Нов проект: през България минават две магистрали от Букурещ до Гърция (видео)

ЕС е готов да ги финансира, може да се обвържат с изграждане на скоростни жп трасета, казва вицепремиерът Гроздан Караджов

Нов коридор с магистрали от Букурещ до пристанищата Алексадруполис и Солун обяви на дебата “Свързани Балкани” вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов. Дискусията е част от формата “Тренд Европа” на в. “24 часа” в партньорство с Европейския парламент.

Коридорът от Букурещ до гръцките пристанища било добре да се съчетае и с жп линия. Този проект е приоритетен за ЕС, който може да го съфинансира, а и да се ангажира ЕИБ да направи процедурите.

Важен за ЕС бил и коридор “Ориент/Източносредиземноморски”. У нас той е Видин - София - Кулата, а оттам отново към Солун. Ако Румъния и България не построят магистралите си, то има алтернатива през Македония и двете страни ще бъдат заобиколени от транспортните потоци, смята Караджов.

Той обяви и друг нов проект - магистрала от Русе до Велико Търново, като плановете са до 2028 г. да е завършена.

Караджов представи и близките приоритети на правителството. Те са завършване на магистрала “Хемус” до 2027 г., приключване на скоростния път Видин - Ботевград до две години и половина, завършване на магистрала “Европа”.

В следващите три години ще се даде старт и на магистрала “Черно море”, която да свърже румънското пристанище Констанца с Варна и Бургас и оттам да продължи към Истанбул. За нови мостове на р. Дунав обаче досега нямало съгласие от румънска страна за нито един от петте проекта.

На дискусията зам.-министърът на транспорта Илия Илиев говори за високоскоростни линии за над 200 км в час и за пътуване за 3 часа до Букурещ и от София до Варна.

Единствената жп връзка, която е електрифицирана в момента, била тази с Турция. Към Румъния имаме три трасета, но със средна скорост от 40 км в час. През Сърбия - от Димитровград до Ниш, жп линията също не била електрифицирана и е с ниска скорост. Със Северна Македония няма линия, а двете връзки с Гърция на нейна територия също не са електрифицирани.

В разширението на трансевропейската мрежа България отново е изолирана, смята Илиев. Румъния планира високоскоростна линия, в Гърция тя вече е факт от Атина до Солун, скоро ще стартира и такава между Солун и Александруполис. Илиев казва, че министерството ще води разговори с гръцките си колеги те да се насочат към Кулата.

Ще се проучват възможности за високоскоростни линии по направлението Букурещ - София - Кулата в посока Атина. “Ще насочим усилията си и в посока Варна. Така има големи шансове в бъдеще разстоянието София - Варна, София - Букурещ да се взема за не повече от три часа”, посочи Илиев.

Евродепутатът Петър Витанов посочи, че ЕС въвежда нови стандарти, сред които скоростта за пътнически превози да стане 160 км/ч и 100 км при товарните. Реализацията на жп проектите е голяма възможност за България да излезе от ролята на периферна страна, каза Витанов.

Жп експертът Симеон Евтимов също акцентира на скоростна жп линия от Букурещ до Атина, но заяви, че тя може да стигне и до Прибалтика.

Против възраждането на идеята за дългия 15 км тунел в Кресненското дефиле по магистрала “Струма” се обяви Иван Кацаров - изпълнителен директор на Българския форум за транспортна инфраструктура.

Той обърна внимание, че България трябва да развива и транспорта по река Дунав.

Автор на статията

Марияна Бойкова, Пламена Томева Марияна Бойкова, Пламена Томева


Споделете статията

Четете още