През август Mitsubishi ще прекрати производството на десетото поколение на култовия модел Lancer, стана ясно на салона в Детройт. По-късно от японската компания уточниха, че спирането касаело само Щатите, но така или иначе това не стопли хилядите фенове на емблематичната кола.
Lancer е най-продавания модел на японската марка. От 1973 година досега са пласирани над 6 милиона бройки от това мицубиши. Сегашната генерация Lancer се продава все по-зле, но в това няма нищо чудно - колата вече навърши 10 години от излизането си.
Още при първото поколение колата прави истински бум благодарение и на енергийната криза през 1973-а чрез икономичните си 4-цилиндрови бензинови мотори с обем от 1,2 до 1,6 литра. Освен това в САЩ Chrysler, който през 1971 г. купува дял от Mitsubishi, успява успешно да лансира машината не само на американския пазар, но и в Канада и Австралия, кодето колата се продава под брандовете Chrysler, Dodge и Plymouth.
Първото поколение на Lancer е създадено от италианския дизайнер Алдо Сесано в популярния за времето стил "бутилка от кока-кола" и се е предлага в широк набор от купета: седан с 2 и 4 врати, хечбек с три врати и комби.
В края на 70-те години на миналия век седанът Lancer Fiore почва да се сглобява на една платформа с Mirage/Colt и задвижването се сменя на предните колела. В края на 80-те години на европейската комби версия пък слагат 4х4. След това лансърите разчитат и на трансмисия със заключване на задната ос, а за рали модификациите на наточения Lancer Evolution е разработена още по-сложна система. Например, трансмисията Super All Wheel Control (S-AWC) на седана Lancer Evolution X включва управлаем електронно централен диференциал, активна задна скоростна кутия и преден самостоятелен блок.
Най-първият наточен Lancer 1600GSR е с два карбуратора и сериозната за това време мощност от 98 конски сили. През 1973 г. специално преработена машина с увеличена до 165 коня мощ заема първите 4 места на рали "Австралия", като открива сметката на спортните успехи на Mitsubishi.
През 1980 г. японците започват да вграждат в най-мощните версии на модела турбо двигатели. След две години е пусната модификацията EX Turbo 2000 със 170 коня и 200 км/ч максимална скорост. Двулитровият мотор на рали версията е форсирана до 280 коня, който се поставя после и на Lancer Evolution.
Любопитното е, че през 1994 г. Mitsubishi представи и eлектрическа кола на базата на комбито Libero, 4х4 разновидност на лансър. 12 години по-късно пък бе показан и електрическия прототип Lancer Evolution MIEV с 4 моторa на колелата и обща мощност 268 коня.