От шега към катастрофа: акциите на “Фолксваген” поевтиняват след лъжа за смяна на името (Обзор)

https://www.24chasa.bg/avto/article/9669123 www.24chasa.bg
Служител представя новия електрически модел на “Фолксваген” пред медиите в германския град Цвикау миналия септември. СНИМКА: РОЙТЕРС

Гафът бил замислен като маркетингов трик за новия модел електромобил

С оправдания и извинения “Фолксваген” отбеляза Деня на шегата 1 април, след като погрешка твърде рано пусна лъжата, че сменя името си на “Волтсваген”. Автомобилният производител обясни, че съобщението на американското поделение на компанията било просто шега “в духа на първи април” за популяризиране на нов електрически автомобил. Но дори и замислен като невинен маркетингов трик, този ход може да доведе до сериозни проблеми за гиганта, пише Си Ен Ен.

Всичко започна в понеделник, 29 март, когато на сайта на компанията в САЩ се качва прессъобщение за предстоящата промяна. Няколко часа по-късно то е свалено. Стояло е обаче достатъчно дълго, за да привлече вниманието на журналистите и феновете на марката. Във вторник информацията отново е качена на сайта и

всички вече

са убедени, че

промяната на

името е реална

и ще влезе в сила през май, както е обявено. Цитиран е и изпълнителният директор на американското дружество Скот Кеог.

Във вторник следобед компанията признава, че всичко е измама, която се е превърнала в пълна катастрофа, посочва Си Ен Ен. Съобщението на сайта им погрешка било пуснато два дни преди началото на новия месец, което накара десетки престижни медии да го препубликуват.

Тексът бе окончателно оттеглен късно във вторник.

В сряда “Фолксваген” пусна още едно изявление, в което обяснява, че “поделението Volkswagen of America е разработило и внедрило маркетингова кампания, с която да привлече вниманието към електрическата офанзива на “Фолксваген” и

пускането в САЩ

на новия изцяло

електрически

джип ID.4

“Извиняваме се, ако сме разочаровали някои хора, и съжаляваме за объркването, което създадохме”, пише в съобщението.

Проблемът е, че шегата бе взета на сериозно, а ситуацията може да изложи компанията на риск да наруши американския закон за ценните книжа. “Това не е нещо, което може да направи една отговорна глобална компания”, каза Чарлз Уайтхед, специалист по бизнес право от юридическото училище в Корнел. Гафът може да доведе до проверка от страна на Американската комисия по ценни книжа и борси или до съдебни спорове с инвеститори, които се чувстват подведени от шегата. Законът за регулиране на пазара на ценни книжа

забранява на компаниите да

правят неверни или подвеждащи

изявления пред инвеститорите

Компанията от своя страна припомня, че е публикувала първоаприлски шеги и в миналото и това не е притеснявало регулаторите на ценни книжа. През 2003 г. тя временно преименува германския град Волфсбург на Голфсбург, за да рекламира нов модел голф.

Според анализатори този път обаче не е имало нищо, което да подсказва, че в информацията има “намигване”.

Посочени бяха някои подробности като например как “Волтсваген” ще се използва върху хромираните външни емблеми на всички електрически модели, докато тези на бензин и дизел ще продължат да носят емблемата на VW. Всъщност името на италианския физик Алесандро Волта се изписва с буквата V, която на немски се казва Фау и така легендарното лого ФауВе не се променя.

В туитър дори може да се намери профил на “Волтсваген”, където се анонсира, че след 66 г. е необичайно да се променя името на компанията, но автомобилният гигант е с “младо сърце” и се преориентира към електрическите коли.

Шегуването с прехода към по-екологичен бизнес може да раздразни инвеститорите и в светлината на скандала с дизеловите емисии от 2015 г., който компанията все още не може да остави зад гърба си.

Гафът бе посрещнат с остри критики в мрежата. “VW

лъга, че ни продава дизели,

сега лъжат, че ни продават

електромобили”,

написа блогът Automotive News. “Те, изглежда, си мислят, че да лъжеш аудиторията, е приемлива корпоративна стратегия”, допълва изданието.

След разкриването на гафа акциите на “Фолксваген” поевтиняха с близо 4%. Извинението и изясняването на казуса доведоха до известно стабилизиране на книжата, но ако се стартира проверка срещу компанията, е възможно цените на акциите отново да тръгнат надолу.