Търсенето на нови дизелови автомобили в страните от Европейския съюз (EС) е намаляло с 18,3% през миналата година - до 5,4 млн. бройки.Това показват данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA). Тенденцията за зъгарбване от страна на европейците на нафтовите возила се засилва през последните 3 месеца на миналата година, като през периода търсенето е намаляло с 23,6 процента.
В България пазарът на дизелови коли като абсолютна бройка за цялата 2018-а е намалял символично с 0,3 процента или 19 707 пласирани коли. У нас търсенето на бензиновите автомобили се е повишило през миналата година с 15,6% до 18 795 пласирани возила. Новите бензинови коли обаче остават все още по-малко от дизеловите на българския пазар.
В същото време интересът към новите автомобили на бензин в страните от ЕС се е покачил с 12,8% до 8,5 млн. бройки. Това означава, че през миналата година на Стария континент са пласирани с 4,1 милиона бензинови машини повече от дизеловите или с 57 процента.
През последното тримесечие на миналата година делът на продажбите на дизелови автомобили в страните от ЕС пада до 34,1%, при 41,2 на сто година по-рано. Сериозен ръст в този период се забелязва на покупките на автомобили, използващи алтернативни горива - 21,1%. Нараства и търсенето на електромобилите - 33,1%, докато за хибридите то е 31,1%.
През миналата година търсенето на електромобили е скочило с 53,2%, като са били продадени малко над 150 хил. бройки в ЕС. България е сред страните със сериозен ръст, но той е заради ниската база. През 2017 г. в страната са купени 68 електромобила, а през миналата – близо три пъти повече - 194 (185,3%).
При зареждащите се от контакти хибриди (плъг-ин) търсенето в България е намаляло с 31,6% (26 срещу 38 автомобила), докато в страните от ЕС се отчита покачване от 26,1% или 151 844 бройки.
При традиционните хибриди се отчита ръст на покупките с близо 40% в България (1600 пласирани коли) и 35,6% за ЕС (578 620).