В средата на април Ford отбеляза 55 години от производството на един от най-емблематичните си модели - Mustang. Автомобилът е официално достъпен в Европа от 2015 година, но любовта между него и континента датира още от рождението на емблематичния американски “мускул” (маскълкар) през 1964 г.
В чест на рождения ден на култовия автомобил във Великобритания 66 ентусиасти караха своите автомобили Mustang заедно и се присъединиха към четири чисто нови и класически модели от собствената колекция на Ford. След това селекцията от автомобили се подреди така, че да изпише числото 55. Производството на Ford Mustang започва през март 1964-а като компактен автомобил, базиран на предишен модел - Falcon. Името Mustang произлиза от бойния самолет от Втората световна война P51 Mustang.
Мустангът поставя началото на нов клас автомобили - такива с дълга предница и къса задна част, ставайки муза на немалко други модели впоследствие - Chevrolet Camaro, Chrysler Barracuda, Toyota Celica, Ford Capri и други.
Първоначалните очаквания и продажбените планове на Ford били за 100 000 бройки за първата година, но представянето е толкова успешно и колата е така добре приета от публиката, че само за първите 8 месеца са продадени над един милион бройки!
В първото поколение
двигателите
започват
с 2,8-литров
бензинов,
който скоро след това е заместен от 3,3 литра с мощност 120 к.с. Следват много нови и все по-мощни вариации на предлаганите мотори, като най-мощният е V8 7-литров, възпроизвеждащ над 400 коня. Само година след като се появява на пазара, първият Ford Mustang дебютира и в киното. Автомобилът участва в знаменития “Голдфингър” от поредицата за легендарния Агент 007 - Джеймс Бонд. Моделът бързо става истинска кинозвезда и за 55 години се е снимал в над 500 филмови продукции.
В САЩ цените на автомобила винаги са били приемливи - при настоящата версия те стартират от 24 000 долара. А първото поколение на модела се е продавало за точно 2368 долара, което бързо му осигурява предимство на пазара. Този, който измисля и лансира колата в средата на миналия век - Лий Якока, осъществява гениален маркетингов ход. Той кани потенциални клиенти да видят първия прототип на Mustang, който все още не е показан пред пресата. И ги кара сами да определят цената му.
Повечето казват сума с 1000 долара над тази, която от Ford са определили, като са категорични, че автомобилът е твърде малък на размери и скъп. Когато обаче разбират колко точно ще им струва, веднага си променят мнението.
Лий Якока твърди, че едно от най-трудните неща при проектирането на автомобил е да му се измисли име. Случаят с Mustang е още по-интересен, защото в избора на име участва и самият Хенри Форд III.
Един от вариантите
е колата да
се казва Torino,
но малко преди излизането й внукът на основателя на компанията се жени за красива италианка, която по-късно го зарязва. Така всякакви италиански асоциации са забранени.
В крайна сметка Ford изпраща един от своите специалисти в Обществената библиотека на Детройт, където той трябва да изрови имената на всички известни животни на различни езици. Предложени са хиляди варианти, като Якока се спира на 5 от тях - Бронко, Пума, Гепард, Жребец и накрая Мустанг.
Mustang от 1967-а е най-старата автомобилна версия, която е пусната в сериите за строене на блокчета LEGO - може да се похвали с повече от 1400 части и с опции за персонализиране. С детайли, включващи заден мост, който може да бъде “закачен” до подробен двигателен отсек под отвора на капака, моделът е голямо предизвикателство за феновете на Mustang и за ентусиастите на LEGO.