5-годишен автомобил на ток е с 10 000 лв. по-скъп от дизеловия му набор

https://www.24chasa.bg/avto/article/10036544 www.24chasa.bg
Един от най-продаваните електромобили в Европа Volkswagen ID.3. СНИМКИ: “24 ЧАСА”

Електрическата кола е на сметка, ако карате много

Електрическият автомобил все още е доста по-скъп от еквивалента му с двигател с вътрешно горене и на сметка само ако карате много и ползвате автомобила на относително по-къси разстояния заради ограничения пробег на батериите. Ценовата разлика обаче всяка година се стопява не само заради това, че не плащате за гориво, но и заради това, че остатъчната стойност на електромобила е много по-голяма от тази с двигател с вътрешно горене. За автомобилите на ток си остава и по-благоприятната данъчна система, както и безплатното паркиране в големите градове. Да вземем за пример един от най-продаваните електромобили в Европа и нашумелия и у нас Volkswagen ID.3. Във версията Pure Performance City с по-малък пробег (около 350 км) и обем на батерията 45 квтч цената е 68 430 лева. Новото поколение VW Golf с бензинов двигател с добро оборудване и еквивалентна мощност от 150 конски сили струва поне 45 000 лева. Т.е. разликата е около 20 хиляди лева.

Как може да

я стопим?

На първо място, имате потребление. Подобно на цените на дизела и бензина, цените на електричеството също варират в зависимост от доставчика. Да приемем, че цената на електроенергията е 0,19 лв/квтч при дневна тарифа и 0,11 лв. при нощна и загубата на зареждане е 10% (малко електричество винаги се губи при пълнене на батерията), тогава ще постигнем потребление на електроенергия (при масовата кола разходът на ток е около 14-16 квтч на 100 км) за средно голям автомобил около от 3 лева на 100 км, ако зареждате возилото от домашен контакт през деня и под 2 лева на 100 км, ако го правите на нощна тарифа. За по-голям електрически автомобил като луксозните кросоувъри от типа Jaguar I-Pace ще давате за ток два пъти повече.

С цени на горивата около 2 лева на литър е невъзможно да постигнете разхода на електрическите коли.

Ако приемем, че масовата кола на бензин харчи около 8-9 литра на сто при смесено каране, а тази на дизел около 6-7 литра, простите сметки показват, че

средно бензиновият

автомобил харчи

около 16 лева на

100 км, а този, който

се движи с нафта -

13-14 лева на сто

За стотиците хиляди автомобили с монтирана газова уредба изчисленията са също в полза на електромобилите. Автомобил от среден клас харчи поне 9-10 л пропан-бутан при комбинирано каране. При цена на газта малко над левче това означава, че с газова уредба се движите с около 10 лева на 100 км.

Тези сметки в полза на електрическия автомобил са убедителни, при положение че зареждате колата на ток вкъщи. Много от потребителите на електроколи обаче имат възможността да пълнят батериите на автомобилите си на безплатни зарядни, монтирани пред хипермаркети.

Но дори и да си плащате за електроенергията, изчисленията показват, че при 100 000 км пробег с електрически автомобил само от разликата в консумацията от колите с двигатели с вътрешно горене ще спестите поне 8000 лева, ако сравните консумацията на возило с газова бутилка,

12 000 лева спрямо

дизелов автомобил

и поне 14 000 лв. спрямо бензинов.

Притежателят на електроавтомобил у нас печели и от безплатното паркиране в големите градове в сините и зелените зони. Електромобилите са освободени и от плащане на годишния местен данък. В зависимост къде и как използвате колата на ток и от тези две неща може да спестите около хиляда лева на година. За 5 години сумата набъбва на 5000 лв. И ако мнозина са правили тези сметки още преди няколко години, замисляйки се дали да си купят електрическа кола, сега вече е ясно, че те се променят, защото автомобилът на ток има много висока остатъчна стойност.

В съвременните електрически автомобили, предлагани днес, обикновено имате реалистичен пробег от над 300 км. Поради напредъка в технологията на батериите ще видите също, че капацитетът на акумулаторите ще остане около 90% след 4-5 години каране. Фактът, че електрическите автомобили имат гаранция до 8 години и могат да изминат много повече километри от чувствителния към износване двигател с вътрешно горене, гарантира високи остатъчни стойности. По този начин възстановявате повече от парите, които първоначално сте инвестирали.

Например електрическият BMW i3 на 5-6 години не може да се намери в сайтовете за продажби на употребявани автомобили у нас под 30 000 лева, докато дизелов модел на баварската компания от Серия 1 на същите години върви около 18-20 хиляди лева. Разликата е поне 10 000 лева в полза на електрическия автомобил.

Публичните зарядни станции - малко, но скъпи

Недостатъчните зарядни станции за електромобили са главна пречка за разрастването на пазара на колите на ток не само в България, но и в Европа.

За последните години технологиите дотолкова непреднаха, че вече е нормално за около половин час да напълните на бърза зарядна станция край магистралата батерията на електромобила си с около 80 процента от капацитета ѝ (последните 20% на литиево-йонните акумулатори се пълнят най-бавно, като при GSM-ите) и да продължите по пътя си. Проблемът е, че дори и у нас чистите електрически возила стават все повече заедно с плъгин хибридите, чиито собственици също предпочитат да карат повече на ток.

