Бензиновите коли намалели с 64 138, дизеловите повече с 19 710 за 9 месеца

https://www.24chasa.bg/avto/article/6831293 www.24chasa.bg
Едва 62 автомобила от американската марка на Илън Мъск - Tesla, са регистрани в България, като за последните 9 месеца са внесени едва пет коли.

Драстични промени в автомобилния парк у нас са настъпили в последните 9 месеца, сочи стастиката на регистрираните превозни средства в България от 1 юли 2017 г. до 1 април 2018 г. В този период дизеловите возила у нас са с 19 710 повече, а бензиновите са намалели с 64 138. Данните са за всички леки автомобили - нови и употребявани. В средата на миналата година бензиновите возила, водени на отчет в България, са били 1 432 216 - сега са 1 368 078. Към 1 юли 2017-а дизеловите автомобили с регистрация са били 1 148 727, а към 1 април тази година те са скочили на 1 168 437. Това означава, че

съотношението

на бензинови

към дизелови

автомобили

на родния

автопарк сега

е 17 процента

в полза на бензиновите возила, докато преди 8 месеца тя е била 24 процента, т.е. разликата за 8 месеца е 7%.

Само през март 2018 г. регистрациите на бензиновите автомобили са намалели с 13 127 бройки, докато при дизеловите - само с 2232 (стастиката е отрицателна заради големия брой стари коли, които всеки месец остават без регистрация).

Коренно различна обаче е картината при продажбата на нови автомобили - все по-малко търсене на дизелови автомобили за сметка на бензиновите, хибридите и електрическите. За цялата 2017 г. делът на нафтовите возила е бил 53%, а на бензиновите - 43%. През 2016 г. дизелови коли са 60%, а бензиновите - 38%. След първите три месеца на тази година съотношението дизел към бензин е почти изравнено - 48% към 47%, като останалите проценти отиват към возилата с алтернативно задвижване.

В момента

в България се

движат 523

електрически

коли и 3901

хибрида

Преди 9 месеца возилата само на ток са били почти два пъти по-малко - 335 (със 188 по-малко), а хибридните автомобили - 3249.

Според данните на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА) търсенето на нови дизелови коли е спаднало с над 5% и сега те са 44,8% от покупките при 49,4% година по-рано.

На колите с бензинов двигател се падат 49,4% от сделките.

Продажбите на повече бензинови возила, отколкото дизелови, което се случва за първи път от 2009 г., води обаче и до повишаване на средното ниво на вредните емисии, които те отделят.

Според данните на специалистите от АСЕА през 2017 г. купените нови автомобили в страните от ЕС са отделяли средно 118,5 грама на километър въглероден диоксид, което е с 0,4% повече от 2016 г.

Нарастване

на емисиите

в Европа се

отчита за първи

път от 2010 г., когато се въвеждат наблюденията по този показател.

В общо 17 от 23 страни - членки на ЕС, се забелязва повишаване на отделяния от купените нови коли въглероден диоксид.

Вредните вещества, бълвани от колите, се увеличават, защото бензиновите автомобили харчат повече гориво и изхвърлят повече въглероден диоксид.

Единствените дизелови автомобили, които могат да се движат без ограничения и в бъдеще, са със стандарт Евро 6. Германската организация за опазване на околната среда “Дойче Умвелт” обаче обяви, че е направила тестове, които са показали, че те също прекрачват драстично границата на допустимото изхвърляне на азотен оксид. Тестовете им се потвърждават и от Съюза на германските автомобилисти ADAC. Експерти твърдят, че на улицата резултатите, показани от дизелите Евро 6 в лабораториите, се провалят.

Едва всеки шести автомобил влиза в ограниченията, останалите изхвърлят азотен оксид над допустимото, като при някои то е дори десетократно повече.

Заливат ни стари немски нафтови автомобили,

изхвърлят 12 пъти над допустимото азотен оксид

Западноевропейците обръщат гръб на дизеловите автомобили. В резултат на това десетки хиляди стари коли се купуват от източноевропейци, където няма драма с газовите емисии от автомобилите. Само в България през 2017 година са внесени 100 000 стари коли, от които 40% са с дизелови мотори. Това съобщи европейският Съюз на транспорта и околната среда.

Всяка втора дизелова кола пък е по-стара от 10 години. Заради предстояща забрана да се карат нафтови коли в големите градове в Германия, продажбите им към България и други страни от Източна Европа вероятно ще се увеличат многократно. Това ще се отрази пряко върху качеството на въздуха у нас.

При внесените миналата година у нас дизелови автомобили изхвърлянето на вредни емисии на азотен оксид средно 12 пъти над допустимата от ЕС норма - тоест 1013 мг/км, вместо спазваните от новите коли 80 мг. При повечето липсва и филтър срещу прахови частици.

