Mодерният и приветлив завод на “Литекс Моторс” край ловешкото село Баховица сглобява едва по около 20 автомобила на китайската компания Great Wall. Това е едва около 10 процента от капацитета на фабриката, който може да достигне при по-добри времена и приключване на жестоката икономическа криза в Европа до 75 хил. возила годишно при работа на три смени.
Иначе на огромния паркинг пред халетата е пълно с коли най-вече от пикапа Steed, има и от малкия Vollex C10. Домакините се надяват да се потвърди огромна поръчка от Италия за достъпния пикап, за да може заводът да работи с по-оптимално натоварване. Наскоро италаниските медии потвърдиха, че местен дилър очаква от България редовни доставки на Steed.
От октомври на поточната линия ще излязат и първите бройки на най-популярния всъдеход в Китай - Hover H6. И тази джипка ще се прави под желязната организация и мениджмънт от опитни хора, ръководили един от най-големите заводи на Nissan в Южна Африка. Наистина организацията в “Литекс Моторс” не е побългарена, всичко е разчетено е и по “конец”. Няма шляещи се “работници с потници”, а млади интелегентни и обучени момчета с чисти дрехи.
Заради ограниченото производство във фабриката работят 150 души, а ако търговията потръгне те могат да набъбнат на 2000, което е достатъчно да усети осезаемо не само Ловешкият регион. Освен сглобяването, единствените родни неща по китайските автомобили на Great Wall са маслото и акумулаторите.
От “Литекс Моторс” се надяват с увеличавене на производството родни фирми да проявят интерес за изработването на различни детайли, възли, интериорни елементи и защо не - двигатели. По този начин и цената на крайния продукт ще падне още.
Иначе на поточната линия на всяка станция един нов автомобил престоява пет минути. От едната страна на халето се събират готовите части от шасито (рама, окачване, ауспуси, мотор, скоростна кутия) с купето. Тази т.нар. сватба става за 20 минути.
Отделено е огромно внимание на качествения контрол. Задължителен е водният тест, а всяка кола минава и през специален тест на полигон.
Поточните линии в завода включват 84 работни станции за производство. Всеки автомобил преминава през 7 различни точки на контрол на качеството.
Системата за управление позволява всяка една операция по колата да бъде проследена и да се проверяват качеството и крайният резултат от работата на всеки отделен служител. Всяка кола има индивидуален паспорт за качество.