Ford Fiesta ST: колата за каране

https://www.24chasa.bg/avto/article/6918710 www.24chasa.bg

В ерата на псевдоофроудърите, хибридите и електрическите коли на изчезване са бензиновите автомобили, в които фокусът е върху карането, а не само във возенето. Почти вече ги няма т.нар. горещи автомобили с малко тегло, но с мощни двигатели, които да са на прилични пари. Един от тези представители на изчезващата “Червена книга за коли” е Ford Fiesta ST.

Кое е най-доброто място за тестване на горещ хечбек в Европа? Със сигурност едно от тях е реални отсечки на епичното рали “Монте Карло”. Именно в чукарите над Ница, Кан и Сен Тропе група журналисти имахме шанса да изпробваме хотхеча и да се убедим в неговите качества.

Ford Fiesta ST е по-добър от предшественика си не само заради 200 коня под капака (с 18 повече) и по-големия въртящ момент (290 Nm сега срещу 240 преди), а заради директното си пътно поведение, което е направено така, че само след няколко минути влизането и излизането от острите завои с газ до ламарината са едни от най-лесните дейности в света. В тази фиеста

адреналина

осигурява дори

и по-малък като

обем бензинов

двигател

Колата разчита на 1,5-литров трицилиндров турбомотор (предишният беше 1,6 л), който е в състояние да ускори возилото от място до 100 км/ч за 6,5 секунди (с 4 стотни по-добро отпреди). Максималната скорост е 232 км/ч. Ford Fiesta ST тежи 1262 кг. и за първи път ще се предлага и с пет врати. Въпреки, че е наедряла с около 100 кг, фиестата е истински малък хулиган на асфалта с 200-те коня и 290 Nm, които са налични още при 1600 оборота, т.е. излита секунди след като сте натиснали достатъчно настоятелно най-десния педал.

Наличните конски сили са предостатъчно на този малък автомобил, но по-голямата сила на колата е изключителното пътно поведение, държащо се на новия механичен диференциал с ограничено приплъзване, подобряващ сцеплението в завой, специалните пружини с дъговидна форма, насочващи напречното натоварване, и система за контрол на въртящия момент Torque Vectoring, която се

“влага” в много и по-големи като клас модели. Програмата на практика елеминира недозавиването, което е характерно за колите с предно задвижване. Torque Vectoring контролира разпределението на въртящия момент в зависимост от промените в позицията на дроселовата клапа (натискането на педала за газта), ъгъла на завъртане на волана и пътната повърхност, като по този начин компенсира стремежа на автомобила към завъртане или занасяне. Освен това окачването е понижено с 10 мм в сравнение със стандартната Fiesta, а стъпката на колелата е станала с 10 мм по-широка за по-голяма стабилност.

Може да избирате между три режима на каране - нормален, спортен и за писта. В нормален режим при липса на натоварване на двигателя се изключва един от цилиндрите и продължава да работи само на два с цел икономия на гориво. В този режим по каталог смесеният разход на бензин би трябвало да бъде 6 л на 100 км. В спортен режим воланът и педалът на газта стават по-директни, а ако намалите рязко оборотите от ауспуха, излиза характерното за спортните коли пукане, като част от звука се вкарва в салона чрез аудиосистемата Bang&Olufsen. Режимът Track изключва системата за контрол на сцеплението, което позволява приплъзване и въртене на гуми.

Тази фиеста може да бъде снабдена също така (срещу доплащане) и

с Launch control за

екстремно тръгване

от място,

който може да бъде стартиран от бутоните на волана, активирайки специален графичен дисплей на 4,2-инчовия инструментален панел. Отпускането на съединителя позволява оптимизирано стартиране, а системите за електронен контрол на стабилността (ESC), за контрол на сцеплението и за векторно разпределение на въртящия момент управляват мощността и въртящия момент за бърз старт.

Стандартна комуникационна и развлекателна система SYNC 3 с 6,5-инчов екран или опционален 8-инчов екран позволява на водачите на Fiesta ST да управляват аудиосистемата, навигацията и свързаните смартфони чрез прости разговорни гласови команди.

Стандартните технологии включват помощ за поддържане на лентата, предупреждение за напускане на лентата и круиз контрол с ограничител на скоростта. Предлагат се и функции като чистачки със сензори за дъжд, автоматични фарове, автоматично превключване на дълги светлини и разпознаване на пътните знаци.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Тихомълком у нас е върнат Матей Боев, дясна ръка на Евелин Банев-Брендо в наркобандата, прочула се с прозвището "Кокаинови крале". Боев е докаран в България от италиански затвор, където излежава присъда за дрога. Повод за трансфера му е молба да доизлежи наказанието си в български затвор. Вчера тя бе разгледана от Апелативния съд в София.

На лежерна разходка с раздумка със стар приятел се отдаде българският певец Йордан Марчинков. Той се отдаде на неангажираща среща със свой другар в района на НДК в столицата. И като истински артист, Марчинков беше емоционален, докато говореше - махаше с ръце и разпалено

Фолкпевицата Мария гасне по бившия си мъж Християн Гущеров! Макар двамата да са разделени от повече от година, чалгарката не може да го прежали и използва удобен момент да му се обясни в любов. Последният й напън е чрез парчето "Чувал ли си за такива", чийто видеоклип Отварачката пусна буквално няколко дни преди сватбата на Гущеров с новата му