
Информацията бе огласена още през май 2021 г.
Между 2018-а и края на 2020 г. държавното дружество “Автомагистрали” е сключило общо 68 договора, по които е платило авансово общо 1,097 млрд. лв. на различни фирми, за да доставят техника и материали за “Хемус”. Голяма част от тези договори са за участъците от 4-и до 9-и, за които или няма издадено разрешително за строеж, или отсъства конкретен технически проект, т.е. не се знае откъде ще минава трасето.
Информацията за тези договори, които МВР обеща в петък да разгласи в навечерието на изборите на 14 ноември, не е тайна. Тя
е публикувана
още през
май 2021 г.
в приложенията към одитен доклад на Сметната палата и все още може да бъде прочетена на сайта на институцията.
Почти няма голяма пътностроителна фирма в България, която да не е получила плащания по тези договори. Най-голяма е сумата на “Грома Холд” - 314 млн. лв. Тя е по три договора, сключени на 9 септември 2020 г., за доставка на материали, техника и за ползване под наем на техника.
Според доклада обаче все още не е платена цялата сума, а само към 156 млн. лв. Договорите обаче са за 7-и лот, по който все още не може да се работи, т.е. услугите, за които фирмата е поела ангажимент да изпълни, няма как да са свършени, нито ще бъдат в близко бъдеще.
Други две фирми, които са изтъкнати в доклада, че са получили големи суми авансово, са “Хидрострой” и “Автомагистрали Хемус”.
“Хидрострой” например има два основни договора - от септември 2019 г. за ползване на техника и доставка на материали на стойност 255 млн. лв. и от 9 септември 2020 г. за ползване на техника на стойност 139 млн. лв. Първият договор е за лот 1 на магистралата, по който се работи, и само вторият е за бъдещия участък 8, като по него са платени предварително 57 млн. лв.
За шуменската фирма “Автомагистрали Хемус“ в доклада е посочено, че са дадени общо 255 млн. лв. за “Хемус”. Само че 68 млн. са платени за втория участък, по който се работи. През май 2020 г. същата фирма е подписала друг договор, този път за доставка на материали за лот 4 на магистралата, по който е получила авансово 72 млн. лв. Лот 4, а и следващият лот 5 според информацията на бившия вече изпълнителен директор на държавната “Автомагистрали” Стоян Беличев е с готов технически проект и е трябвало да получи разрешение за строеж още през май, т.е. горе-долу по времето, когато е бил подписван споменатият договор, но по необясними причини МРРБ бави издаването на документа.
За 7-и, 8-и и 9-и лот на магистрала “Хемус”, които нямат готовност да се строят, има днайсет договора, сключвани през август, септември и октомври 2020 г. Те са общо за 964 млн. лв., от които към момента на доклада са били изплатени 425 млн. лв.
Най-голяма сума по тези договори е получила “Битумина Гмбх България” ЕООД - 82 млн. лв. Договорът с нея е сключен на 9 септември 2020 г. и е за доставка на материали за 8-и участък, като общата му стойност е 156 млн. лв. “Битумина” е част от едноименния австрийски строителен холдинг, който работи в България от години, но от 2016 г. насам печели много поръчки.
Друг голям контрагент е “Европейски пътища”, която също на 9 септември 2020 г. е сключила договор с “Автомагистрали” за доставка на материали за 7-и лот на стойност 91 млн. лв. От тази сума
тя е получила
авансово
48 млн. лв.
“Европейски пътища” е новото име на “Пътища Пловдив”, която навремето беше собственост на Георги Гергов, но той я продаде впоследствие на благоевградската “Агромах”, която сега се казва “Грома Холд”.
Друга фирма със сравнително голяма сума е АБ АД. Нейният договор е сключен на същата дата и е за 73 млн. лв., от които тя е получила 25 млн. лв. Договорът е за доставка на техника за 7-и лот.