Рeugeot 301 е бюджетен автомобил, създаден специално да няма проблеми по лоши пътища и в същото време да предоставя място за багаж и комфорт на всички в купето. Това пежо не е “изпилено” така, че да постигне само и само ниска цена. Въпреки че сегмент В е евтин, не е била главната цел цената.
Освен малка първоначална инвестиция Peugeot 301 гарантира на собственика и минимални средства за поддържане на колата и за гориво. Тестовото Peugeot 301, което изпробвах, бе снабдено с 1,6-литров дизелов двигател с мощност 100 коня и даде разход на нафта при градски задръствания 5,4 л на сто. При каране извън града, без да изцеждате силите му, този автомобил със сигурност ще падне под 4 л на 100 км разход!
Въпреки лошите пътища, това пежо трудно ще се разтропа. В седана специално внимание е обърнато на подсилването и подсигуряването на всички елементи, които биха могли да пострадат при експлоатация по лоши пътища. Така например арматурното табло е
фиксирано
с допълнителни
елементи, за да
не се разтропа, уплътненията на вратите са двойни, за да изолират по-добре от вода и прах, окачването е подсилено, а под мотора се монтира защитна кора.
Калниците са изработени от материал с повишена устойчивост на студ и са прикрепени с 14 болта. Благодарение на големите си размери те осигуряват на двигателния отсек максимално покритие и ефективна защита срещу надрасквания и повреди от отскачащи камъчета.
След модернизацията си, освен че може да бъде здрав, евтин и икономичен като харч на гориво, сглобяваният в испанския Сеута автомобил вече е в крак с модата. Отвън предницата е съвсем различна, като имаме вертикална радиаторна решетка и LED предни фарове.
Вътре откриваме голям 7-инчов сензорен екран, на който е качена камера за заден ход и 3D навигационната система TomTom. Той дублира съдържанието на смартфона чрез Mirror Screen triple play свързаност, което си е едно уникално предложение в сегмента.
Водачът
контролира
приложенията
за шофиране на
своя смартфон
от сензорния екран на автомобила за по-голямо удобство и безопасност. Вече не се налага да държи смартфона си, за да го използва, а само трябва да докосва екран на централния панел и, второ, има достъп до съдържанието му от големия 7-инчов екран с висока резолюция.
Пътниците на задните седалки разполагат с пространство за краката, вариращо от 12 до 26 см. Жабките и нишите са по-малко от необходимите или не толкова, колкото сме свикнали. Капакът на багажника се отваря широко и разкрива 640-литрово пространство за съхранение, 35 литра от които са под пода на багажника. Този обем е един от най-добрите в сегмента и правоъгълният му дизайн го прави още по-практичен за ползване.
Колата има също така пълната гама топоборудване за безопасност, включително антиблокираща система на колелата (ABS), електронната програма за стабилност (ESP), авариен спирачен асистент (EBA) и система за следене налягането на гумите (TPMS). Пътниците са защитени с предни и странични въздушни възглавници и обезопасени от триточкови предпазни колани отзад. За безопасност на хлапетата задните седалки са оборудвани с IsoFix точки за закрепване на детски седалки.
Бензиновите двигатели са 1,2-литров PureTech с 82 к.с. и 1,6-литров VTi със 115 к.с., който може да се комбинира и с 6-степенна автоматична трансмисия.
Както споменах, тествах дизеловата версия с 1,6-литровия BlueHDi мотор със 100 коня, който се оказа рекордьор по отношение на разхода на нафта. В началото трябва да свикнете с този агрегат и 5-степенната му скоростна кутия. При ниски обороти шумът в купето е малко повече, а тръгването е мудничко. След като си “паснете” с автомобила, може да пробвате да тръгвате и от втора предавка, като трябва обаче ловко да боравите със съединителя (може да ви се наложи и двойно амбрииране). Така или иначе, силата на този мотор не е в потеглянето. След като си влезе в обороти, нещата си отиват по местата и всочко протича гладко и приятно.
Това се дължи на максималния въртящ момент от 254 Nm, който е наличен още при 1750 об./мин - в диапазона на скоростите, с които обикновено се изпреварва.
Друго, което е нетипично в този автомобил, са
бутоните за сваляне
на стъклата
- те се намират ниско вляво и вдясно от скоростния лост, а не както сме свикнали на вратите. Иначе седалката на шофьора е удобна и трудно ще се изморите, докато карате продължително време, без да спирате. Така или иначе, след фейслифта и подобренията Peugeot 301 е станал един автомобил, който освен за практична служебна кола ще върши чудесна работа и на едно модерно семейство.