А ако минем на малки, но нови коли?

https://www.24chasa.bg/avto/article/7156606 www.24chasa.bg

Щом можете да заделяте поне 250 лева на месец, употребяваният автомобил не е сполучлив избор

ГЕОРГИ ЛУКАНОВ

В дни на протести заради скъпото гориво и покачването на данъците на автомобилите все повече българи си задават въпроса дали могат да си позволят нова кола, или отново да си купят употребявана.

С покачването на доходите, макар че в повечето случаи това не се усеща масово заради поскъпването на живота, все повече българи имат възможност да си купят чисто нов автомобил. Не че и новите коли не са поскъпнали с годините, особено ако се изкушите да сложите някоя и друга допълнителна екстра, но при всички положения повишението на цените им изостава от ръста на инфлацията и доходите дори и в България.

Новото си е ново - тези думи може да чуете дори и от търговците на употребявани возила на борсите в “Горубляне” и Дупница. Новите автомобили

несъмнено са по-безопасни,

по-екологични, обикновено

се управляват по-лесно и

предлагат комфорт

Това е и основната причина много хора да предпочитат автомобилът им да излезе направо от шоурума на нула километри.

Втората главна причина е, че вече може спокойно да вземете кола в гаранция за 5, че и повече години, като през това време не мислите за ремонти, а заплащате само консумативи като смяна на масло и накладки, но този разход ще го усетите по-осезаемо само ако навъртате сериозен пробег с колата. Трябва да се знае също, че гаранцията на автомобила може да покрие скъпи ремонти при повреда, но задължава цялото обслужване да се извършва в оторизирания сервиз на марката. Трудът на работниците се заплаща по тарифа от 50-90 лева на час. Официалният сервиз е задължителен, ако потребителят иска да запази фирмената гаранция на колата.

На обратния полюс е покупката на употребяван автомобил. Никога не може да сте сигурен каква кола купувате и разчитате на късмета си. В повечето случаи километрите “не са това, което са”.

Освен това съвременните

автомобили вече не се

правят с идеята

да бъдат вечни,

просто защото повече от клиентите не го изискват. Защо да се влагат допълнителни сили и средства в дълголетността на един автомобил, след като в масовия случай той не се кара повече от десетина години? Макар че в това отношение шофьорите на Балканите и някои части на Източна Европа и Латинска Америка сме изключение.

Много българи, които предпочитат да карат по-луксозни модели на над 10 години, отбелязват, че в края на миналия век премиум марките, и не само, са били с по-добро качество и не са се разваляли. Дали е вярно, никой не може да ви каже, но едно е сигурно -

автомобилите стават все

по-технологични, с повече

помощници за шофьора,

и са натъпкани с всевъзможни полезни и (недотам) джаджи. Цялата тази електроника, обикновено идваща от няколко големи световни доставчика, често се “бъгва”, а и ремонтът не е никак евтин.

Не е нужно да си лобист на вносителите на нови автомобили, за да разбираш, че ако човек може да си позволи месечна вноска от порядъка на 250-300 лева, е по-изгодно да си купи нова кола за около 20-25 хиляди лева, отколкото употребявана.

Има обаче няколко неща, които българинът все още трудно преглъща. Т.нар. финансов лизинг се предлага от повечето официални дилърства, финансови посредници и от банки. При покупката на изплащане на нов автомобил по време на лизинга колата остава собственост на фирмата вносител или на този, който отпуска парите, и обикновенно се прехвърля на името на клиента, ако на края на периода на гаранцията плати остатъчната стойност.

Същността на остатъчната стойност е в края на срока на лизинга да остане неизплатена част от автомобила, чийто размер е предварително избран, но той не се приспада в началото. Както при всеки друг кредит, така и при лизинга месечната вноска се състои от плащане по главницата и плащане по лихвата. Именно от плащането по главницата се приспада в определена пропорция остатъчната стойност и така сумарно в края на лизинга се получава зададената още в началото остатъчна сума. Важното, което трябва да се знае при такъв погасителен план, е, че независимо от приспадането на заложената остатъчна стойност лихвата се начислява върху целия размер на кредита. Лихвата се начислява върху сумата на автомобила с ДДС, намалена с личното участие.

