Tеѕslа Rоаdsѕtеr - колата, кoято преобърна автомобилната индустрия, стана част oт нoвoто щуро нaчинaниe нa милиардера Илън Mъcк. Ha 6 фeвpyapи яpкoчepвeният eлeктpичecки aвтoмoбил, чacт oт частната колекция на предприемача, пое курс към Марс със скорост 11 км/сек, на 400 млн. км от Земята. По музикалната уредба на возилото звyчи песента Liіfе оn Маrsѕ нa Дeйвид Бауи. Зад волана е манекенът Старман със скафандър.
Кабриолетът на Мъск бе натоварен на ракетата “Фалкон хеви” във Флорида, като ден по-късно първата космическа спортна кола даже се насочи към астероидния пояс след Марс, по-далеч от първоначалната цел. Мъск съобщи, че при последното запалване на ускорителите от най-горната степен спортната кола е изведена на орбита около Слънцето, която стига до астероидния пояс между Марс и Юпитер. Първоначалният план беше автомобилът да не стига по-далече от Марс.
10-годишният Теsѕlа
Rоаdѕstеr няма нищо
общо със
съвременните
екомодели
на американската компания. Факт е, че това е първата електрическа кола на компанията и държи доста рекорди, но тя използва основата на легендарния английски Lotus Elise. За целта заводът на компанията във Великобритания произвежда 2500 купета на този лотус, като окончателното укоплектуване на роудстъра става в САЩ. Един от тези автомобили сега е в Космоса.
Tesla избира Lotus Elise преди всичко заради ниското тегло, като за целта каросерията е преработена с широко добавени елементи от карбон. От Elise изцяло са взети кормилото, предното стъкло и приборният панел. Tesla Roadster предлага впечатляващ за времето си пробег с едно зареждане на акумулаторите - около 400 км. Екологичното спортно возило се сглобява в Калифорния от от 2008 до 2012 г. и е първият сериен изцяло електрически автомобил с литиево-йонни батерии. Roadster ускорява от място до 100 км/ч за 3,7 секунди и има максимална скорост от 201 км/ч.
Следващото поколение се очаква да бъде въведено до 2018 г. и няма да има нищо общо с колите на Lotus, а ще използва съкратена платформа на модела Tesla S.
Не по-малко интересна е историята на оригинала Lotus Elise. Спортният автомобил с разположен по средата двигател още при представянето си във Франкфурт през 1996-а привлича вниманието с впечатляващата си динамика въпреки мотора със скромните 120 конски сили мощ. Моделът е кръстен на внучката на Романо Артиоли, новия собственик на компанията. Амбициозният италианец решава да възроди марката Bugatti и купува от GM и британската фирма Lotus. Мечтата на Артиоли обаче приключва с банкрут, а Lotus е продаден на малайзийската компания Proton и благодарение на това остава жив.
Elise е в основата и на закритата версия Exige. Алуминиевото шаси на Elise става база за много спортни коли. Заради ниския си център на тежестта то е предпочитано от тунинг компании.
Българският
суперавтомобил
SIN R1 на
Росен
Даскалов
също се прави на основата на модела на Lotus.
Melkus пък е единственият социалистически производител на спортни коли в ГДР, който се опита да се върне на сцената с помощта на Lotus Elise. Немските инженери направиха RS 1000 с нагоре отварящи се врати тип чайка.
В началото на века същият Lotus бе в основата и на един от най-необичайните модели на Opel - средномоторния Speedster.
Тунинг ателието Rinspeed, освен, че направиха от Elise електрокар, го превърнаха и в амфибия. Швейцарците се вдъхновили от филм с Джеймс Бонд с плаващ лотус. Концептът sQuba, освен че може да плава, е в състояние да се гмурка на дълбочина до 10 метра.
Компанията от Тексас Hennessey направи от Exige хиперкола с V8 двигател от Chevrolet Corvette с мощност 1471 коня. Venom GT през 2013 г. установи световен рекорд за ускорение от място до 300 км/ч (13,63 сек) и разви максимална скорост 427,6 км/ч. След година същата кола стана по-бърза дори и от Bugatti Veyron Super Sport - 435,31 км/ч.