Ново попълнението в семейството на Range Rover, запълващо бялото поле между Range Rover Evoque и Range Rover Sport, наречено Range Rover Velar направи стилна премиера в парка на Военната академия в София на 15 юни вечерта пред стотици избрани гости. Това е средноразмерен луксозен SUV, който внася нови нива на изтънченост, елегантност и технологии
Каросерията тип „монокок“ на Velar с високо съдържание на алуминий е разработена на базата на олекотената алуминиева архитектура на Jaguar Land Rover. Повече от 81% от каросерията са изградени от алуминий.
Velar дебютира с новата информационно-развлекателна система Touch Pro Duo, която е най-високотехнологичната досега, разработвана от Jaguar Land Rover, и е наистина свръхмодерна. Touch Pro Duo включва два 10-инчови сензорни екрана с висока резолюция, които са разположени в центъра на красивото минималистичното купе.
Всяка функция може да бъде избрана индивидуално и изведена на главната част на екрана за по-подробна информация и опции за потребителя. Страничен панел осигурява достъп до 5 най-често използвани функции: навигация, медия, телефон, новини и прогноза за времето. Постоянна лента с менюта в долната част на екрана осигурява лесен достъп до основното меню, настройките на автомобила и асистентите за паркиране.
Леко извит, за да е перфектно изравнен с околната повърхност, горният екран може да се накланя на 30 градуса, което позволява на водача да го нагласи в перфектната позиция. Екранът се връща в изравнена позиция, когато двигателят се изключи, и автоматично се настройва на последно зададения ъгъл, когато двигателят бъде включен отново.
Долният сензорен екран е вграден в централната конзола и управлява функции като климатроник и Terrain Response. За да бъде работата му възможно най-лесна и интуитивна, няма движещи се изображения и сложни менюта - сензорният екран предоставя директен достъп до бутоните за управление на температурата на седалката например.
Двата сензорни екрана се допълват от два въртящи контролера. Те могат да се програмират да изпълняват няколко функции като настройване температурата в купето, настройка на функцията за масаж на седалките или режим Terrain Response. Между тях се намира въртящо се копче за управление на аудиосистемата.
Сензорните екрани с висока резолюция използват оптично лепене, което позволява извиване на повърхността, като същевременно осигурява изключително качество на изображението: потапянето на TFT дисплея в оптична смола премахва въздушните джобове, които иначе биха причинили отражения и паралакс.
Екраните са независими, така че всеки може да възпроизвежда различен филм или, ако е възможно, цифров телевизионен канал. Двата USB 3.0 порта или конекторите HDMI и HDMI/MHL позволяват на пътниците на задните седалки да прехвърлят медийни файлове от смартфони и таблети. Пътниците на предните седалки могат да избират и разглеждат съдържанието, което се възпроизвежда на задните екрани, и могат да изключват отделни екрани, ако желаят.
Редица усъвършенствани системи в помощ на водача са включени като стандартно оборудване или се предлагат като допълнителна опция, за да направят всяко пътуване с Velar по-безопасно и по-удобно.
Една от най-важните технологии е Автономната аварийна спирачка (AEB). Предна стерео камера в предното стъкло следи пътя пред автомобила: ако системата АЕВ установи, че предстои сблъсък с друго превозно средство или пешеходец, автоматично се активират спирачките, което спомага за избягването на сблъсъка или за смекчаване на ефекта от него. Също така водачът получава визуални и звукови предупреждения преди да бъдат задействани спирачките.
Стерео камерата се използва и за функциите Предупреждение за напускане на лентата (LDW) и Асистент за придържане в лентата (LKA). Следейки пътната маркировка и използването на мигачи от страна на водача, тези системи могат да помогнат за предотвратяване на напускането на лентата: LDW може да даде осезаемо предупреждение чрез волана, а LKA стига още по-далеч и може внимателно да завърти волана в обратна посока, за да придържа автомобила в лентата му. Въртящият момент на волана лесно се преодолява, ако е необходимо.
Функцията Следене на състоянието на водача измерва приложените действия върху волана, педала за газта и спирачките и анализира излизането от лентата и използването на мигачи от страна на водача. Ако алгоритмите на системата преценят от тези данни, че водачът е сънлив - например от периоди без действия върху волана, последвани от внезапни резки движения - на инструменталния клъстер се извежда символ на чаша за кафе, за да подтикне водача да си почине.