27% от внесените от Западна Европа в България дизелови коли идват от Германия. Повечето вкарани в България през 2017-а коли миналата година са внос от Италия - 63%, сочат още данните.

В Италия като в Германия дизелът не се радва на голяма почит сред гражданите.

Не всяка стара дизелова кола попада в България. Според разследване на немското списание “Фокус” повечето търговци на автомобили вече нямали никакво място да складират продадени дизелови стари коли и ги разфасовали за части. Само автомобили с Евро 4, които почти не са навъртели километри, се продават в самата Германия.

По този начин Германия се освобождава от вредния азотен оксид, но го прехвърля в по-бедните страни като България.

Само заради липсата на филтри за фини прахови частици, които предизвикват рак, в България умират годишно 13 000 души, смятат от организацията.

Подобни статистики се разглеждат скептично от редица експерти, според които не може да се каже категорично какво замърсява въздуха и причинява директна смърт. Според тях при стандарт Евро 4 има твърде малко вредни емисии, които са над разрешеното, особено в сравнение с Евро 5.

Въпреки тези забележки всички са единодушни, че внесените стари дизелови коли генерално замърсяват въздуха и увеличават фините прахови частици.

Купувачи в Германия на дизелови коли втора ръка трудно се намират заради заплахата в големите градове скоро да се наложи забрана за движение на дизеловите автомобили. През февруари Върховният съд позволи на градовете сами да взимат решение за такива забрани и се смята, че до края на годината градове като Берлин, Мюнхен, Кьолн, Хамбург ще се възползват от нея и ще въведат зони, забранени за дизелови мотори.

Оказва се, че дори коли на по две-три години могат да бъдат засегнати от забраната. Предложението те да бъдат преоборудвани, така че да не изхвърлят вредния азотен оксид във въздуха, засега не се приема, тъй като не е ясно кой би платил за него - производителите или собствениците.

За модернизирането на един дизелов автомобил са нужни към 2000 евро, тоест за всички около 6 милиона дизелови автомобила, които се движат по улиците на Германия, ще трябва да се намерят близо 12 милиарда евро. “Германската автомобилна индустрия е в състояние да понесе подобна финансова тежест, макар че това несъмнено ще я натовари сериозно”, прогнозира Щефан Брацел от висшия Институт по икономика в Бергиш Гладбах пред “Дойче веле”. Но ако бъде решено, че индустрията трябва да поеме тези разходи незабавно, ще последват и съответни искания от съседните европейски страни - например от Франция и Италия, където карането на дизелови автомобили е много широко разпространено. Възможно е тогава към иска да се включат и източноевропейските страни като България, които също се оказват пряко засегнати от забраната.

“В този случай вече ще става дума за преоборудването на над 60 милиона автомобила, а германските автомобилопроизводители не биха могли да се справят с подобна задача”, казва експертът.

В същото време старите дизелови автомобили стават все по-желана стока в България, тъй като търговците в Германия не могат да ги продадат и свалят драстично цените им. Според Съюза на германските автомобилисти 87% от продаваните в момента дизелови коли в Германия се предлагат с огромна отстъпка. Колите със стандарт Евро 5 вървят вече на половин цена. 11% от търговците пък дори смятат, че колите от този клас изобщо не могат да бъдат продадени. Това поставя под заплаха съществуването на немалко търговци на автомобили втора ръка. Очаква се и намаляване на работните места в автомобилната индустрия, а лични щети ще понесат всички онези германски трудещи се, които трябва да стигат до работното си място в съседен град с кола и имат дизел.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Живея чрез изкуството. То ми е необходимо, за да съм това, което съм. Така обяснява работата и призванието си актрисата и художник Диана Димитрова. Шармантната красавица, която спечели симпатиите на широката публика след превъплъщението си в образа на д-р Зорница Огнянова от популярния сериал "Откраднат живот",

"Аз съм левскар. Искам да победим ЦСКА. Дали ще успея да им вкарам гол или не, е Божа работа!". Това заяви пред "България Днес" новата звезда на "Ботев" (Вр) Валери Божинов. Още повече че преди време той носеше синята фланелка на любимия си български отбор. Валери ще излезе срещу ЦСКА тази събота от 20 часа.

Моделът Александра Петканова отиде на преглед при акушер-гинеколог в столична болница, видяха топпапараците на "България Днес". Съпругата на Лудия репортер Даниел Петканов, с когото вдигнаха сватба в къщата на "ВИП брадър", е взела много сериозно бременността с първото си дете и спазва всички препоръки за бъдещи майки.