Kia Stinger. Вземайки ключовете от модела на корейската компания, скромно ме уверяват, че това не е масов автомобил и че е направен, за да покаже какво може всъщност да направи марката. От нашето представителство между другото добавят, че вече няколко десетки фенове на бързите коли са се доверили на Kia Stinger и са си купили колата. А тя изглежда (и върви) наистина брутално.
Допреди 10 години не бих си помислил, че хора по улиците и шофьори на скъпи автомобили ще извръщат глави по модел на Kia. Не че корейците и тогава правиха лоши коли, но компанията се слави предимно с масовите си и здрави возила с удължена гаранция.
На пръв поглед, а и не само, Kia Stinger, тествана от мен във върховата версия GT, прилича на Alfa Romeo - както отвън, така и в интериора. Но това е плюс, а не минус. Червените спирачни апарати брембо, ефектните две тръби на ауспуха тип Porsche Panamera и цялото спортно излъчване на автомобила едва ли ще оставят равнодушен дори и най-скептичния фен.
Като прибавим и факта, че тестовият екземпляр бе снабден
с 3,4-литров бензинов
V6 двигател с двойно
турбо с 370 коня
под капака, “картинката” става все по-примамлива. Тежащият 1,8 тона автомобил има огромен въртящ момент от 510 Нм, наличен при 1300-4500 оборота. Това дава възможност корейското возило да ускорява от място до 100 км/ч за 4,9 секунди. Осемстепенната автоматична кутия е с планки за смяна от волана и чудесно си “партнира” с мощта на мотора.
За да бъде истинско “жило”, тази киа разполага с цели 6 режима на задвижване, включително и Sport+ (другите са Eco, Sport, Sport+, Comfort и Smart). Тестовата кола бе и с 4х4 задвижване, което обаче запазва характера на въртенето на задната ос. AWD системата изпраща мощността преимуществено на задните колела, но може да прехвърли до 50% от въртящия момент към предната ос.
Чрез бутона на Drive Mode Select може да се избере настройка, която омекотява предното окачване и втвърдява задното, за да се осигури по-голяма маневреност, намалявайки недозавиването, или обратното - втвърдява предното и омекотява задното, за да се справя с презавиването и да гарантира по-голяма стабилност. За изключителната стабилност при влизане с висока скорост в завой се грижи и системата Dynamic Torque Vectoring Control.
При спортни режими на каране в купето се включва изкуствено усилване на звука от работата на двигателя. Това е така, защото шумоизолацията на купето е на ниво.
Регулируемият на височина Head-up дисплей пред водача проектира информация на предното стъкло, като скорост, навигация при предстоящ завой, настройки на аудиосистемата и автопилота, информация за мъртвата зона. В централната конзола е интегрирано и безжично зарядно устройство за смартфон. Моделът разполага серийно с Bluetooth, а повечето от подсистемите на автомобила са достъпни чрез вградените във волана бутони. Наличната премиум аудиосистема Harman/Kardon с 9 тонколони е с мощност 720 вата и външен усилвател за кристалночист звук.
Тапицерията в салона е изработена от висококачествена мека на допир фина кожа, която покрива седалките с дълбок контур. Седалката на водача
е снабдена с активно
дишаща облегалка
и ергономични опори за максимална стабилност и е разположена максимално ниско към пода. Удълженото междуосие осигурява щедро място за краката на пътниците отпред и отзад.
Нова система предупреждава водача по време на шофиране и постоянно следи неговите действия с готовност да задейства предупредителен звуков сигнал при отчетено съществено спадане на нивото на внимание по време на шофиране. Друга система за предупреждение за напречен трафик зад автомобила сканира пространство зад превозното средство при напускане на паркомясто и предупреждава водача със звуков сигнал.
Stinger се предлага с избор и от още един бензинов агрегат - двулитров 4-цилиндров турбомотор с мощност 245 к.с. при 6200 об/мин и максимален въртящ момент от 353 Нм при 1400-4000 об/мин. Има и дизелов вариант с 200 коня и 440 Нм въртящ момент. Те могат да се поръчат и със задвижване само на задните колела.