Функцията Разпознаване на пътните знаци (TSR) използва стерео камерата, за да разчита знаци за ограничение на скоростта, които след това се извеждат на инструменталния клъстер и на head-up дисплея, ако има такъв. TSR интелигентно се адаптира към временни ограничения при ремонт на пътя и към по-ниските максимални скорости в някои държави при мокро време или ако автомобилът тегли ремарке.
Функцията Предупреждение за приближаващ отзад трафик използва радар, за да следи автомобили, приближаващи се от двете страни на автомобила при движение на заден ход. В страничните огледала светва оранжев светлинен индикатор, за да предупреди водача за потенциалната опасност.
Функциите Адаптивен автопилот (ACC) със система Queue Assist и Интелигентна аварийна спирачка намаляват натоварването за водача при шофиране по магистрала или в задръстване. ACC поддържа предварително зададена постоянна скорост или дистанция до автомобила отпред, зададена от водача, ако скоростта на предния автомобил е по-ниска. Технологията се грижи автомобилът да спре напълно, ако автомобилът отпред спре. Ако след това водачът натисне педала на газта, Velar ще тръгне и ще следва автомобила отпред до достигане на избраната максимална скорост, ако условията го позволяват. Ако системата установи, че може да се случи потенциален челен сблъсък с друго превозно средство, тя ще изведе предупреждение, за да спре водачът. Ако водачът не реагира, системата задейства спирачките, за да смекчи евентуалния сблъсък.
Функцията Помощ при паркиране на 360 градуса улеснява водачите при маневрирането на автомобила в тесни пространства. Камери, разположени в различни части автомобила, се включват автоматично, когато е избрана задната предавка, или може да се активират ръчно, като на сензорния екран се появява графика, показваща изглед отгоре към автомобила. Дисплеят на сензорния екран и звуковите сигнали указват близостта на обектите.
Функцията Асистент при паркиране идентифицира подходящи места за успоредно и перпендикулярно паркиране чрез ултразвуков сензор и предупреждава водача със съобщение на инструменталния клъстер. След като водачът приеме мястото за паркиране, автомобилът сам се паркира (при успоредни паркоместа) и излиза от паркомястото, докато водачът контролира само педалите на газта и спирачката и избира предна или задна предавка.
Усъвършенстваното шаси на Velar предлага върховен комфорт, динамика и проходимост върху всякакъв терен. Високотехнологичното предно окачване с двойни носачи следва принципите на дизайна на спортни автомобили, като шарнирите и лагерите са конструирани за особено висока здравина, за да предоставят образцово управление и реакции на волана и прецизност. Алуминият е широко използван, за да се намали теглото, докато стоманените предни долни рамене осигуряват максимална устойчивост при трудни офроуд условия.
Задна ос Integral Link с опорни връзки и горно рамо от кован алуминий осигурява голямата странична здравина, необходима за изключително прецизно управление, заедно с надлъжната податливост, необходима за изключителен комфорт на возията и изтънченост. Integral Link е най-усъвършенстваното и способно задно окачване досега, като дизайнът му ефективно използва пространството и свежда до минимум навлизането в багажното отделение.
Системите на окачване предлагат и изключително изместване на колелата и се грижат Velar да превъзхожда конкурентите си независимо от терена. С преден ъгъл на заход до 28,89 градуса, ъгъл на преодоляване между осите до 23,5 градуса, заден ъгъл на заход до 29,5 градуса и максимална дълбочина на газене от 650 мм (600 мм с пружинно окачване), Velar задава нови стандарти за офроуд проходимост в сегмента на средноразмерните SUV автомобили.
Velar се предлага с пружинно окачване като стандартно оборудване на моделите с 4 цилиндъра и пътен просвет от 213 мм. Въздушно окачване на четирите колела се предлага като опция при моделите с 4-цилиндров дизелов двигател с 240 к.с. и бензинов двигател с 300 к.с. както и като стандартно оборудване при всички 6-цилиндрови модели. Тази система осигурява наистина изключителен комфорт и значително увеличава офроуд проходимостта.