Точно тази сума обаче -

обикновено от порядъка

на 20-25 процента

от стойността на колата,

в повечето случаи не си заслужава да заплащате. Най-добре е просто да върнете вече 5-годишната кола с изтекла гаранция и да вземете (този път без първоначална вноска) друг автомобил от същата компания. Така ще продължите да карате нова кола. Ако предпочетете да заплатите тази остатъчна стойност, сметките може и да не ви излязат. От една страна цената на колата от 25 000 лева като нова за среден и нисък клас за 5 години ще е намаляла повече от два пъти. Ако решите да покарате същия автомобил още няколко години, тогава сумата, която може да вземете за него, няма да е по-голяма от 5-6 хиляди лева. За това най-добре е, ако сте се престрашили да купите нова кола, това да е до живот с равни месечни вноски.

Не лош вариант е да си купите и нов автомобил с по-малки екстри, размери и двигател, без да има остатъчна стойност. При този случай обикновено трябва да си приготвите около 5000 лева за първоначална вноска и между 250-350 лева на месец при лизинг от 60 месеца (Виж таблицата за различните класове автомобили в три ценови категории).

Шансът да загинете е много по-малък, ако сте в нова кола

През няколко месеца в интернет се пускат видеоклипчета, в които се запечатват пораженията, които остават в нови автомобили и такъв на сериозна възраст при различни катастрофи и удари. Винаги “победата” е в по-новата кола, най-малкото защото ламарините им не са ръждясали.

Официалната статистика за броя загинали при катастрофи и годината на производство на превозното средство е категорична, че колкото по-нова е колата, толкова по-малко са смъртните случаи при инциденти. Американската организация NHTSA (Национално управление за безопасност на движението) анализира данните за катастрофи със смъртен случай за периода 2012-2016 г. и прави класация, в която е описана категорично категорично тази тенденция.

При автомобили, произведени до 1984 г., хората загиват при 55% от катастрофите. За колите от периода 1985-1992 г. картината не е по-добра – 53%, докато за периода 1993-1997 г. показва леко подобрение – 46%. При машините от 1998-2002 г. смъртността пада до 42%, а при тези от 2003-2007 г. достига 36%. Накрая – при колите от 2008-2012 г. резултатът пада до 31%, докато при тези от 2013-2017 г. вече е 26%.

Специалистите от застрахователния институт за безопасност на пътя (IIHS, Insurance Institute for Highway Safety) пък отбелязват, че дори 10-годишен автомобил, който не разполага с необходимите системи за безопасност - ESP, ABS, и необходимия брой въздушни възглавници, се представя много по-зле, отколкото нов автомобил. Тези системи намаляват риска от попадане в катастрофа на пътя. Споменатата вече ESP пречи на колата да се преобърне, докато спирачната система ABS е толкова добра, че вече се поставя и на мотоциклетите. Новите коли се проектират със задължителна зона за деформация при удар. Така се получава прилично ниво на активна и пасивна безопасност, дори при коли с по-малки размери.

Според данните на IIHS при милион регистрирани превозни средства най-малко смъртни случаи има при катастрофи с големи нови кросоувъри - едва 13. При същите инциденти с малки коли живота си са загубили 64 души.

Автомобилите нов внос са за продаване, а не за каране

Как да се купи автомобил от България? С търсене, много търсене. Имайте предвид, че нововнесените автомобили са избирани предимно за продаване, не за каране. Така започва потребителски материал в един от най-големите форуми за покупка на употребявани мерцедеси у нас.

Родните автотърговци признават, че 60-70% от внесените коли в България са претърпили леки или тежки катастрофи, преди да се поправят с подръчни средства у нас. Останалите пък са на огромен километраж и затова цените на такива автомобили в повечето случаи са по-ниски, отколкото на продавани в Западна Европа. И най-почтеният автотърговец връща километража с минимум със 100 000 км.

Нормалните километри изминавани от една кола в Германия са около 40-50 хиляди за година. Освен ако не е била фирмена или куриерска - тогава и 100 хиляди са малко. Всяка кола има сервизна книжка и ако търговецът не я даде, това означава, че тя не е водена редовно и няма как да ти я покаже. Ако все пак ти покажат някаква, тя обикновенно е само от първия собственик, докато колата е била в гаранция. Няма начин през 1-ата година колата да е минала 70 хил., а на осмата година да е стигнала едва до 130 хил.

Ако автомобилът е сравнително нов, може да проверите по датата на гумите. Но и това не е достатъчно, за да се определи със сигурност дали километражът е превъртан. Ако употребяваната кола е карана в Германия, задължително е била със зимни и летни гуми. Така автомобилът дори с пробег 150 хил. км може да е с оригиналните гуми.

