В последните седмици фейсбук е залят с хаштага , при който стотици хиляди потребители на социалната медия показват личните си фотографии в днешни дни и преди 10 години. Решихме да ви покажем как се е изменил автомобилният живот през последните 10 години.
За тези две петилетки автомобилната индустрия може би е най-бързо развиващата се. Преди 10 години сериен хибриден модел бе едва ли не само Toyota Prius.
За чисто електрическите коли се говореше като за летящи чинии, а Tesla едва плахо бе показала първия си прототип.
През 2009-а я нямаше тази мания по кросоувърите, а колите си бяха нормални - седани, ванове и хечбеци. Тепърва се зараждаше и модата на съвременните модерни джипки като SUV и SAV.
През 2009-а магистрала “Тракия” бе готова само между София и Стара Загора, магистрала “Люлин” (сега част от “Струма”) пък още се строи. Цената на най-евтиния бензин бе около 1,50 лв., а на дизела около 1,60. Преди 10 години еколози и евродепутати не се бяха заели да преследват нафтовите превозни средства. В София пък болшинството от автобусите бяха рециклирани димящи мерцедеси.
BMW Серия 3 се произвежда от далечната 1975 г.
Преди 10 години един от най-емблематичните модели на баварската марка се намира в своето пето поколение и по-точно във фейслифт вариант.
През тази година по пътищата ще видим седмия вариант на трета серия, който за представител на луксозния клас си е направо революционен като дизайн както отвътре, така и в интериора.
Второто поколение на най-малкия модел на Mercedes - А-класа, драстично се различава от съвременния си последен вариант.
Куриозното за този бейби мерцедес е, че доби популярност с това, че стана първият модел на марката, който не издържа “лосовия” тест и бе преобърнат от журналисти на писта.
Разбира се, германците веднага взеха мерки това повече да не се случва.
Peugeot 308 се произвежда от 2007-а и е замислен като пряк конкурент на Volkswagen Golf. Второто поколение на модела претърпя модернизация преди миналата година и се отличава с революционния си интериор с марковия i-Cockpit. Той се отличава с 12,3-инчовия цифров дисплей, отделен 8-инчов сензорен екран и автоматичното електрическо управление на предавателната кутия. Характерното при този интериор, е че приборният панел е разположен над сплеснатия волан и водачът е разположен по-близко до пода.
Porsche предизвика истинска революция сред луксозните брандове още преди 17 години, когато пусна на пазара Cayenne. Това бе първият офроуд на германската компания, както и първата кола с 5 врати. В момента вече се предлага третото поколение на луксозния кросоувър, като от няколко години вече се предлага и в хибридна версия, която може да се зарежда и от контакта.
Преди 10 години от завода в Толиати продължаваха да залагат на модел като ВАЗ-2107. Ладата, която е модернизирана луксозна версия на ВАЗ-2105, модел, който използва основата на Fiat 124, който става автомобил на годината в Европа през 1966-а. ВАЗ-2107 се сглобява от 1982 до 2012 г. в Русия. 10 години по-късно един от хитовете на ВАЗ е моделът Lada Vesta, който определено промени представата за автомобилите от тази марка.
Ford Focus е най-таченият модели на компанията в Европа. Идеологическият наследник на Escort се произвежда в четири последователни поколения от 1998 година. Последният вариант бе представен преди няколко месеца и тепърва ще завладява пазарите, включително и българския. За 10 години Ford Focus е станал по-голям и по-мускулест, а вече разчита и на знаменитите двигатели Еcoboost, които бързо се наложиха като бензиновия мотор на бъдещето.
Citroen C4 е един от най-ярките примери как са се изменили вкусовeте на повечето клиенти само за 10 години по отношение на формата на автомобилите. Френският модел за съвсем кратко време извървя пътя от нормален компактен хечбек до модерен кросоувър с името C4 Cactus. залитането на потребителите към “повдигнатите” коли доведе до това, че от компанията спряха луксозната си лимузина С5, като я смениха с голямата джипка C5 Aircross.
Преди 10 години в София много от автобусите бяха половин вековни, рециклирани и нов внос от Германия, които бълваха от ауспусите задушлив дим. Движеха се още и социалистическите икаруси. Сега "таралясниците" са сменени с китайски електрически автобуси и нови екологични рейсове на природен газ. Подменени са и повечето тролейбуси.