Пътният просвет на въздушното окачване намалява с 10 мм при шофиране със скорост над 105 км/ч, за да се намали въздушното съпротивление и да се подобри икономиятана гориво. Функцията Автоматично регулиране на височината на достъп автоматично снижава окачването с 40 мм при изключен двигател, което улеснява влизането и излизането от автомобила.
Режим офроуд увеличава височината на возията с 46 мм спрямо нормалния режим при скорост под 50 км/ч за водещ в класа пътен просвет от 251 мм, но автоматично я намалява с 18 мм между 50-80 км/ч, за да предостави идеална комбинация от стабилност, комфорт и пътен просвет при дълги пътувания по черни, неасфалтирани пътища или повърхности.
Въздушното окачване помага на водачите и при газене във вода. Функцията Засичане на пътната настилка може автоматично да повдигне автомобила, за да избегне подводни препятствия, които водачът може да не е забелязал. Допълнителният пътен просвет може да бъде активиран от водача чрез натискане на педала на спирачката и бутон на сензорния екран. И понеже въздушното окачване се нивелира само, то поддържа оптимална височина на возията при теглене на ремарке или пренасяне на тежки товари, като подобрява комфорта на пътниците. То носи предимства и при закачване на ремарке или при товарене и разтоварване: бутони за управление в багажното отделение позволяват окачването да се повдигне или снижи с 50 мм.
Системата Адаптивна динамика е стандартно оборудване при всички модели. Чрез следене на движенията на волана 500 пъти в секунда и движенията на каросерията 100 пъти в секунда системата постоянно регулира амортисьорите и в четирите колела. Това гарантира, че здравината на окачването е оптимизирана за условията на шофиране, което подобрява комфорта на возията и управлението - има и специфично калибриране за офроуд шофиране.
Информацията Dynamic-I също се извежда на сензорния екран и показва ускорението, хронометър и активирането на педала на газта, което помага на ентусиастите да се насладят максимално на преживяванията си зад волана.
Системата за Векторно разпределение на въртящия момент при спиране (TVB), стандартно оборудване при всички модели, още повече подобрява пъргавината. Ако системата засече недозавиване при навлизане в завой, тя може да активира леко спиране на вътрешните колела - особено вътрешното задно колело - за да помогне на водача да поддържа идеална линия при завиване. TVB помага и при по-ниски скорости при шофиране по хлъзгави повърхности като кал или сняг.
Velar е оборудван с редица усъвършенствани технологии за изключителна стабилност и пъргавина на пътя и водеща в класа офроуд проходимост.
Най-важната от тях е интелигентна, ефективна система за задвижване на всички колела (AWD) с въртящ момент при необходимост, която предоставя оптимално разпределение на въртящия момент спрямо условията, независимо дали става дума за динамично шофиране по асфалтиран път или потегляне по хлъзгав лед.
Системата е изградена около едностепенна раздатъчната кутия с многодисков мокър съединител и верижно задвижване на предната ос. Проектирана да бъде компактна и да работи безшумно, главното предимство на раздатъчната кутия е скоростта ?: в зависимост от условията тя може да премине от 100% задно задвижване до пълно заключване само за 165 милисекунди; преходното подаване на въртящ момент към предната ос може да отнеме едва 100 милисекунди. Това прави системата AWD невероятно откликваща, което осигурява изключителна динамика във всякакви условия.
Разпределението на въртящия момент между предната и задната ос се регулира от Интелигентната динамика на задвижване (IDD) - високотехнологична система за управление, разработена в нашите заводи. IDD получава информация от редица сензори по автомобила, включително ъгъл на волана, позиция на горивния дросел, степен на отклонение и странично ускорение. Чрез тези данни IDD постоянно изчислява триенето между площта на контакт на гумите и повърхността и колко от наличнотосцепление се използва.
С това ниво на интелигентност IDD може да използва стратегии за превантивно или реактивно управление, за да оптимизира разпределението на въртящия момент, да увеличи максимално сцеплениетои да подобри динамиката на автомобила. За да бъде IDD още по-ефективна, тя е свързана със системата за Динамичен контрол на стабилността, системата за Векторно разпределение на въртящия момент и - където е приложимо – с Активния заден блокиращ диференциал на автомобила.
