По-високите цени на застраховките и на гражданската отговорност намалиха тепма на ръста на продажби на нови автомобили, твърдят търговци. Статистиката на Асоциацията на автомобилните производители в Европа (АСЕА) показва, че през последния месец на миналата година в България са били регистрирани 2559 нови леки коли, което е понижение от 16,5% в сравнение с декември 2017-а. Така ръстът на продажби на нови леки автомобили у нас за цялата 2018-а е 9,9 процента, или 34 332 бройки.
Слабите продажби в дните преди коледните и новогодишните празници попречиха да се достигнат нивата на продажби от 2006 г., когато бяха реализирани 36 455 бройки нови леки коли.
31 244 автомобила бяха пласирани през 2017 г. Това означава, че според данните на АСЕА през миналите 12 месеца у нас са купени 3088 повече возила. Вносителите не предоставят точни данни колко от тях са регистрирани на фирми и колко на физически лица. Запазва се обаче тенденцията 75-80 процента да са купени от бизнеса и тази година. От тези 34 332 около 15-20 процента отиват за реекспорт.
Затова има и съществено разминаване в данните на АСЕА и тези на Пътната полиция за регистрацията на нови автомобили у нас.
Според тази статистика в страната са регистрирани 32 701 леки и 9537 лекотоварни автомобила, или общо 42 238 бройки.
През 2018 г. са регистрирани общо 319 639 автомобила, ванове, микробуси, камиони, автобуси, мотоциклети и специализирани превозни средства. Това е с 13 218 повече от 2017-а. Чисто новите сред тях са 42 238, което е с 3144 повече от същия период на миналата година. Свалени от регистрация са 582 645 превозни средства.
Най-масово българите са купували и през миналата година моделите на “Дачия” - 3666 бройки, следвана от “Рено” с 3423, “Шкода” (3235), “Тойота” (2783) и “Нисан” (2754).
При употребяваните автомобили лидер е “Фолксваген” с 30 516, следван от “Мерцедес” с 24 676, “Опел” (17 437), “Ауди” (15 733), БМВ (15 427) и “Тойота” (11 715).
Според данните на ACEA през изминалата календарна година регистрациите на нови леки автомобили в Европа са се увеличили с 0,1% до ниво от 15 158 874 бройки, при резултат от 15 136 590 за 2017-а.
Макар и символичен, този ръст е пети пореден на годишна база. Като цяло ръст в продажбите за миналата година има в 17 от 27 страни от ЕС. Най-сериозен е той в Литва (25,4%) и Хърватия (18,7%). Швеция и Великобритания са със спад на търсенето от по 6,8%. От големите пазари ръст за годината има в Испания (7%) и Франция (3%). В Германия търсенето е спаднало с 0,2 процента, докато в Италия продажбите са се понижили с 3,1 на сто.
През декември повишаване на търсенето има само на пет пазара - Литва, Хърватия, Румъния, Холандия и Италия. Спадът за целия Европейски съюз е 8,4% за последния месец на миналата година.