лавата на Римокатолическата църква Франциск дойде на жълтите павета на площад “Батенберг” в София с Kia Soul на 3-4 години, която взависимост от състоянието, пробега и двигателя струва около 20 000 лева на пазара на втора ръка в България. На следващия ден в Раковски папата пък използва на срещата с поклонници специално преработен открит пикап Isuzu D-Maх.
“Народният папа” използва вече веднъж Kia Soul - при посещението си в Република Корея преди 5 години. Тогава Негово Светейшество се возеше на лилав автомобил Kia Soul, като моделът бе изцяло електрически.
Белият Soul, който вози Франциск у нас, е от предишното, второ поколение на модела. Миниванът се оборудва с 1,6- и двулитрови бензинови двигатели с мощност от 132 до 204 к.с., както и с 1,6-литров турбодизел със 136 коня. Електрическата версия със 110 к.с. е популярна у нас и в София вече има много таксита от тази марка с двигател само на ток.
Специалсти коментират, че папата е избрал именно Kia не само заради приемливите цени на моделите на корейската марка, но и заради удобствата и здравината, с които се славят колите, особено които са произведени през последните десетина години.
Номерата на двете папски коли на Kia в Корея и в България бяха еднакви - SCV 1. Съкращението означава Stato della Citta del Vaticano - град и държава Ватикана и поредният номер за регистрация на автомобила.
Папа Франциск е известен с непретенциозния си стил не само в общуването с хората, а и в автомобилните си предпочитания. Докато е кардинал в родната Аржентина,
той ползва градски
транспорт,
а след избирането му за глава на Римокатолическата църква използва Ford Focus или 20-годишен фиат, като така дава пример на последователите си да правят същото.
“Колата е нужна, за да се върши работа. Ако искате луксозен автомобил, само се замислете колко деца умират от глад по света”, казва папа Франциск. И за разлика от предшественика си папа Бенедикт XVI не иска колите му да имат бронирана каросерия или стъкла.
Автомобилните предпочитания на Франциск са в контраст с вкуса към лукса, който проявяват предшествениците му. Покойният Йоан Павел II и Бенедикт XVI се возеха на бронирани всъдеходи Mercedes.
Самият папамобил, т.е. колата за среща на папата с множеството в Раковски, също не бе скъп избор. Това бе силно модифициран бял пикап Isuzu D-Max, оборудван с папски престол и стоянки, на които охранителите стоят прави и готови да защитят с телата си главата на Римокатолическата църква.
Нормален чисто нов пикап D-Max се продава в България на цени от 47 000 лева без ДДС. 1,9-литровият 4-цилиндров турбодизелов двигател на японската машина е с мощност 164 коня под капака и с помощта на теглича без задъхване тегли до 3,5 тона прикачен товар.
През 2017 г. папа Франциск стана притежател на едно от най-модерните ламборгинита в света, след като компанията му дари тунингован Huracan. Колата бе изцяло поръчково изпълнение, боядисана в цветовете на Ватикана - бяло и жълто, а автографът на папата бе изобразен на капака. Под него се криеше V10 двигател с 573 коня и максимална скорост от 320 км/ч.
Папата обаче бързо
продава луксозното
возило и приходите
от него дарява
за подпомагане на връщането в Ирак на християнски бежанци, които бяха принудени да напуснат домовете си заради терористичната организация “Ислямска държава”.
За първи път понятието папамобил се появява преди 110 години. През 1909-а на папа Пий X е подарен от епископа на Ню Йорк първият автомобил - изключително луксозният за времето си Itala 20/30. Папата обаче не е ползвал колата. Църквата много предпазливо приема новия вид транспорт, нерядко наричайки колите дори дяволско изобретение. Освен това Пий X обичал да повтаря: Родил съм се беден, живял съм бедно и искам да умра като бедняк!
Освен това до 1929-а римският папа нямал право да напуска пределите на миниатюрната си държава. Това била причината и следващият папа Бенедикт XV също да игнорира автомобилите.
За сметка на това техният наследник Пий XI (1922-1939) е не само голям фен на колите, но е първият папа, който сам кара автомобилите си. В гаража на Ватикана по негово време вече имало 16 коли от различни италиански марки - Bianchi, Fiat, Isotta Fraschini.
Първата чужда марка, която е пробила сред италианските, е Citroen. От компанията връчили на Пий XI позлатен Citroen C6E Lictoria, като насред салона има папски трон.