изтръгват рекордоманите от електрическите инсталации в къщите, като разбиват стените. И това е стимулирано от безконтролния свободен режим на изкупуване на черни и цветни метали. Борбата с този вид престъпления е изведена като приоритет в ОДМВР - София. Правим специализирани операции, патрулираме във всички кътчета в областта. За съжаление не ни стигат силите. Не можем да сложим навсякъде полицай. Обръщам се с молба към кметските наместници. Ако забележат съмнителен човек във вилните зони и селата да се обадят веднага, за да реагираме навреме.
- В Своге ли се краде най-много?
- Не, навсякъде в района положението е същото. Цялата Софийска област е осеяна с вилни зони заради близостта си със столицата. В районите на Етрополе, Самоков, Ботевград, Своге и т.н. Срещу крадците сме включили дори следовите кучета от районните управления и ги изкарваме да патрулират в труднопроходимите местности.
- Как действа прекупваческата мафия, която взема крадените метали?
- Една от схемите е използването на мобилни пунктове. Местните извършват кражбите, крият вещите на определено място и минава някой с автомобил, който ги купува. Всичко се кара към София. Миналата година заловихме трима такива в Нови Искър в пункт за изкупуване на метали. Те бяха обрали 60 вили и предали около 6 тона цветни метали, сред тях крадени жици. Прекупвачите и крадците ползват високопроходими автомобили и джипове. Най-често срещаното подръчно моторно превозно средство е ладата. Ползват ги и за незаконна сеч на дърва. В една "Лада 1500" може да прекарват 3 кубика суров дървен материал или 3 тона товар. Как става това? Свалят задния мост на ладата, там където са пружините на амортисьорите. Отсичат дно дърво, на дължина колкото амортисьора. Опират го в купето и пружината и ладата става като микробус.
- Ще успеете ли да опазите селскостопанската продукция тази година? През миналата производителите от Ихтиман се оплакаха от крадци, които им отмъкваха картофите.
- Жътвата в областта приключва. Нямаме сигнали за злоупотреби, но ни предстои тежка кампания по опазване реколтата на картофопроизводителите. На базата на опита създаваме организация за защита на хората. Акцентът е в районите на Самоков и Ихтиман. С местната власт създаваме екипи с горското стопанство. Всички каруци в Ихтиман по наша препоръка са вече с регистрационни табели. Така ще се знае кой краде. Общината в Ихтиман успя да възстанови и камерите от видеонаблюдението, които бяха гръмнати с пушка.
В същия град бяхме изумени преди 2 месеца от наглостта на престъпниците. Бяха прескочили оградата на районното управление, за да отмъкнат складирани там веществени доказателства - крадени кабели.
- Като дойде активният зимен сезон в курорта Боровец, ще каним ли чужди полицаи да помагат ?
- Започнахме вече подготовка за зимния сезон. Работата на полицията миналата година там бе отчетена като отлична на съвещание при министъра на вътрешните работи с посланиците на страните от ЕС.
На Боровец нямаше кражби и сериозни инциденти. Ски патрулите като новъведение в курорта се справят отлично. Ще го използваме пак. Не бяха пускани на пистите моторни шейни, спасиха дете на пистата. Самото присъствие на ски патрулите пресича всички опити за хулиганства. Предложението на ръководството на МВР е да включим чужди полицаи в съвместни патрули. Ако дойдат, ние сме готови да работим с тях. Желанието ни е в Боровец да дойдат колеги от Великобритания, които ще ни бъдат в голяма помощ. Заради техните граждани, които идват на ски у нас.
ВИЗИТКА
Роден на 25.09.1962 г. в гр. Самоков.
Завършил е ВИФ, специалност "Педагогика".
От 1987 г. до 1988 г. работи като редови полицай. От 1988 г. до 1991 г. е в отдел "Оперативен" в СДВР . В периода 1991 г. - 2000 г. е в БОИ МВР, като от 1998 г. до 1999 г. е заемал длъжността зам.-началник на службата. От 2000 до 2010 г. е работил в столичното Първо РПУ като началник на група "Тежки престъпления", а след това и началник-сектор "Криминална полиция". До септември 2010 г. е и.д. зам.-шеф на Седмо РПУ. След това - директор на ОДМВР - София.
Женен, с едно дете.