Мнозина от читателите ни (малки, големи или още по-възрастни) сигурно са гледали култовата българска комедия от 1972 г. "С деца на море" с незабравимия актьор Георги Парцалев в главната роля. Във филма една от най-запомнящата се реплика е "Ха-ха, чичо Манчо, снех те!", произнесена от едно от децата преди една от стотиците снимки направени с древен фотоапарат, на който не бяха сложили лента. В наши дни лента, за да снимате ни ви е нужна. Достатъчно е да имате и обикновен смартфон или пък...кола.
Да, точно така. Французите от Citroen са решили да монтират в най-новия си модел - популярният градски сладур С3, малка камера с 2 мегапиклеса резолюция, вътрешна памет 16 GB и възможност за запис на широкоъгълно 120-градусово HD видео. Камерката е поставена точно на гърба на огледалото за обратно виждане и се задейства с натискането на един бутон. Ако докосвате копчето по-дълго с пръста пък ще се активира видеото с дължина на заснемане 20 секунди.
Още преди да сме започнали тестовете край Барселона организаторите имаха задачата да ни кажат детайлно как да действаме със "снимчката". Оказа се, че т.нар. система за филми и снимки ConnectedCam може постоянно да е свързана с вашия смартфон, посредством специално приложение, което може да изтеглите за секунди. По този начин може да "шервате" в социалните мрежи снимките или филмчетата, които сте заснели със своя ситроен в реално време. Преди да предприемете това, приложението ви "пита" дали сте шофьор или навигатор и разрешава само на този, който не е зад волана да праща снимките по време на движение. Друг е въпросът, че приложението може да бъде "излъгано" от недобросъвестни шофьори, представящи се за пътници.
Добре е да се знае също така, че в случай на сблъсък системата ConnectedCam автоматично съхранява запис с кадри какво се случва 30 секунди преди инцидента и 60 след това.
Изцяло новото поколение на Citroen C3 е коренно различно от предшествениците си (два на брой с тираж над 2,6 милиона!). Автомобилът има едно младежко и веселяшко излъчване и носи чертите на "дизайнерския революционер" - кросоувъра C4 Cactus. Даже може да се каже, че този смел френски дизайн повече отива на дългата 4 метра градска кола, отколкото на Cactus. Някои ще намерят прилики на новия С3 с MINI или Smart (особено в оформлението на задната част), но при всички положения този автомобил отдалеч се разпознава като един истински Citroen.
Френската компания смело се хвърля с тези технологични джаджи и cool дизайна си към най-младите клиенти - тези, които искат в колата си да имат на разположение всичко, с което боряват постоянно и извън нея, като в същото време настояват и да бъдат уникални и да се различават от "тълпата".
Именно заради това в новия Citroen C3 имаме стотици начини на персонализация и веселяшки цветове за избор, както в интериора, така и отвън.
Ако щете, вашият ситроен може да се отличава и само и по хитрите фирмени защитни пластмасови панели AirBump, които предпазват при леки чуквания в града. Оказа се, това е гениално хрумване на французите. Въпросните кори наистина пазят от досадни драскотини и хлътвания на ламарините, като освен това се сменят лесно и са много евтини. За подобаващата различност се грижат и предлаганите девет екстериорни цвята, както и три на покрива, с които се предлага модела.
Създаденият по неповторим начин френски домашен уют (запазени са дръжките ала стар куфар от миналия век, но няма такива над вратите) е създаден чрез подредбата на уредите и материалите. Вътре е просторно заради равния (почти) под и липсата на каквито и да е копчета (има само голям цветен сензорен 7-инчов таблет, няколко бутона и дупки за флашки) и излишни неща.
Цялото управление на системите в колата е изнесено на волана (леко сплескан от едната си част), а приборните панели са стандартни, като цифрово се показва допълнително само скоростта. Седалките са удобни, жабката пред возещия се до шофьора - огромна, а усещането за простор и светлина се увеличава и от панорамния покрив. Въобще интериорът на този ситроен е вдъхновен от света на съвременните мебели и целта за създаване на домашен уют в автомобила е постигната. Отпред по дължината на приборния панел облицовката може да бъде кожена или от текстил, което е също едно много интересно решение.
Оказва се, че пространството за раменете на пътуващите отпред е увеличено спрямо предишното поколение на С3 с 2 сантиметра и е 1379 мм. Производителите твърдят, че и мястото за краката на пътниците на задната седалка е на най-високо ниво. Аз лично не изпитах някакво неудобство или каустрофобия от седенето на задния диван, който е повдигнат амфитеатрално спрямо предните две кресла. Седалките използват качествени външни материали и "мемъри" пяна, която създава отлична лумбална опора и комфорт. Тази еластична пяна има и цел да филтрира неравностите при движение по лош път.
Входните врати са обемни и решени в светли нетрадиционин цветове, за да намирате по-лесно предметите, които сте поставили в големите ниши и джобове.
4-метровата кола освен това има и напълно проличен за класа си багажник с обем 300 литра.
Удобство е и наличието на хендсфри достъп до колата, като може да отключвате-заключвате и стартирате двигателя, без да се налага да вадите ключа от джоба.
С3 се кара с лекота, а окачването е по "ситроенски" меко. Използвана е усъвършенствана система за окачване, като е използвана доказаната архитектура от псевдо Макферсън с деформируема подпора. Колата обира неравностите по шосето, като в същото време е послушна при вземането на завои и показва отлична маневреност в тесните градски улички.
C3, който се предлага само с 5 врати, предлага възможност за избор на най-новото поколение високоефективни и икономични PureTech бензинови и BlueHDi дизелови двигатели. Бензиновите мотори са трицилиндрови с ръчна скоростна кутия: PureTech с 68, 82 и 110 коня (последният се предлага и с автоматична 6-степенна трансмисия и старт-стоп система). Нафтовите предложения са с мощност 75 и 100 конски сили.
По време на тестовете в Испания първо изпробвахме по-мощната бензинова версия със 110 коня и автоматика, а на другия ден и бензиновия агрегат с 82 коня с ръчна скоростна кутия. И в двата случая колата притежава прилична тяга и динамика, но ако карате автомобила повече извън града ви препоръчвам модификацията с ръчна трансмисия, нищо че конете са по-малко.
Citroen C3 може да бъде натруфен със спътникова навигация с триизмерно изображение, камера за задно виждане, система за мъртвите зони и функция за помощ при тръгване на баир.
Колата разполага и с джаджата против сънливост Lane Departure Warning System, която се включва звукови и визуално при скорост над 65 км/ч и забележи неадекватна траектория на возилото.
Има и предупреждаваща водача система за вземане на почивка, която алармира при шофиране над два часа при средна скорост над 70 км/ч, а след това и на всеки час. Въобще модерна работа!
Размери
Дължина: 3996 мм
Широчина: 1829 мм
Височина: 1474 мм
Колесна база: 2539 мм
Маса: 1050 кг
Обем на багажника: 300 л
Обем на резервоара: 45 л
Citroen C3 1,2 PureTech start/stop
Двигател: 3-цилиндров, турбо напречно разположен,
Гориво: Бензин
Работен обем, куб. см: 1199
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 110/5750
Макс. въртящ момент, Nm при об./мин: 205/1500
Трасмисия: 6-степенна автоматична
Ускорение от 0 до 100 км/ч: 10,4 сек
Максимална скорост: 188 км/ч
Среден разход на гориво: от 4 до 5,5 л