Колата изпитва шофьора, който иска пълен автопилот

https://www.24chasa.bg/avto/article/10225892 www.24chasa.bg

В Америка автомобилите с пълен автопилот са вече факт. Въпреки че Националният съвет по безопасност на транспорта в САЩ изрази сериозни притеснения относно безопасността им, Tesla вече разреши достъп до бета-версията на своята програма “Пълно самоуправление” (FSD - Full Self-Driving) на повечето притежатели на електрическите модели на марката. И то само чрез натискането на бутона за заявка, разположен на екрана на таблото за управление вътре в купето.

Този факт е истинска революция в автомобилната история, защото на практика

разрешава

употребата на

пълен автопилот

по почти

всички пътища

в Америка, дори и в тесни градски улици.

Не всеки обаче ще може да получи автономна програма за своята Tesla. Самата кола ще изземе функциите на инструктора по време на шофьорските изпити и на реалния застраховател, подлагайки на стриктен тест и едноседмично наблюдение всеки водач.

Преди шофьорът да получи достъп до софтуера, Tesla ще определи неговия “рейтинг на безопасност”, използвайки пет критерия, които ще оценяват вероятността шофирането ви да доведе до бъдещ сблъсък. Така пише в официалния сайт на американската компания, ръководена от милиардера Илън Мъск.

Резултатът се изчислява с помощта на данни, събрани от сензорите на Teslа, и разглежда различни случаи през последните 1000 мили, изминати от шофьора. Това са дали има налични предупреждения за сблъсък, внезапно спиране, агресивно завиване, неспазване на дистанция и принудително изключване на автопилота. Сегашната функция на автопилота на Tesla се деактивира, след като даде три визуални и аудиопредупреждения, когато вашият автомобил Tesla е установил, че сте махнали ръцете си от волана и сте станали невнимателни. Освен това от компанията

ще записват

действията

на шофьора

и ако им се сторят рискови и неблагонадеждни, пълният автопилот ще бъде изключван.

Ръководството за оценка на безопасността не посочва какво Tesla ще смята за приемлив резултат за безопасност за достъп до пълния автопилот FSD, но уточнява, че повечето шофьори ще имат резултат от 80 точки от възможни 100.

Все пак и бета-софтуерът FSD не прави Tesla напълно автономна - водачът

трябва да

държи контрола

над превозното средство през цялото време, т.е да подпира ръцете си на волана, от време на време и да държи под око пътя.

Tesla отваря достъпа до бета-версията на FSD за всички шофьори, след като в началото на годината пробва софтуера с избрана група клиенти. Месечният абонаментен пакет за FSD е 199 долара. Преди това автопилотът се продаваше срещу еднократна такса от 10 000 долара. Собствениците на Tesla могат да отменят месечния си абонамент за FSD по всяко време съгласно посочените условия на уебсайта на Tesla.

Дженифър Хонди, председател на Националния съвет по безопасност на транспорта (NTSB), заяви обаче, че Tesla трябва да се заеме с “основните проблеми на безопасността”, преди да разшири FSD, като

нарече

използването

на термина

“автономно

управление”

подвеждащо

и безотговорно

Хонди обвинява шефовете на Tesla, че “очевидно са подвели много хора да злоупотребяват с технологиите”. NTSB обаче може само да провежда разследвания и да дава препоръки, но няма правоприлагащи функции.