
Хубавата отпуска започва с технически изправен автомобил, който ще ви отведе до желаната дестинация, казва директорът продажби на „Бош Автомобилно оборудване“
Панайот Николов работи от 20 години в автомобилния бранш, 10 от които в Роберт Бош ЕООД на позиция директор продажби „Автомобилно оборудване“. В сферата му на отговорности влиза автомобилния бизнес на Bosch на териториите на България и Северна Македония. Освен завършена инженерна специалност има и магистратура по Международни икономически отношения от УНСС. Неговите интереси са насочени към новите автомобилни технологии и шофирането.
- Г-н Николов, успешна ли бе изминалата година за дивизия "Автомобилно оборудване" на "Бош" в България?
- С гордост мога да кажа, че имахме много успешна година с двуцифрени ръстове, което за пореден път утвърди нашата лидерска позиция на пазара на авточасти. „Бош Автомобилно оборудване” има значително увеличение на пазарния дял. Клиентите се обръщат към нас заради качеството, сигурността, която получават, и спокойствието на пътя.
- Как се развива „Бош Кар Сервиз” и как отговаряте на ускоряващите се темпове на електрификация при автомобилите?
- Развива се много успешно – имаме над 60 сервизни партньори в страната. Определено българските индивидуални и бизнес потребители се насочват към „Бош Кар Сервиз” като утвърдена световна марка с най-високи стандарти на качество и обслужване. Имаме доста партньори, които вече са преминали нашите две обучения за обслужване на хибридни автомобили и притежават солидно ниво в областта на електромобилността.
- Какви са изискванията, за да може един сервиз да носи марката „Бош Кар Сервиз”?
- Изискванията са доста, но това е гаранция за качеството, което предоставяме на нашите клиенти. Започва се от набора от дейностите в сервиза, преминава се през определени изисквания за конструиране на сервизната зона, стига се до нивото на техническа експертиза на партньорите и минимален оборот с авточастите на „Бош”. Имаме и задължителна програма с технически обучения, които трябва да се преминат в определен срок.
Ползите са още повече - присъединяването към „Бош Кар Сервиз” е начало на успешно пътуване за всеки нов партньор, което води до повишаване на качеството, имиджа и разширяване на клиентската база. Силата на бранда „Бош”, сериозните инвестиции в реклама, които правим постоянно, обучението и know-how подпомагат нашите партньори да се развиват и вървят напред. Посрещането на бъдещите предизвикателства, свързани с електрификацията, автономността, усложнената поддръжка и ремонти, се улеснява значително, когато сервизът се присъедини към концепцията „Бош Кар Сервиз”.
- Важи ли гаранцията на новите автомобили при сервизиране в „Бош сервиз”?
- Да, въпреки че това все още не е известно във всички части на пазара и сред потребителските групи. Мога да потвърдя, че гаранцията важи, и то въз основа на стриктни европейски регламенти. Важно е да се отбележи и че нашите сервизи са напълно подготвени за обслужване на нови автомобили.
- Подготвяте ли представяне на нови автомобилни продукти на българския пазар?
- Представянето на нови продукти е постоянен процес при нас, защото обновяването на автопарка води до постоянна нужда от обновяване на гамата ни авточасти. Стремим се да отговорим максимално бързо на появата на всеки по-нов модел автомобил, който достига до нашия пазар. Постоянно увеличаваме и гамата си продукти, свързани с електрическата мобилност и автономността. Като нещо по-специално бих искал да отбележа предстоящата ни нова серия „Бош акумулатори” с името Power Line, които са с най-високо качество и технически характеристики.
- Вече над 28 години „Бош” има представителство в България. Отчитате ли промяна на потребителското поведение и търсене на българина?
- Промяната е интересна и динамична – като се започне от автопарка в началото и средата на 90-те години, който се състоеше основно от така наречените социалистически автомобили, и стигнем до днешната фаза, когато въпреки голямата възраст автопаркът основно се състои от световни брандове с европейски, японски и корейски произход.
