
Кръгли площадчета, много зеленина, пейки, беседки, кафенета на улицата вместо трамвайни релси. Така ще изглежда най-известният булевард у нас - столичният “Витоша”.
Части от него ще са покрити с красиви стъклени тавани, около които ще падат висящи растения, а улицата ще се превърне в истинска пешеходна зона. Амбициозният проект на Столичната община предвижда работата по новата визия на булеварда да започне още през лятото на 2012 г.
Над нея в момента работят два екипа - на "Софпроект" и на проф. Тодор Булев. Всеки от тях подготвя свой проект за превръщането на “Витоша” в истинска пешеходна зона. Предпроектните проучвания на екипите бяха разгледани от Експертния съвет по устройство на територията. Те имат още един месец, за да ги довършат.
Екипът начело с проф. Тодор Булев е разработил два варианта - “Зелен” и “Архитектоничен”. Разликите между тях са в ландшафтното оформяне на улицата и в обзавеждането. При зеления вариант в средата се оформя цветен гръбнак от лехи, широк 6-7 м. От двете му страни са оформени пешеходни зони. В другия вариант софиянци ще вървят по средата на “Витоша”, а зеленината се премества вляво и вдясно между колонади, перголи и беседки.
Оформят се покрити тротоари и плочници, както и стъклен покрив над части от булеварда.
Предвижда се всички покрития да са с UV защита.
Два кръгли площада ще се появят на кръстовището с ул. “П. Парчевич” и с ул. “И. Денкоглу”. Двете пресечки пък ще се превърнат в “тупици” без бордюри, а движението по тях ще е двупосочно.
“В единия вариант предлагаме покритият от стъклен таван пасаж да е между ул. "П. Парчевич” и ул. “У. Гладстон”, а в другия се оформят покрити площади при пресечките с ул. “Кърниградска” и с ул. “Узунджовска”. С тези открити и закрити площади искаме да стимулираме превръщането на булеварда в място за развлечения, където да се организират спектакли и всякакви културни събития”, обясни проф. Булев.
Според него целта е улицата да се превърне в притегателно място за забавления. "В момента единствената пешеходна зона е ул. “Пиротска”, но софиянци не отиват там да се забавляват, а да пазаруват", смята проф. Булев.
Експертният съвет обаче препоръча екипът да разработи вариант с по-малки модули за стъкления таван, за да не закриват гледката към входа на Южния парк и планината Витоша.
По подобие на “Пиаца Навона” в Рим пък ще се оформи лицето на булеварда при кръстовището с бул. “П. Евтимий”. Там ще има площад с панорамна гледка към Витоша.
Идеята е на него да могат да се събират 300-400 души, за да се насладят на панорамата.
Целта на екипа е от скучна и права улица “Витоша” да се превърне в нещо като “Шан-з-Елизе” с много кафенета и маси на самото улично платно.
Предложението на екипа е движението на автомобили да се осъществява в отсечките от ул. “Позитано” до “Алабин” и от бул. “П. Евтимий” до пл. “Света Неделя”.
Те обаче ще се оформят като успокоени пешеходни пространства и ще се ползват само за обслужване на търговските обекти в района, за преминаване на пожарни и линейки.
Забранени за коли ще са участъците от “Алабин” до “П. Евтимий” и от “Позитано” до бул. “Т. Александров”.
В пешеходната част движението и връзката с булеварда ще се осъществява от улиците “Солунска”, “У. Гладстон” и “Н. Рилски”. Тупични стават пет улици - “Узунджовска”, “Кърниградска”, “П. Парчевич”, “И. Денкоглу” и “Хан Аспарух”. Те ще са двупосочни и без бордюри, за да могат шофьорите по-лесно да правят маневри. Другите пресечки остават еднопосочни, както са и в момента.
Всички проекти предвиждат под част от “Витоша” да се направи подземен паркинг.
До месец двата проектантски екипа трябва да представят новите варианти на проектите с организацията на движение, подходите към паркинга, идеи за реконструкцията на “тупичните” улици и по-малко покрити части от булеварда.
“Искаме да имаме готов проект за новата визия на “Витоша” до края на февруари, за да може да започнем да го реализираме през лятото на 2012 г. Тепърва ще се правят количествено-стойностни сметки, след като имаме избран проект. Убеден съм, че “Витоша” ще стане най-красивата улица в столицата”, посочи главният архитект на София Петър Диков.
Той подчерта, че след като бъде избистрена окончателната концепция за визията на булеварда, проектът ще бъде подложен на обществено обсъждане.
Освен това той ще бъде съгласуван с Националния институт за опазване на недвижимите културни ценности.
ДАРИНКА ИЛИЕВА
Правят подземен паркинг за 300 коли
Подземен паркинг, който ще е с между 180 и 300 места, предвижда реконструкцията на бул. “Витоша”.
Според предпроектното проучване на "Софпроект” той ще е в участъка на булеварда между ул. “Алабин” и “П. Парчевич”.
Паркингът ще е от типа лека конструкция с големина 7 дка. В този вариант той ще е за 300 коли, а строителството му ще струва по 15 000 лв. на паркомясто, или общо 4,5 млн. лв. Подходите за него ще са при улиците “Алабин”, “П. Парчевич” и “Солунска”.
Проектантският екип начело с проф. Тодор Булев предлага два варианта за подземен паркинг. Той ще е в участъка от ул. “Кърниградска” до ул. “Алабин”.
Конструкцията му ще минава на 4 м от тунела на метрото. Идеята е паркингът да е на две нива. Екипът предлага две решения. При едното ще се направи класически паркинг за 180 места. Второто предложение е да се изгради автоматизиран гараж, при който колите се паркират в клетки една над друга. Така двете нива ще поберат между 260 и 280 автомобила. Към него ще се влиза през двупосочна входно-изходна рампа на ул. “Алабин”, а две отделни еднопосочни рампи ще се направят и по ул. “Солунска”. През 50-60 м пък ще има стълби и асансьори, които ще осъществяват пешеходната връзка с бул. “Витоша”.
Според главния архитект на София Петър Диков паркингът трябва да е на север от ул. “Узунджовска”, защото в противен случай при изграждането му ще се наруши движението на метрото. Подземните влакчета ще тръгнат в тунела под “Витоша” през лятото на 2012 г.
“Дали паркингът ще е на едно, или на две нива, ще се реши при детайлната разработка на проекта и конструктивното обслужване. Голямо значение за крайното решение ще има и археологията, която ще се разкрие там. Ще подходим както при изграждането на метротунела - ще се излеят две стени и една плоча, за да могат археолозите спокойно да проучат терена”, обясни Диков. Според него паркингът може да се изгради чрез публично-частно партньорство. (24часа)