Кризата и високите цени на горивата накараха дори и много състоятелни хора с огромни джипове и лимузини с големи по обем дизелови двигатели да започнат да слагат газови или метанови уредби, за да намалят разхода на нафта, който при по-старичките модели най-вече при движение в града е убийствен. За транспортните фирми с товарните машини тези уредби пък спестяват още повече пари.
Технологията за газ при дизеловите коли е разработена едва преди 2-3 години. Досега у нас почти не са предлагани системи, които да са произведени от специализирана фирма. За да могат да карат на газ, някои собственици приспособяват бензинови газови уредби към дизеловите си автомобили, което крие редица рискове.
15% ще спадне разходът за гориво на дизеловите автомобили, които монтират газова инсталация. Системата Zenit PRO DIESEL позволява да се използва смес от дизелово гориво и пропан-бутан в съотношение 70% към 30%. Заради смесването с пропан-бутан дизеловото гориво изгаря напълно, което е практически невъзможно при обикновен нафтов двигател.
Освен по-малкия разход на гориво дизеловите автомобили с газова инсталация
изразходват
много по-малко
масло,
имат повече мощност, двигателят работи по-гладко (поради по-малкото натоварване на коляновия механизъм).
Цената на газовата уребда се изплаща за 3-4 месеца при автомобилите, изминаващи около 100 000 км на година.
Интелигентната система за дизелови машини Zenit Pro Diesel бе представена от българския вносител на технологиите на полската фирма AG Centrum. Технологията Zenit Pro Diesel може да бъде поставяна и на всякакъв тип други нафтови машини - леки коли, джипове, бусове, автобуси, трактори, селскостопански машини и специални автомобили.
В същността си тя използва пропан-бутан или метан за допълнително гориво, като в различни мотори и натоварвания процентното съотношение между дизел и алтернативно гориво може да варира от 20 до около 50 процента. При захранване на генератори например делът на газа може да достигне до около половината от общото изразходвано количество гориво. При условия на променливи натоварвания, като тези при леките автомобили, средният процент LPG може да достигне 30 процента, а този на CNG - около 50%. Това от своя страна, води до реални материални и икономически предимства - около 15% от сумата, изразходвана за основното дизелово гориво, може да бъде спестена чрез използване на пропан-бутан. При метана
този дял нараства
до приблизително
30 процента
Системата е най-подходяща за тежкотоварни камиони или влекачи, където средната консумация на гориво е в рамките на 30-35 литра на 100 километра пробег. Предимствата на тази система са три - значително пестене на гориво, повече мощност и въртящ момент и бърза възвръщаемост на разходите за монтаж.