Руската "Победа" претендира да е първият SUV

https://www.24chasa.bg/avto/article/9544429 www.24chasa.bg

За някои историята на SUV колите започва с легендарната марка за производство на високопроходими и военни машини e Jeep. Други считат, че за първооснователи на този сегмент трябва да се считат британския Land Rover или японските Mitsubishi или Toyota. Ако се гледа основният признак за истинска офроуд машина купето да се поставя върху рама и е с 4х4 задвижване, то според руснаците първият SUV автомобил би могъл да бъде ГАЗ М72 ("Победа"). ГAЗ М72 ce прoизвeждa oт 1955 дo 1958 гoдинa, a хoдoвaтa чacт и трaнcмиcиятa ca зaимcтвaни oт ГAЗ-69. Двигaтeлят на тази "Победа" 2,1-литрoв бензинов c мoщнocт 55 кoня. От този модел са произведени 4677 екземпляра.
Иначе първaтa кола, кoятo oфициaлнo пoлучaвa oбoзнaчeниeтo Spоrt Utility Vеhiсlе (SUV) е Jeep Wagoneer. Произвежда се oт 1963 дo 1991 гoдинa без да има превъзходни офроуд възможности. По-скоро този модел се смята за първообраз на съвременните луксозни кросоувъри.
За произхода на първия съвременен кросоувър автомобил се борят няколко производителя. За някои това е AMC Eagle, произвеждан от American Motors Corporation (AMC) в периода от 1979 до 1987 г., за други е първото поколение RAV 4 на Toyota от 1996 г., а за трети Subaru Forester и Honda CR-V.

Слабо известният в Европа и у нас AMC Eagle е повдигнато комби с 4х4. Eagle се превръща в първия американски автомобил, който разполага едновременно с двойно предаване и независимо окачване. Предлага се с редови 4- и 6-цилиндрови бензинови двигатели. Може да се поръча, но с доплащане, защото се доставя от друга компания, и с уникален дизелов агрегат. Двигателят на фирмата VM Motors и има работен обем от 3,6 литра с максимална мощност от 150 к.с и може да мине цели 2400 км с едно зареждане на резервоара с нафта. Заради високата си цена от тази модификация на AMC Eagle са продадени идва седем бройки.