Световен Ford Mondeo, ама германски

https://www.24chasa.bg/avto/article/9662160 www.24chasa.bg

Производството на един от най-славните модели на Ford в последните десетилетия - Mondeo, ще приключи перз март следващата година. Испанският завод на компанията във Валенсия в по-голямата си част ще бъде преоборудван за електрически коли, а с това ще спре и сглобяването на един от най-емблематичните европейски автомобили в последните 30 години - Mondeo. От 1993 г. са били произведени над 5 милиона бройки Mondeo. Спирането на модела е най-вече заради все по-голямото търсене на кросоувърите на пазара на Стария континент. През 2020 г. 39% от продажбите на леки автомобили на Ford са били от категория SUV, с 8 процента повече, отколкото през 2019-а.

Ford Mondeo е създаден преди 30-ина години като "световен" автомобил (от френски Monde - свят), но на практика е европейски, и по точно германски. Автомобилът от среден клас е разработен изцяло от немското подразделение на американската компания Ford Werke и насочен преди всичко към вкусовете на клиентите от Стария континент. В резултат на това продажбите в Северна Америка са повече от скромни. За САЩ и Канада моделът се оказва прекалено скъп за размерите си - първото поколение на модела е класифициран отвъд Океана като компактен автомобил (Compact car).

Mondeo (1993-1996) е представен за първи път на 8 януари 1993 г., а продажбите започват на 22 март същата година. Предлага се като седан с четири врати, хечбек с пет врати и комби. Всички модели за европейския пазар са произведени в завода на Ford в белгийския Генк. Цените на първото поколение в Германия започват от 31 900 немски марки и стигат до 42 310.

Mondeo замени Ford Sierra в Европа и Ford Telstar в по-голямата част от Азия, докато Ford Contour и Mercury Mystique смениха Ford Tempo и Mercury Topaz в Северна Америка, а не кола с името Mondeo.
За разлика от Sierra, Mondeo има задвижване на предните колела, по-рядко и 4х4, което се предлага само в автомобилите от първото поколение.

През 1996 г. моделът е външно силно променен, особено отпред. Различни са фаровете и решетката на радиатора, което бележи и новия дизайн на леките коли на Ford.


Третото поколение Ford Mondeo (2000-2007) е по-голямо от предшественика си и има солиден интериор. Автомобилът е оборудван с бензинови двигатели 1,8 литра, 2,0, 2,5 и 3,0 V6. "Шестицата" е инсталирана на „горещата“ версия на Mondeo ST220 с мощност 226 к.с. Има и турбодизели с обем 2 и 2,2 литра. Два пъти, през 2003 и 2005 г., колата е леко актуализирана най-вече отвън.

След появата на третото поколение продажбите на Ford Contour и Mercury Mistique в Северна Америка са спрени. Вместо тях е пуснат адаптирания към местните клиенти модел Ford Fusion, който е аналог на Mondeo, използва много от двигателите на "европееца", както и някои негови компоненти (като предните седалки и централната конзола), но като цяло е независима разработка на американската централа. Трябва да се отбележи, че и Fusion е и по-евтин от Mondeo.

Четвъртото поколение Ford Mondeo се появи през 2007 г. и се произвежда до 2013 г. Седанът споделя платформа с минивана Ford S-Max , който дебютира през същата година на изложението в Женева. Ford Galaxy също се сглобява на тази платформа.
Mondeo става по-голям както отвън, така и отвътре, нивото на шумо- и вибрационната изолация се е увеличило значително. Повече внимание е обърнато на активната безопасност. Колата вече разполага с екстри като активен круиз контрол и системата за следене на налягането в гумите. Има и система, която променя твърдостта на амортисьорите 5 пъти в секунда за повече комфорт.
Ford Mondeo става световен автомобил едва при петото си и уви последно поколение. Колата обаче е разработена от американското подразделение на компанията в Детройт. Американският Ford Fusion е на пазара от 2013-а, а европейската премиера на аналогичния Mondeo бе отложена за есента на 2014 г.