Позитивна тенденция е, че се увеличава делът на авточасти от средния и високия ценови сегменти. Нашите потребители все повече се насочват към качеството, безопасността и безаварийната експлоатация и са готови да инвестират средства в това. Автомобилите са усложнени и поставят все по-високи изисквания към квалификацията и оборудваните на автосервизите.
Казано накратко – потребителското търсене в България се доближава значително до това в по-развитите пазари и икономики. Забелязва се и видимо увеличение в търсенето на електрически и хибридни автомобили.
- Какви са предизвикателствата, които среща вашето направление при работа си в България? Кое бихте искали да се подобри в бизнес климата и средата, в която оперирате?
- Има доста предизвикателства. Едното е, че България все още е държавата с най-ниска покупателна сила в Европейския съюз и това понякога води до доста компромиси с поддръжката на автомобилите. Другото е лошото състояние на пътната мрежа, което увеличава рисковете пред водачите и допринася за по-бързото износване на автомобилите.
Предизвикателство пред целия бранш е необходимостта от качествени обучения на персонала в сервизите – там определено има какво да се подобрява. Необходими са специалисти, които имат повече опит, по-близо са до реалността и с повече практика в реално работещи сервизи. Тук бих направил връзка с ползите от дуалното обучение в Западна Европа, което все повече навлиза и в България.
За нас като компания е много важно въпреки предизвикателствата на средата да покриваме всички изисквания на пазара и на нашите клиенти. Дългогодишно изграденото доверие с нашите бизнес партньори, високото качество и силата на бранда „Бош” винаги са ни е помагали да се справяме успешно.
- Работите ли съвместно с български училища и университети за създаване и усъвършенстване на кадри за вашата сфера?
- Да, имаме отлично сътрудничество с десетки специализирани училища и техникуми от цялата страна. Неотдавна проведохме и техническо обучение за преподаватели по автомобилни технологии от този тип учебни заведения, което смятам, че беше изключително полезно. В по-дългосрочен план, мога да спомена създаването на новата съвместна специалност на Бош Инженеринг Център София и Техническия Университет - София - „Интелигентни системи и изкуствен интелект“, с която подкрепяме изграждането на бъдещи професионалисти с придобит практически опит.
- „Бош” показа отговорно отношение към устойчивото развитие на планетата, като подкрепи Зелената сделка на Европейския съюз и намали превантивно 1/3 от изразходваната в 400-те си локации по целия свят енергия. Вашето направление как се вписа в този процес?
- Наистина сме горди с това постижение. То е само началото на този процес. Зад него стоят приносът и усилията на множество локации на компанията.
Нашият стремеж е не само ние като „Бош” да намалим своя отпечатък и да замърсяването на природата, но също да изпратим това послание и до нашите дилъри и крайни клиенти. Наскоро проведохме кампания, обвързана с фабрично възстановени BX продукти, при която реално създадохме една нова гора. За всеки фабрично възстановен стартер или алтернатор, който е закупен от наш дилър, ние поехме ангажимента да засадим 2 дръвчета.
- Какво бихте посъветвали шофьорите за лятото?
- Лятото е свързано с дълги пътувания с автомобил, доста често извън страната. Това поставя допълнителни предизвикателства и, бих казал, потенциални стресови ситуации пред водачите. Съветвам водачите да проверят внимателно автомобила си преди отпуската и при най-малко съмнение да посетят „Бош Кар Сервиз” за по-нататъшно проучване на състоянието на автомобила. Също така е важно да си проверят състоянието на гумите, чистачките и светлините, защото това са основни елементи, свързани с безопасността на пътя.
Хубавата отпуска започва с технически изправен автомобил, който ще ви отведе до желаната дестинация.
Повече за Бош в България:
https://www.bosch.bg/our-company/bosch-in-bulgaria/#brands