Volkswagen: недостигът на чипове ще намалее до есента

https://www.24chasa.bg/avto/article/9876115 www.24chasa.bg

От VW Group признаха, че производството на автомобили е силно засегнато от недостиг на полупроводници, но се очаква дефицитът на тези основни части за новите коли да намалее през третото тримесечие на годината. Това споделя член на борда на директорите на германската компания в интервю за вестник Handelsblatt.
"Достигнахме най-ниската точка. Предстоят ни най-трудните 6 седмици“, казва Мурат Аксел, ръководител на отдела за покупки във VW, в интервю за вестника. Специалистът очаква около 10% от недостига на чипове в дългосрочен план, тъй като отнема до 2 години, за да се увеличи производствения капацитет. Volkswagen щял да се подготви за евентуални нови проблеми, като разшири запасите си от чипове.

Автогигантите и производителите на електроника по целия свят са силно засегнати от закъсненията в производството на чипове, причинени от глобалния недостиг. През март изпълнителният директор Хърбърт Дийс заяви, че VW ще сглоби с около 100 000 автомобила по-малко тази година.

Недостигът на полупроводниковите микросхеми в световен мащаб се дължи на неочаквано бързото възстановяване на търсенето след края на първата "коронавирусната криза“ миналата година, ръстът на продажбите на компютри и лаптопи поради масовия преход на хората към онлайн режим на работа и големият пожар в Asahi Kasei Microdevices, един от най-големите производители на чипове, през октомври 2020 г.

В момента търсенето на полупроводници значително надвишава предлагането. И това е независимо от факта, че фирми като TSMC и Intel създават нови фабрики. Анализаторите от консултантската компания KPMG са уверени, че огромният недостиг на микросхеми е свързан и с това, че автомобилните компании ускоряват собствената си дигитализация, а доставчиците на чипове от своя страна се забавят поради ограничителните мерки, свързани с коронавируса.
Основата за полупроводници се създава във фабриките на TSMC, след това продуктът отива в посредническите фабрики и едва след това се транспортират при автомобилните производители под формата на завършен продукт. В тази връзка някои компании вече разполагат с големи запаси от основни компоненти, но в същото време има недостиг на странични компоненти. Липсата дори на един евтин полупроводник пречи на разработването и пускането на автомобил за 50 000 евро, например.

В KPMG сметнаха, че поради огромния недостиг на чипове автомобилните концерни ще загубят около 100 милиарда долара през тази година. Освен това компаниите трябва да похарчат до 15 милиарда долара за възстановяване на буферните запаси.
специалистите прогнозират, че в крайна сметка пазарът ще се възстанови след известно време (до две години), но това няма да се случи преди отварянето на фабриките на Samsung и TSMC.