Ако шофьорската седалка е доста изтъркана и протрита по ръба, който е към вратата, това е сигурен признак, че автомобилът е навъртял доста километри. Същото важи, и ако скоростния лост и волана, както и за стелките под педалите. След това задължително се проверява компресията на двигателя със специален манометър. Освен, че трябва да е в нормите за модела компресията трябва и да е еднаква за всички цилиндри, разлика от 10% е много.

При оглед на външния вид на автомобила се започва от стъклата. Желателно е всички да са от в годината на производство на колата, или предишната. Същата операция се повтаря и с фаровете и стоповете.

Италия стимулира финансово купувачите на нови автомобили

ВИОЛИНА ХРИСТОВА, Рим

Италианците са най-моторизираната нация в Европа - с 62 коли на всеки 100 жители те бият германците (55,7 на 100), испанците (49), французите. Така твърди международно изследване на института “Аутопромотек”.

В 60-милионна Италия има и 6,5 млн. мотора.

Какви са причините за италианското първенство?

Най-вече фактът, че общественият транспорт не е много развит или пък не функционира добре. На европейско ниво Румъния е с най-ниска гъстота на коли - има само по 26 на всеки 100 души.

Италия е в средата на европейската класация по възраст на автомобилния парк. Автопаркът на Ботуша е на средна възраст 10,7 години.

“Най-млади” са

колите в Люксембург

– 6,2 години

средна възраст. “Най-стари” са тези в Полша – 17,2 г.

Много италианци използват държавните стимули за купуване на нова кола - те предвиждат значителни отстъпки и промоционални цени за купуването на хибридни или електрически автомобили.

Целта е да се изхвърлят от движение замърсяващите с двигателите си стари автомобили. Става въпрос за мерки на държавно и регионално ниво.

Системата от екостимули, насочена към постепенна смяна на остарелия автопарк, се въвежда за пръв път през 1997 г. Това означава, че всички италианци, които искат да пратят в пенсия старата си кола, могат да получат финансови помощи от държавата, за да си купят нова кола.

От една страна, екостимулите идват от държавата под формата на отстъпки за онзи, който реши да мине на по-екологична кола. Финансов стимул обаче се дава и от автомобилната къща, която намалява чувствително цената за клиент, който реши да замени старата кола за нова.

Ако вземете ценоразписа на новите модели коли, предлагани в дадена автокъща, ще видите едни цени. Ако обаче решите да си купите нова кола, оставяйки старата, цената ще бъде много по-ниска.

Неотдавна богатата област Ломбардия с център Милано лансира кампания за икономически стимули за подновяване на автопарка в региона. С тази цел за 2019 г.

Ломбардия отпуска 7,8 млн. евро. Те ще бъдат насочени към всички жители, които си купят електрическа, хибридна, метанова или бензинова кола от последно поколение. Напълно изключени от мерките са дизеловите коли. В замяна на това

купувачите на новите

коли трябва да се

откажат от старите

си и замърсяващи въздуха автомобили. Близо 1 млн. семейства в областта ще могат да се възползват от финансовите стимули.

В северната област Фриули също стартира регионална кампания за подмяна на амортизирания автопарк. Ако оставите старата си кола Евро 0 или 1 или дизелова до Евро 3, купувайки нова кола с максимум 8 места и с бензинов, метанов или електрически двигател, може да получите между 3000 и 5000 евро под формата на финансови стимули.

В Англия можеш да си купиш кола и за 3 паунда

ПАВЛИНА ТРИФОНОВА

Живеещите във Великобритания предпочитат да не купуват нови коли през последните години, подплашени от Брекзит и неяснотите около политиката на властите за дизеловите автомобили.

Само през миналия месец се наблюдава спад от 2,9% спрямо октомври 2017 г. При дизеловите коли намалението е още по-голямо - 21,3 процента, показват данни на Обществото на производителите и търговци на автомобили в Обединеното кралство.

От организацията очакват данните на годишна основа да бъдат още по-лоши, тъй като през октомври е имало леко съживяване на пазара заради съобщение, че правителството спира от ноември да плаща по 2500 паунда на тези, които станат собственици на кола - хибрид, а помощта за електромобилите ще намалее от 4500 на 3500 паунда.

Схемата бе въведена през 2011 г., за да се насърчат живеещите на Острова да използват екологични превозни средства. Основно по тази причина са били продадени 153 599 нови автомобила миналия месец. Намерението на британското правителство е да спре бензиновите и дизеловите коли от 2040 г.

