Европарламентът въвежда нови правила за екологосъобразни батерии

Евродепутатите предлагат по-строги изисквания относно устойчивостта, експлоатационните характеристики и етикетирането, включително въвеждането на нова категория „батерии за „леки транспортни средства“, като електрически скутери и велосипеди, както и правила относно обявяването на въглеродния отпечатък.

Новата категория би допълнила класификацията, която в момента включва преносими, промишлени батерии и автомобилни акумулатори.

До 2024 г. преносимите батерии в уредите, като например смартфоните, и батериите за леките транспортни средства трябва да бъдат проектирани така, че потребителите и независимите оператори да могат лесно и безопасно да ги отстраняват сами, настояват членовете на ЕП.

По време на дебат в сряда членовете на ЕП подчертаха решаващата роля на акумулаторните батерии за прехода към кръгова и неутрална по отношение на климата икономика и за конкурентоспособността и стратегическата автономност на ЕС. Проектът за законодателство беше приет в четвъртък с 584 гласа „за“, 67 гласа „против“ и 40 гласа „въздържал се“.

ЕП работи по актуализиране на директивата за батериите, за да направи така, че те да бъдат използвани за други цели, повторно влагани в производството или рециклирани в края на полезния им живот.

Доклад, приет от Парламента на 10 март 2022 г., настоява правилата да обхванат целия жизнен цикъл на батериите - от тяхното проектиране, преминавайки през тяхното използване, до рециклирането им в нови продукти. Законодателното предложение е свързано с плана за действия за кръгова икономика и промишлената стратегия на ЕС.

Очаква се световното търсене на батерии да се увеличи 14 пъти до 2030 г., като делът на ЕС би могъл да бъде 17% от пазара. Интересът към батериите е воден от ръста на цифровата икономика, от нуждата от автомобили с ниски емисии и от проблема със съхраняването на енергията от възобновяеми източници, която не е налична през цялото време.

Батериите ще трябва да имат етикет, който показва техния екологичен отпечатък, за да е ясно какво отражение имат те върху природната среда.

Докладът на Парламента посочва, че екологичният отпечатък трябва да бъде изчислен въз основа на целия жизнен цикъл на батериите.

Депутатите искат за новите батерии да бъдат въведени минимални изисквания за съдържание на рециклирани метали – кобалт, олово, литий и никел.

През 2019 г. малко над половината от преносимите батерии в ЕС са били събрани за рециклиране. Процесите за рециклиране на батерии се различават за всеки вид, тъй като продуктите съдържат различни метали и други съставки.

Докладът на Парламента, чийто автор е Симона Бонафе (С&Д, Италия), призовава за по-високи цели за събиране от тези, които предлага Комисията. Депутатите искат 70% от преносимите батерии да бъдат събирани до 2025 г., а до 2030 г. - 80%; Комисията предлага изискването за 2025 г. да бъде 65%, а за 2030 г. - 70%. Според Парламента целите за рециклиране на батериите за леки превозни средства следва да бъдат още по-високи - 75% към 2025 г. и 85% към 2030 г.

Освен това всички използвани автомобилни акумулатори, промишлени батерии и батерии за електрически автомобили следва да се предават за рециклиране.

Парламентът прие позицията си на пленарната сесия в началото на март и е готов да започне преговори с правителствата на страните от ЕС.

Автор на статията

24 часа


Споделете статията

Четете още