
Зеленото бъдеще на България бе във фокуса на икономическия форум „След утрешния ден: Политики и растеж“, казва председателят на Надзорния съвет на банката
- Г-н Славов, на 13 май се проведе икономическият форум „След утрешния ден: Политики и растеж“ в партньорството на ПроКредит Банк, защо подкрепихте това събитие?
- ПроКредит Банк е партньор на малкия и среден бизнес вече повече от 20 години, а ние не можем да си представим растеж и развитие на българската икономика без него. Той е гръбнакът на икономиката - създава добавена стойност от продукти и услуги, работни места, плаща данъци.
От друга страна дискутираните теми са пряко свързани и със зеленото бъдеще на България, а ПроКредит Банк има многогодишен опит в тази насока. Още през 2013-та година въведохме вътрешна система за управление на околната среда, благодарение на която през последните години намалихме употребата си на хартия с повече от 40%, на електричество – с 30%, на вода - с 35%. Повече от 60% от нашия автопарк е електрически. Стъпка към зеления начин на живот е и мрежата от станции за електрически автомобили, която ПроКредит изгради в началото на тази година.
Т.е. ние сме тук, защото считаме, че промяната започва винаги отвътре навън и тъй като отдавна сме преминали през този етап, искаме да споделим личния си опит за развитие на икономиката в лицето на малките и средни предприятия, както и да допринесем за по-бързия преход към природосъобразен начин на живот.
- Какво направи ПроКредит толкова успешен партньор в работата с малки и средни предприятия?
- Бизнесът се нуждае от разбиране и ПроКредит е успешен партньор, защото говорим на един език с него. Ние нямаме безброй продукти, облечени в сложни имена, от които един предприемач да се чуди кой е подходящ за него. При нас бизнес клиентите ни имат одобрен кредитен лимит и могат да ползват средствата в рамките на този лимит, както решат.
Друг важен момент за доброто партньорство е нашият добре обучен екип от експерти. Средният опит на хората, които работят в банката е повече от 10 години, а почти половината персонал е ангажиран в обслужването на клиенти. Хората ни разбират идеите на клиентите и подкрепят тяхното осъществяване по най-добрия начин, както с финансиране, така и с експертни съвети.
- Възможно ли е да бъдете близо до бизнеса без голяма клонова мрежа в страната?
- Разбира се, че е възможно. Опитът ни показва, че бизнесът има нужда да бъде чут, да изговори плановете, идеите си и да срещне адекватно разбиране и професионален отговор. Нашата цел е да предоставим точно този вид обслужване. Затова нашите експерти са винаги на място – там където е клиентът – на полето, в производствения цех, в търговския обект.
Нещо повече – когато отиваме с електрически автомобил , ние носим ценностите и посланието на ПроКредит. Клиентите ни се припознават в тези ценности и искат да ги внедрят и в своята дейност. Служителите ни разговарят с мениджърите и разпознават нуждите на бизнеса още преди те да са възникнали.
За да улесним клиентите при достъпа им до ежедневните банкови услуги, предоставяме интернет банкиране, 24/7 центрове, както и връзка с нашия телефонен център. По този начин експертите ни за връзка с клиенти не са ангажирани с технически операции, а само с грижата да предоставят високо професионално обслужване.
- Възможно ли е една Банка да оказва пряко или косвено влияние върху околната среда и как?
- Да и ние оказваме това влияние на няколко нива.
На първо място, както изтъкнах по-рано, това е личният пример и ПроКредит от години дава своя личен принос затова. За нас зелената тема не е тенденция, а начин на съществуване. Към изброеното по-горе ще допълня и мебелите от рециклирана дървесина, с които са обзаведени нашите офиси, подът от дъб, за който засадихме 11 декара нова дъбова гора.
Другата и по-мащабна сфера на влияние е чрез обслужването на нашите клиенти. Така например неразделна част от оценката за финансиране на даден бизнес е влиянието му върху околната среда. В ПроКредит Банк имаме изключващ списък от дейности, които не финансираме, поради отрицателния им отпечатък върху околната среда. Възможно е обаче и дейност извън този списък също да замърсява природата. Затова ние даваме насоки на клиентите за подобряване на процесите още преди да бъдат финансирани. Ще дам пример – представете си бизнес за производство на млечни продукти и услуги – винаги обсъждаме с клиентите къде отиват отпадните води от производството, възможно ли е те да се използват повторно като ресурс, машините енергоспестяващи ли са и т.н.
Друга насока са специализираните ни продукти и услуги за зелени проекти. ПроКредит Банк предоставя финансиране на фотоволтаични централи за собствено ползване и за закупуване на електромобили. Повече от 30% от кредитния портфейл на Банката е за зелени инициативи – за възобновяема енергия, за енергийна ефективност, за внедряване на природосъобразни решения в бизнеса.
- Какво може да направи държавата, за да подобри средата за зелени инвестиции, които са част от кръговата икономика?
- Ролята на държавата е да зададе пътят и правилата, по които да се ръководят всички участници, както и да улесни техните контакти. Добре би било например да се създаде платформа за комуникация на различни производители – тези, които имат отпадък и другите, които ползват този отпадък като суровина за производство.
Важно е да се обмислят възможностите за облекчаване на законодателството за инсталиране на мощности за възобновяема енергия, което би насърчило повече бизнеси да се възползват.
Да внедри ежедневни решения като машини за събиране на пластмасови бутилки, които напомнят на обществото за личния принос на всеки от нас.
Едно най-важните неща, с които трябва да започне и обучението в училище – нашите деца трябва да растат с примера пред себе си за екологичен начин на живот.