Великобритания е единствената от петте големи пазара в Европа, където се наблюдава спад в покупката на нови превозни средства. През миналата година той бе 6 процента, докато Германия, Франция, Италия и Испания отчитат увеличение. В момента съотношението на купените нови коли към тези втора ръка в Обединеното кралство е едно към три.

Според експерти въведените през миналата година по-високи данъци върху новите автомобили, а през тази година специално върху дизеловите, също са отблъснали част от купувачите, въпреки че по-скъпата тарифа се плаща само през първата година и зависи от изхвърляните от колата въглеродни емисии.

След това пътният данък става по 140 паунда годишно, независимо дали се отнася за дизелов или бензинов двигател. За хибридните коли и електромобилите е с 10 паунда по-евтино. Ако обаче превозното средство струва над 40 000 паунда, се плащат допълнително по 310 паунда в продължение на 5 години, тъй като обикновено това са мощни коли, които са по-големи замърсители.

Регистрираните преди 2017 г. се таксуват според вида на използваното гориво и отделяните въглеродни емисии. Данъкът е в размер от 0 до 555 паунда на година, като високата ставка се плаща за тези, които изхвърлят 255 грама въглероден двуокис на километър.

За спада в продажбите на дизелови нови автомобили има и други фактори. Някои местни власти възнамеряват да ги ударят с по-високи такси за паркиране. Например кметството в Лондон вече обяви план да увеличи с 50% тарифата за тях.

Ако това стане, за спиране на дизелов автомобил в центъра на британската столица ще се плаща по 7,35 паунда на час при 4,90 паунда за бензинов.

Другата причина да се предпочитат повече коли - втора ръка, е твърде ниската им цена. Заради обратния волан те са трудно продаваеми извън Обединеното кралство.

Затова могат да се вземат изключително евтино, особено ако се участва в онлайн търгове. Англичаните са доста запалени по тях и често решават да обявят в някой от тях стария си автомобил, вместо да извикат фирма за рециклиране да го прибере, от която могат да вземат между 150 и 250 паунда в зависимост от големината. Така се стига до куриозни случки като например продажбата на 17-годишен роувър в движение за символичните 3,2 паунда, или 7,20 лева. Колата бе обявена за продажба в еBay със стартова цена под паунд. След като видял, че 12 часа преди края на търга никой не наддава, Крейт Читъм решил да предложи 3,2 паунда и спечелил.

Друг англичанин пък успя да стане собственик на хонда на цена по-ниска от влаков билет. След като видял, че ще му трябват 218 паунда, за да пропътува 160 километра от Лондон до Бристъл, той решил да си купи кола. Тя струвала 80 паунда, пътните такси - 81,38 паунда, застраховката - 20,43 паунда, а бензинът - 25 паунда, или общо 206 паунда.

Освен това възрастта на автомобила не е единствен фактор при определяне на застраховките, както е в България.

Степента на риск зависи и от възрастта на шофьора, района, в който живее, дали през последните 5 г. е участвал в катастрофи и дори от неговата професия. Обикновено по-младите водачи плащат повече, тъй като се смята, че са неопитни.

Широко разпространено е мнението, че по-ниска застраховка започва да се плаща след 25 г. Сред 10-те най-рискови професии са берачи на плодове и зеленчуци, които плащат средно по 971 паунда на година. Следват сервитьори, строителни работници, бръснари и художници. Прави впечатление, че повечето такива позиции обикновено се заемат от чужденци, сред които и много българи. За сравнение през 2012 г. застрахователите са смятали за най-рискови автомобилни състезатели, футболисти, диджеи, журналисти, студенти, а сред безопасните са били медицински сестри, учители и магистрати. Сега пенсионерите плащат най-ниска пътна застраховка - около 266 паунда на година. След това са секретарки, общински чиновници, библиотекари и полицаи.

Живеещите в райони с много хора, сгради и висока престъпност също се таксуват по-скъпо. Друг фактор е и дали колата се използва за работа, или за семейни нужди, като това се определя и от пробега за година. Колкото е по-голям, толкова повече се плаща.

В Гърция се напълниха с дизелови коли, купени от България

КАТЯ ПЕЕВА

Дългите години на криза промениха не само начина на живот на гърците, но и пазара на коли. Премина модата на дизеловите автомобили. Само допреди няколко години потенциалните купувачи търсеха или кола на дизел, или нищо друго. Вносителите се ориентираха бързо и започнаха масово да се продават дизелови автомобили, предимно втора употреба. Така паркът се напълни с морално остарели автомобили, хиляди от тях бяха закупени от България. Сега паркът на коли в Гърция е на средна възраст 15-16 години.

