Пазарът на нови коли в България продължава да расте. Според последните данни на Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA) през изминалия месец в България са регистрирани 3005 возила, което представлява увеличение от 34,8%. Това отрежда на страната ни второто място по ръст за месеца след Гърция с повишението на местния пазар с 49,5% до 9445 бройки.
За първите три месеца на годината регистрациите на нови леки автомобили в България пък са достигнали ниво от 6607 бройки, или с 22,4% повече в сравнение с първата четвърт на миналата година.
Специалистите отбелязват, че плавният ръст на продажбите на нови автомобили в България се запазва от 2014-а насам. Очаква се тази година да бъде прехвърлена цифрата от 30 000 пласирани нови возила, но тя е далеч от рекордните 45 143 продажби през предкризисната 2008 година. Освен това
15-20 процента от
регистрираните автомобили у нас са за реекспорт. Много от дилърите все се още се възползват от по-ниските “за развиващите се пазари” цени на коли и ги препродават в други държави от ЕС. Така реално сделките у нас са доста по-малко.
Така или иначе според статистиката през март повишението у нас възлиза на 34,8% на годишна база, като само в Гърция този ръст е по-висок - 49,5% (виж таблицата).
Като абсолютни бройки продадени нови автомобили България си остава на опашката в ЕС. По-малко от регистрираните 6607 возила до началото на април са пласирали само Естония (5869), Литва (5524), Латвия (4064) и Кипър (3640). Сумарно населението на тези 4 страни е малко повече от това на България.
В съпоставими към нас по население и големина държави продажбите са в пъти в повече. В Хърватия за първите три месеца на годината са пласирани 10 784 нови автомобила, в Словения - 18 690, в Словакия - 22 814, а в Унгария - 22 276 бройки. В съседна Румъния за първите три месеца са изтъргувани 22 276 нови возила. Ръст има и в реализацията местната марка “Дачия”, която е продала на Стария континент през тази година 43 507 коли, или с 8,4 процента отгоре. За сравнение руската “Лада” бележи ръст от 73,2 процента, но в абсолютни стойности това означава 504 продедини в Европа коли през 2017-а срещу 291 през първите три месеца на миналата година. Общо в Европа пласираните нови автомобили
са се увеличили
с 11,2%
през изминалия месец и са достигнали ниво от 1 891 583 бройки.
На всеки един от основните пазари в Европа се наблюдава повишение в реализацията за март, като то варира от 18,2% в Италия, 12,6% в Испания, 11,4% в Германия, 8,4% във Великобритания и 7% във Франция.
През първите три месеца на годината в Еропа са били регистрирани 4 141 269 нови леки коли, което представлява увеличение от 8,4% в сравнение със същия период на 2016 г. В Италия подобрението е 11,9%, в Испания е 7,9%, в Германия 6,7%, във Великобритания 6,2%, а във Франция е 4,8%.
Най-големият европейски пазар продължава да е германският с 844 684 продадени нови автомобила за първите три месеца на годината. Следва Великобритания с 820 016 бройки, а на трето място е Италия с 582 465 коли.