Лада чукна 50 г. преди да напусне ЕС и България

https://www.24chasa.bg/avto/article/8662489 www.24chasa.bg
Първият модел, носещ номер 2101, е разработен на основата на FIAT 124.

Руснаците правят 800 промени във Fiat 124

През април се навършиха 50 години от началото на производството на съветските автомобили LADA, пуснати на пазара в началото под марката "Жигули". Преди ден от руската компания официално потвърдиха, че спират да продават моделите си в ЕС, включително и в България, заради строгите екологични изисквания от страна на Европейската комисия. От "АвтоВАЗ" смятат, че няма да е икономически обосновано, ако преработят двигателите на колите, за да могат да отговарят на екоизискванията си. На Стария континент новите модели "Лада" така и не можаха да пробият. В Европа продължават да се търсят само високопроходимите LADA Niva 4x4. У нас от началото на годината са регистрирани само 14 лади.

Оригиналът FIAT 124.
Оригиналът FIAT 124.

До началото на 80-те години на миналия век марката "Лада" се използва само за автомобилите, предназначени за износ, докато на вътрешния пазар се продават като "Жигули", а след това  като "Спутник", което се доставя за износ като "Лада Самара". Скоро започва да се нарича така и в СССР.

Популярната и у нас Lada 1300
Популярната и у нас Lada 1300

На 19 април 1970 г. първият ВАЗ-2101 "Жигули" слиза от монтажната линия на Волжския автомобилен завод (ВАЗ) в Толяти.

Марката
Марката "Лада" първо се налагаше извън СССР.

Този модел става най-масовият в историята на руската автомобилна индустрия. От 1970 до 1988 г. са произведени около 4,8 милиона бройки от легендарния автомобил и неговите модификации.
Първият модел, носещ номер 2101, е разработен на основата на FIAT 124. АвтоВАЗ отбелязва, че през 1967 г. тази кола получава титлата "Автомобил на годината в Европа". В СССР са направени над 800 промени в дизайна му, а от 1971-а ВАЗ-2101 започва да се продава в чужбина, включително и в България.

Комби версия на
Комби версия на "Жигули"

Автомобилният бум, възникнал в началото на 60-те години в Европа, кара съветската власт да мисли за масово производство на коли. Инициаторите за изграждането на нов автомобилен завод в СССР са тогавашният държавен глава Леонид Брежнев и председателят на Министерския съвет Алексей Косигин. Тогава в Съветския съюз липсва масивна пътническа кола. В средата на 60-те години на миналия век съветската автомобилна индустрия произвежда около 150 000 автомобила годишно. От тях не повече от 80 000 са москвичи от модела 408.

Lada Vesta е идин от последните модели, които се прадлага и в България.
Lada Vesta е идин от последните модели, които се прадлага и в България.

Представителната "Волга", произвеждана в Горки заедно с камиони, попълва предимно държавните гаражи, а малкият "Запорожец", който в края на 50-те години на миналия век почва да се сглобява в завода за селскостопански машини "Комунар", не се радва на особен интерес заради ниското си качество.

Лада чукна 50 г. преди да напусне ЕС и България

Италианците от FIAT предлагат на СССР цялостен проект - изграждането на нов автомобилен завод, включващ производството на повечето компоненти, както и модела Fiat 124, който в крайна сметка е избран пред коли като Renault 16, Peugeot 204 и дори Volkswagen.
Решението за съвместен проект с италианците е подписано през 1966 г.
Fiat 124 е класически автомобил с надлъжно монтиран преден двигател и задвижване на задните колела с непрекъсната ос, като към края на 60-те години тази концепция вече е стара. В Европа ерата на автомобилите с предно предаване набира скорост. Моделът 124 обаче се нуждае от сериозни модификации, за да бъде подходящ за експлоатация в СССР и страните от соцлагера. По време на тестовете са били направени около 800 промени в оригиналния дизайн на Fiat 124. Не става въпрос само за дръжките на вратите например.

Лада чукна 50 г. преди да напусне ЕС и България

Съветските специалисти сменят основния двигател с по-прогресивен горен двигател с увеличено разстояние между центровете на цилиндрите. Впоследствие увеличават работния му обем - като значително надвишават базовите му 1,2 литра и 64 к.с., като достигат до мощност 83 коня при Lada 4x4. 

Кинематиката на предното окачване, дизайнът на задната ос също са значително преработени, а купето е значително подсилено. Пътният просвет е увеличен до 175 мм, или колкото съвременните кросоувъри. Задните дискови спирачки са заменени с барабанни, в противен случай дисковете се износват твърде бързо при движение през кални пътища.
Успоредно с това са изградени фабрики за подизпълнители, които трябва да произвеждат компоненти за бъдещите жигулита. Това включва масла и смазочни материали, гумени изделия и гуми. Въпреки това в началото много от компонентите идват от чужбина. Лостовете за смяна скоростите идват от Magneti Marelli, а радиото и моторчетата за чистачките от Унгария.

ВАЗ-21013 е основният модел "Жигули". Той е с с 1,2-литров двигател с 64 к.с. се произвежда до 1983 г. 12 месеца по-рано се спира модификацията 21011 с 1,3-литров двигател с 69 к.с. и леко модифициран екстериор и интериор.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Надя Панкова Използването на дезинфектанти по време на коронаистерията е намалило с 50% проявите на други заразни болести извън COVID-19. Това обяви вчера доц. д-р Ангел Кунчев на първия уебинар, организиран по темата коронавирус съвместно с Националната пациентска организация и БЧК. "Докато няма лекарство или ваксина

С маска от собствената си кола излиза бившата депутатка от НДСВ Антония Първанова, видя зоркото око на "България Днес". За да свърши свои делови ангажименти, тя залага на лятна визия. Въпреки критиките, които имаше към мерките заради вируса, Първанова стриктно ги спазва. СНИМКИ: "България

Нищожен шанс да си събере глобите от близо 40 млн. лева заради аферата с "Мини Бобов дол" има държавата, показа проверка на "България Днес". С решение на спецализирания наказателен съд огромните санкции трябва да се платят от бившия министър на икономиката и енергетиката Румен Овчеров и ексшефа на държавните мини Пламен Евтимов