Причините са преди всичко финансови. От началото на кризата гърците едва смогват да си платят данъците, мнозина

останаха без работа

и средствата

не достигат

за нова кола

Но поуките от модата на дизела се виждат и предпочитанията се промениха. Само за миналата година в Гърция са продадени 21 718 дизелови коли и 38 хиляди бензинови. Дизеловите автомобили вече формират 34% от продажбите, а тенденцията е делът им да намалява. Влияние оказва и фактът, че в много европейски страни дизеловите коли са на прицел и се очаква да бъдат забранени.

Сега се търсят бензинови коли от нисък клас въпреки скъпия бензин. Цената на горивата доведе до ограничаване на използването на личните автомобили.

С 40% е спаднало

търсенето на горива

в страната. Гърците не се отказват все още от коли втора употреба, но произведени след 2010 г., ако е възможно при цена до 7000 евро. Според собствениците на автомобилни къщи това са най-търсените коли на гръцкия пазар в момента.

В предпочитанията доминират традиционно водещите на пазара германски премиум марки, но подходящи се оказват също френските и японските модели.

Промени се философията на купувачите. Сега водещо е “търся сигурна кола, а не много бърза”. В първите години на кризата продажбата на нови автомобили рязко спадна. Тази ситуация вече се променя.

Нови автомобили

Силно се увеличи интересът към нови коли от нисък клас. Тази година се очаква да се продадат над 100 хиляди нови автомобила, което не се беше случвало от години. Само за първите пет месеца продажбата на нови автомобили в Гърция се е увеличила с 24%.

Според председателя на съюза на вносителите на коли Димитрис Пациос причините са три.

Силният туризъм дава възможност на фирмите за коли под наем да обновят парка си. Купуват се все повече коли, защото през лятото по островите е много трудно за туристите да наемат кола в желания диапазон и като време, и като клас. Банките постепенно започват да отпускат кредити за нови автомобили. Гърците също търсят нова кола, но още не могат да си позволят скъпа марка и висок клас.

Коли на лизинг

В Гърция предимно фирми и компании използват коли на лизинг. Масовият потребител избягва този начин, защото не е сигурен дали месечният му доход ще е постоянен. По традиция гърците предпочитат да карат собствена кола. Затова теглят банков кредит, въпреки че тази процедура е много по-тромава от закупуването на кола на лизинг.

И по-малки фирми все повече се обръщат към тази форма, защото колите не влизат в баланса на дружеството и разходите по тях се приспадат, а и не се занимават с поддръжка. В Гърция много рядко ще срещнете модел комби. Предпочитат се джипове и кросоувъри. Това е тенденция в европейския пазар, която постепенно навлиза и в Гърция.

Електромобили

Все още ползването на електроавтомобили е в рамките на пожеланията. В Гърция се движат не повече от 800 такива коли, а от началото на годината са продадени само 43.

Специалистите правят паралел с Норвегия, където при почти същото население са продадени 20 хиляди автомобила. Според Георгиос Агеридис от Центъра за възобновяеми източници преди всичко трябва да се промени законодателството и да се дадат стимули за закупуване на електромобил. “Ако държавната администрация подмени парка си с електромобили, едва тогава гърците ще започнат да си купуват от тях”, коментират фирмите вносители.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Обичаш с мен да залиташ, загатва новата звезда Sarah Един от тарторите на ЦСКА и националния отбор по футбол Николай Бодуров стана скрит герой в песен. Фолкфурията Sarah посвети първото си хитово парче "Любов или не" на защитника, научи "България Днес" от свои източници. Сексапилната блондинка е най-новата звезда в телевизията на Митко Пайнера -

Капитанът на "Берое" Мартин Райнов е сред най-опитните футболисти в тима, въпреки че е на 26 години. Той ще изведе с лентата своя отбор в мача с "Левски" утре. Двата отбора и ЦСКА-София спорят за квотите за Лига Европа. Райнов бе пред трансфер при "сините" през лятото, но той пропадна в последния момент.

Иван Златарев играл представления пред изумени лекари Бащата на кака Лара - актьорът Иван Златарев, е претърпял инсулт! 79-годишният артист бил приет преди дни в Трета градска болница в столицата. За радост мозъчният удар бил исхемичен, което не навредило по никакъв начин на говора и ума му. За изумление на кака Лара и на лекарите ударът не