
„Не подценявайте онлайн интервюто, защото е истинско“ или кое е най-важното, когато кандидатстваме за работа през компютъра си
Анна Кацарова е супервайзър на екипа, който се занимава с подбор на кадри в Инграм Микро България. Завършила е „Бизнес администрация“ със специализация „Бизнес комуникации“. Кариерата ѝ в компанията започва преди 3 години – като Talent Acquisition Partner, а от около година ръководи отдела за подбор на кадри. За нея най-важно е да умееш да изслушваш, да общуваш с ясни послания и при никакви условия да не пренебрегваш етиката и почтеността. Държи на добре свършената работа и вярва, че човечността съществува и в бизнеса. Извън професията си, Ани обича пътуванията и българските народни танци. Не помни и не умее да разказва вицове, но се смее на добре разказани истории.
- Ани, каква е оценката Ви за пазара на кадри в последната година?
- Последната година, даже две, бяха различни и динамични.
Kомпаниите търсиха и продължават да търсят кадри, които да задържат дългосрочно, но намирането на достатъчно добре подготвени и лоялни служители става все по-трудно. Бих казала, че е истинско състезание. Пазарът на труда не е много активен, а в порталите за търсене на работа има рекордно много свободни позиции. Това стимулира компаниите да търсят различни начини да стигнат до повече хора и ги прави по-изобретателни в представянето на свободните позиции – измислят нови канали, нови послания. С технологиите успяваме да бъдем по-бързи и много по-лесно се свързваме с потенциалните кандидати.
Задачата не е трудна, когато имаш съмишленици и целта ви е обща. Моят екип е малък, но сме заедно и посрещаме новостите, учим се един от друг и успяваме да запазим енергията си и усета за добрите резултати.
- Кои сте вие от Ingram Micro Bulgaria?
- Инграм Микро е дистрибутор на IT технологии в целия свят. В компанията на глобално ниво работят повече от 35 хиляди служители – у нас са 1200 от тях. Хора с различен професионален опит, образование и идеи. Не залагаме непременно на димпломата и образованието, а на желанието, мотивацията и трудолюбието. При нас работят музиканти, професионални спортисти, танцьори, психолози, художници, журналисти – хора с нестандартен за нашата сфера опит, но носят със себе си култура, която е свеж въздух за голяма компания като нашата. Да работиш с хора със сигурност е обогатяващо, но невинаги е лесно.
- Какви са добрите страни и подводните камъни на наемането изцяло онлайн? Ще запазите ли този процес и занапред?
- С началото на пандемията екипът ни трябваше да се адаптира веднага и да намери адекватен и безопасен начин да се среща с кандидатите. Избрахме изцяло виртуалния подход, а с времето доказахме, че това работи – и за нас, и за тях. Разбира се, общуването онлайн има и предимства, и недостатъци.
За част от кандидатите интервю процесът може да е притеснителен, а за друга – дори да е плашещо изживяване. Срещата с различни работодатели от вкъщи определено помага на кандидатите да се чувстват по-спокойни. Спестява време и разходи.
От друга страна обаче – има подводни камъни. Ние препоръчваме на кандидатите да не подценяват виртуалното интервю, защото то е истинско, и да отделят време да се подготвят. Да изберат правилното място в дома си, да премахнат всичко, което може да отвлече вниманието им – тяхното или нашето – по време на разговора. Облеклото също има значение – като на истинска среща е. Това не само прави добро впечатление, но помага и на кандидатите да се чувстват по-уверени. И не на последно място – много, много важно е да проверят техниката – дали имат работеща камера и микрофон и добра интернет връзка. Или, ако се налага, да изтеглят платформата, която използваме, за да се свържем бързо и лесно.
- Кога един екип по подбора си е свършил работата?
- Свършили сме си работата, когато служителите ни се чувстват на място и щастливи в Инграм Микро, развиват се и с тяхна помощ напредва и бизнесът.
За да подобряваме процесите си често се допитваме до кандидатите и до мениджърите, с които работим. Така успяваме да направим интервю процеса приятен за кандидатите, а в бизнеса се вливат правилните хора.
- Кои според вас са професиите, които завинаги ще са печеливш избор, без значение как се променя светът?
- Пазарът на труда често прави равносметка на най-търсените позиции и бъдещите най-желани професионалисти. Да знаеш чужд език отваря много врати пред хората – това важи за различни сектори. Колкото по-екзотичен е езикът, толкова по-привлекателен е кандидатът за бизнеса. Английският вече се брои за задължителен – и това не е изненада. Все повече се търсят добри специалисти с немски, френски, испански, шведски.
Професиите, които са свързани с интернет и информационните технологии, определено са едни от водещите, но в никакъв случай не трябва да забравяме и традиционните важни специалисти в счетоводната и финансова сфера. В Инграм Микро България, например, един от най-големите и добре развити отдели е финансово-счетоводният.
- Как се развива Инграм Микро България на пазара на стажанти? Имате ли стажантска програма и какви хора търсите за нея?
- Помагаме на всеки, който има желание да учи. Тази година стажантската ни програма започва на 4-ти април и ще е шестмесечна – до 4-ти октомври. Участие в нея ще вземат 20 студенти с интерес във финансите и счетоводството, логистиката, продажбите и клиентското обслужване, правото и човешките ресурси.
Всеки стажант ще има личен ментор, който ще го напътства. Разработили сме специална обучителна програма, основана най-вече на практиката. Освен на спецификите на бизнеса, те ще се учат и на комуникация, управление на времето и персонален брандинг.
За нас е важно да дадем шанс. Насърчаваме любопитството!
- Коя е най-голямата сила на Вашата компания?
- В Инграм Микро „талантът“ е един от основните ни принципи за успех. Не оценяваме по възраст, пол, раса, религия, сексуална ориентация или по различните възможности. За нас значение има само личността на човека и желанието му за развитие и резултати.
Вярваме, че всеки има свой талант, какъвто нямат другите, и се стараем да дадем на нашите служители терен да го доразвият.
През 2022-ра година Инграм Микро навършва 10 години в България. В аутсорсинг компанията в София работят около 1200 души, в области като финанси, счетоводство, управление на проекти, анализ на данни, бизнес интелигентност, дигитализация. Отворените позиции на компанията можете да разгледате тук, а повече за тяхната култура може да намерите в социалните им мрежи – Facebook, Instagram и LinkedIn.