Hyundai се готви да завладее нови територии на автомобилния пазар, в който така или иначе вече постигна доминираща позиция. Още миналата година корейската компания представи изцяло новата си гама Ioniq, който включва хибрид, Plug In версия и изцяло електрическа модификация.
В сряда хибридът направи своеобразен дебют в България с тест драйв, а първите бройки вече са поръчани. Интересното е, че един от клиентите, закупили Ioniq Hybrid, живее в Кюстендил. Всъщност това не е никак лишено от логика, защото става дума за пълномерен автомобил от средния клас, който харчи едва около 4 л на 100 км бензин.
Ioniq предлага комфорт за разлика от други подобни автомобили, които са подчинени изцяло на концепцията за икономичността. В случая говорим за автомобил, в който съвсем спокойно могат да пътуват четирима възрастни. Багажникът също е достатъчно просторен - 443 литра. Окачването е настроено доста добре и поема по забележителен начин неравностите на пътя. Новата гама на Hyundai се отличава и с модерен дизайн.
Заслужава си обаче да обърнем повече внимание на задвижващите технологии, които са водещи за гамата. Първият й представител е оборудван с напълно нов 1,6-литров бензинов двигател с директно впръскване на горивото. Благодарение на отличната термална ефективност до 40%, достига мощност от 105 к.с. и максимален въртящ момент от 147 Nm. Тези показатели сами по себе си не са особено впечатляващи, но взаимодействието с електрическия агрегат променя значително нещата.
Бензиновият двигател е съобразен с хибридното приложение и е комбиниран с директно реагираща трансмисия, с плавно превключване на шестте предавки и двоен съединител, което отличава Ioniq с по-голяма динамика.
Електродвигателят дава възможност на IONIQ Hybrid да работи в напълно
електрически режим при скорости до 120 км/ч. При
версията Ioniq Plug-in пък може да се изминат около 50 километра с чисто електрическо задвижване, осигурено от мощната 8,9 kWh литиево-йонна полимерна акумулаторна
батерия. Електрическият двигател с мощност 45 kW (61 к.с.), заедно с
четирицилиндровия двигател 1.6 GDI Kappa трябва да постигнат
разход на вредни емисии в рамките на едва 32 г. Поне такава е амбицията на компанията. Иначе електроагрегатът осигурява мощност от 32 kW (43,5 к.с.) с максимален въртящ момент 170 Nm. Агрегатът се захранва от литиево-йонна полимерна акумулаторна батерия с капацитет 1,56 кв/ч, разположена под задните седалки. С него системната мощност се увеличава до 141 к.с. и стойност на въртящия момент от вече по-впечатляващите 265 Nm. Ускорение от 0 до 100 км/ч става за 10,8 секунди, а до максималната скорост е 185 км/ч при едва 79 г/км на вредни емисии (при комбиниран режим на работа).
Версиите IONIQ Hybrid и IONIQ Plug-in имат шестстепенна трансмисия с двоен
съединител (6DCT), която може да се похвали с най-добра в класа трансферна
ефективност чрез използването на лагери с ниско триене и трансмисионно
масло с нисък вискозитет. Поради това те постигат много добро съчетание от
динамика и икономичност. 6DCT ангажира водача и управлява електрическите и горивни технологии за постигане на оптимален ефект.
Водачът може да избере режим Sport или Еco. Функцията
Sport задържа ниските предавки по-дълго и съчетава мощност от двигателя
и електродвигателя, за да подари на водача максимална динамика. Също
така графиката на цифровия екран с инструменти се променя във въртящ
се скоростомер, обграден от аналогов тахометър, показващ оборотите на
двигателя на червен фон. В режим Еco 6DCT оптимизира избора на предавка
за по-добра икономичност на гориво, като превключва по-рано на по-висока
предавка за постигане на водещ в класа разход на гориво, докато TFT екранът
симулира познатата стрелка на скоростомера.
Трябва да се отбележи и богатото серийно оборудване в автомобила, което включва функции за свързаност, като например Android Auto и Apple Car Play. IONIQ идва със 7-годишен безплатен абонамент за TomTom LIVE services. Компанията предлага актуална информация в реално време за времето, трафик, радари за
скоростта и онлайн търсене на интересни места. Новост е и безжично зареждане на смартфон в нишата за дребни предмети под централната конзола.