Освен че са недостатъчни, публичните зарядни станции са и скъпи, особено бързите на прав ток. В България тарифите са доста разнородни - на минута престой, на киловатчас или най-често и на двете. Средната цена е

около 50 стотинки на киловат и 20 стотинки

на минута при най-бързите станции

30-те минути за попълване на батерията край магистралата могат да ви излязат между 15 и 20 лева и ще ви дадат в замяна около 200-250 километра пробег. Така разходът на електроенергия се “връзва”, колкото икономичен дизелов автомобил или такъв с газова уредба.

Неотдавна СБА пусна мобилна пътна помощ със зарядна станция. Новата услуга дава възможност на клиентите на СБА да се възползват от допълнителен заряд в извънредна ситуация, когато такъв не им е бил достатъчен за достигане на крайната дестинация или при липса на свободна стационарна зарядна станция. Мобилното зарядно обаче зарежда електрически автомобил с приблизителен заряд само от 7 км в рамките на 15 минути. Съществуват две основни възможности за бързо зареждане – променливо- и постояннотоково. Зарядна станция, използваща трифазен променлив ток, може да предостави нива на мощност до 43 квт. Този вид зареждане

е по-бързо в сравнение с други

променливотокови зарядни станции,

като същевременно и цената е по-ниска, отколкото на други постояннотокови зарядни технологии.

Постояннотоковото бързо зареждане предлага по-високи мощности спрямо повечето променливотокови решения. Този вид зарядни устройства преобразуват променливия ток от мрежата в постоянен, необходим за директно зареждане на батерията. Това е по-характерно за задвижваните с акумулаторна батерия електрически превозни средства (BEV), отколкото за PHEV, тъй като по-високата мощност от постояннотоковото оборудване е необходима за цялостното зареждане на батерия с голям капацитет в рамките на приемлив период от време.

Цената на постояннотокова станция е значително по-висока от тази на променливотокова, но това се компенсира от факта, че зареждането се извършва много по-бързо. Повечето DC зарядни станции предлагат мощност от 50 квт, но има и такива с около 20-25 квт. Вече има необходимост от преход към нива от 100-150 квт, дори до 400 квт, за да се обслужва следващото поколение електромобили с батерии с много по-висок капацитет (80 квтч и повече). Повечето зарядни устройства за домашно ползване са с номинална мощност от 3 или 7 квт. Цената на станциите за стенен монтаж с по-висока мощност обикновено е по-висока, но те

намаляват наполовина времето

за пълно зареждане

на батерията на електрическото превозно средство (от максимум 12 часа на 4,5 ч).Станциите за зареждане на електромобили на работното място са подобни на тези за домашно ползване, но обикновено са с по-висока номинална мощност – 7 и 22 квт. Много от тези устройства са с двойни зарядни контакти, позволяващи зареждането на два електромобила едновременно.

Обещават батерия с 1000 км пробег и 5 минути за зареждане

Френската стартъп компания Nawa Technologies твърди, че може да предложи батерия за електрически автомобили, която е десет пъти по-ефективна, способна е да съхранява три пъти повече енергия, като същевременно предлага пет пъти повече автономност. С други думи, от фирмата обещават, че до 4 години ще произведат акумулатор с 1000 пробег, който ще може да се зарежда само за 5 минути.

Французите са патентовали батерия, направена от вертикално подредени въглеродни нанотръби (VACNT). Дизайнът на акумулаторите позволява на йоните да имат по-бърз път с електроди, направени от смес от активен въглен и други прахове, добавки и свързващи вещества.

“Разстоянието, което йонът трябва да премине през литиевия материал, е само няколко нанометра вместо няколко микрометра, както е в случая при нашето изобретение. Благодарение на това производителността се увеличава и времето за зареждане се намалява. Nawa Technologies предвижда време за зареждане пет минути, като увеличи капацитета от 10 на 80 процента. Освен това батерията може да стане много по-лека и по-компактна. Всичко това би довело до наличието на батерия, способна да предложи между 800 и 1000 км пробег”, обяснява Паскал Буланджър, основател на Nawa Technologies.

Преди дни Volvo представи своята бъдеща технологична пътна карта по време на Volvo Cars Tech Moment, онлайн технологично събитие, коетo илюстрира превръщането на компанията в електрически премиум автомобилен бранд и световен лидер в бързоразвиващия се премиум електрически сегмент до 2030 г.

В близко бъдеще Volvo планира да работи с водещата шведска компания за батерии Northvolt, за да увеличи допълнително енергийната плътност в своите акумулаторни клетки с до 50% в сравнение с това, което се предлага на пазара днес.

По-късно през това десетилетие Volvo също се стреми да пробие важния етап от енергийната плътност от 1000 квтч/литър, за да постигне 1000 км реален пробег.

Очаква се настоящите времена за зареждане да бъдат намалени почти наполовина до средата на десетилетието благодарение на по-добрата технология на батерията и непрекъснатите подобрения на софтуера и технологията за бързо зареждане. Не на последно място по важност в следващото поколение изцяло електрически автомобили на Volvo. Клиентите могат да очакват автомобил, който се подобрява всеки ден и предлага просто, спокойно и безпроблемно потребителско изживяване на Volvo - от вземането на автомобил до това да бъдете вътре в него и да го контролирате от мобилния си телефон.