Активният заден блокиращ диференциал, които е наличен при всички модели с 6 цилиндъра, осигурява предимства на пътя и офроуд. Електронното управление на мокрия съединител означава, че диференциалът може да оптимизира разпределението на въртящия момент между задните колела като функция на прехвърлянето на тежестта и повърхностното триене: това увеличава максимално сцеплението при потеглянеи излизане от завои и при пресичане на трудниофроуд терени.
Водещата в света система Terrain Response на Land Rover позволява на водача да регулира настройките на автомобила спрямо преобладаващите условия на пътната настилка, с възможност за избор между режими Еко, Комфорт, Трева/Чакъл/Сняг, Кал/Коловози, Пясък и - при моделите R-Dynamic - Динамичен. Всеки от тях променя калибрирането на двигателя, трансмисията, системата за задвижване на всички колела, окачването и системите за контрол на стабилността за оптимално сцепление и стабилност.
Дизелови двигатели Ingenium: Нисък разход на гориво, висок въртящ момент
И двата двигателя са оборудвани със свръхмодерни технологии за намаляване на емисиите. Най-икономичната версия на двигателя, позната като D180, включва система Common Rail с 1 800 бара и един турбокомпресор с променлива геометрия, което осигурява чисто, тихо, икономично горене и отлични реакции и приниските обороти. Развивайки 180 к.с. и максимален въртящ момент от 430 Нм при 1 500 об./мин., този двигател осигурява гъвкава динамика и изключителна икономичност: ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 8,9 секунди, с разход на гориво и CO2емисии от 5,4 л/100 км и 142 г/км съответно в европейски комбиниран цикъл.
За още по-добра динамика без компромис с икономичността, водачите могат да изберат по-мощния дизелов двигател Ingenium: D240. Оборудван с два турбокомпресора - първото приложение на серийно-секвенциална форсираща система от страна на Jaguar Land Rover - и система Common Rail с 2 200 бара, този двигател развива 240 к.с. и изключителните 500 Нм въртящ момент при едва 1 500 об./мин. Това позволява ускорение от 0 до 100 км/ч само за 7,3 секунди. Стойностите от 5,8 л/100 км и 154 г/км CO2 в европейски комбиниран цикъл са също толкова впечатляващи.
Изключителен въртящ момент: Дизелов двигател V6 със 700 Нм
Най-новият 3,0-литров дизелов двигател V6 – D300 – е еталон за финес с изключителна икономичност и невероятна динамика, благодарение на мощните 300 к.с. и впечатляващия максимален въртящ момент от 700 Нм. Този забележителен двигател може да отведе Velar от 0 до 100 км/ч само за 6,5 секунди по пътя към максималната скорост от 241 км/ч. Стойностите на разхода на гориво и емисиите са 6,4 л/100 км и 167 г/км CO2 в европейски комбиниран цикъл.
4-цилиндрови бензинови двигатели Ingenium: динамика и икономичност
Velar е едно от първите приложения на новите 2,0-литрови 4-цилиндрови бензинови двигатели Ingenium, проектирани да предлагат гладка динамика. Познат като P250, първият от двата нови бензинови двигателя развива максимална мощност от 250 к.с. и максимален въртящ момент от 365 Нм, който се поддържа от едва 1 200 об./мин. до 4 500 об./мин. Това означава, че Velar може да ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,7 секунди и да постига впечатляващите 7,6 л/100 км и 173 г/км CO2 в европейски комбиниран цикъл.
Най-мощната версия – P300 – има 300 к.с., което я прави най-мощния 4-цилиндров двигател, използван някога в автомобил Land Rover. Той генерира максимален въртящ момент от 400 Нм и предоставя изключителни реакции по всяко време. Този мощен двигател ще бъде наличен по-късно през годината.
Бензинов двигател V6 с компресор суперчарджър
Върховният двигател за най-взискателните водачи е 3,0-литровият V6 с компресор суперчарджър. Резултатът е изключителни 380 к.с. при 6 500 об./мин. и 450 Нм въртящ момент - достатъчно да ускори автомобила от 0 до 100 км/ч само за 5,7 секунди и по-нататък до електронно ограничената максимална скорост от 250 км/ч. Впечатляващи 9,4 л/100 км и 214 г/км CO2 в европейски комбиниран цикъл подчертават изключителния обхват на възможностите на този мощен двигател.