Автомонархът с $ 3,5 млрд. лични авоари

https://www.24chasa.bg/avto/article/7630775 www.24chasa.bg
Фердинанд Пих с германския канцлер Ангела Меркел СНИМКА: РОЙТЕРС

Бившият шеф на Vоlkswаgеn Фeрдинaнд Пих, който почина на 82 г., има 12 деца от 4 жени

“Най-интересното в живота е процесът на постигане на целта. Веднага щом видя, че целта е постигната и всичко вече е коригирано, започвам да се отегчавам. Радостта и удовлетворението, че целта е постигната, не трае дълго. Усещам някаква вътрешна празнота и веднага търся какво да правя със себе си.”

Това казва в автобиографичната си книга бившият прeдceдaтeл нa бoрдa нa дирeктoритe нa Vоlkswаgеn Grоup Фeрдинaнд Пих, който пoчинa нa 82 гoдини, припaдайки пo врeмe нa вeчeря в рecтoрaнт в Гoрнa Бaвaрия вeчeртa нa 25 aвгуcт.

Пих

не бе обикновен

мениджър,

а абсолютен

автомобилен монарх.

Той създаде един глобален концерн с 12 от най-продаваните марки, като се започне от Audi, през Porsche до Skoda, Seat и MAN. За него работeха 600 000 души, а през годините Пих натрупа лично състояние, оценявано на сумата от 3,5 милиарда долара.

Фердинанд е почти единственият представител на клана Порше, който продължи традициите на дядо си. Но в личния си живот Пих е точно обратното на аскетичния Фердинанд Порше. Един от най-влиятелните автомобилни мениджъри в света има 12 деца от 4 жени. Още много млад Фердинанд сключва брак с Корина фон Плант, от която има пет деца. Следва бурен роман със съпругата на доведения брат на Пих - Марлен, която му ражда още две деца. След това следва аванюра с 25-годишната гледачка на наследниците му. Връзките с Марлен и гувернантката са приети от семейство Порше като истински скандал, което в крайна сметка довежда и до нов брак през 1984-а с 20-години по младата от Фердинанд Урсула, с която е буквално до последния си дъх - с нея е на една маса по време на фаталната вечеря на 25 август.

Малцина могат да твърдят, че не само са запазили славата на семейната марка, но и са я увеличили. Фердинанд Пих е един от тези хора. Майка му - Луис, е сестра на Фердинанд Порше. Пих е роден през 1938 г. Младежът е получил добро техническо образование и диплома на инженер по проектиране.

Автомобилната кариера на Фердинанд започва в Porsche, когато бизнесът се осъществяваше с активното участие на цялото семейство. През 1963 г. на младия дизайнер му е възложена първата сериозна и много отговорна работа - да разработи 6-цилиндров боксер двигател за модела Porsche 911. По тази трудна задача Пих работи рамо до рамо със своя братовчед Александър Порше.

Моделът 911 стана

най-известната кола

в историята на марката.

Пих работи в Porsche до 1971 г. И тогава семейният съвет взема странното на пръв поглед решение да оттегли редица роднини от управлението на бизнеса, но да им запази 10-процентов дял. Това се отнася главно за внуците на Порше, но Пих беше сред тези, които подлежат на оттегляне. По това време той вече е станал известен дизайнер и член на надзорния съвет на компанията, но трябваше да се съгласи с решението на близките.

Така през 1972 г. Пих започва да работи за Audi, която от 1965-а е част от концерна Volkswagen. Под негово ръководство и с пряко участие бе извършена работа по създаването на ново семейство от 5-цилиндрови двигатели на Audi. Най-големият успех в този период е системата за задвижване на всички колела, наречена Quattro. Именно Пих убеждава висшето ръководство на компанията

да поеме риск

и да пусне в серия

модели с 4х4.

Съветът на директорите бил против да инвестират пари в разработването на сложна система, която значително увеличава цената на автомобила. В крайна сметка системата Audi quattro става легендарна и се използва и до ден днешен.

По-късно Пих позволява на дизайнерите да експериментират с алуминиеви конструкции. Резултатът е намаляване на теглото на автомобила, революция в дизайна и напредък в производството.

Благодарение на своите бизнес качества главният дизайнер на Audi получава висша позиция в компанията майка - през 1993 г. Пих става председател на Volkswagen Group.

За пет години (от 1994 до 1998 г.) приходите на концерна, който се ръководи от Пих, се увеличават с повече от един и половина пъти - от 44 милиарда долара на 70,5 милиарда. Това става, след като Volkswagen събра прекрасна колекция от световноизвестни автомобилни марки: Bugatti, Lamborghini, Rolls-Royce, Bentley, Skoda, Seat.

Мнозина помнят колко шум в началото на 90-те се вдигна с решението на ръководството на Volkswagen да купи чешката марка Skoda, която беше в криза. Опозиционерите отново обвиниха Пих в “неоправдани” разходи. Но както показа времето, нито изразходваните усилия, нито направените разходи бяха напразни.

По това време журналистите определят Пих като “бизнесмен на века”. Той става световна знаменитост и влиза в списъка на най-богатите хора в родната Австрия. Личното богатство на финансовия гений според данни, публикувани в списание Business Week, е оценено на 3,5 милиарда долара. Парите са завещани на съпругата му Урсула, като условието е да не се омъжва отново.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Скромна на вид 51-годишна пловдивчанка се оказа сред най-издирваните жени в Европа. В рамките на няколко години Радина Жечева успява да прибере спестяванията на десетки хора от цялата страна. Докато прокуратурата се накани да реагира, измамничката си плюе на петите и няма как да излежи 5-годишната си присъда

С условни присъди се разминаха шестима граничари, обвинени, че са прибирали подкупи, за да пропускат безпрепятствено камиони и автобуси през ГКПП Малко Търново. Като виновни за участие в престъпна банда за взимане на рушвети са признати Кирил Костов, Благой Димитров, Сергей Атанасов, Петко Грудов, Георги Ташев и Денис Юсеин

Невърнат дълг на сръбския кримитип Дарко Таминджич е най-вероятната причина за разстрела на столичния бизнесмен Любомир Пенев. В това са убедени хора, близки до разследването на кървавата трагедия от далечната 1999 г. Както повечето поръчкови покушения в годините на прехода и това до ден днешен не е разкрито